Transparantie met GraphicConverter

Hallo Allemaal. Voor een widget die ik wil maken heb ik een achtergrondje en een paar knoppen nodig. De 2 PNG plaatjes die ik daarvoor wil gaan gebruiken zijn transparant en hebben een schaduw. Nu heb ik al geprobeerd in GraphicConverter de knop op het achtergrond plaatje te plakken maar het resultaat is steeds dat de hoeken wit worden en de schaduw krijgt alle kleuren van de regenboog. Doe ik iets fout of is dit helemaal niet mogelijk? Weet iemand toevallig of GraphicConverter ook een vorm van het werken in lagen ondersteund?

Graphic converter werkt niet met lagen. Het is mogelijk twee plaatjes te mergen a la Photoshop 2.5 maar ik vrees dat je in de handleiding moet duiken om te kijken hoe.

Mocht je er niet uitkomen dan probeer ik het wel te vinden…

Ik heb inmiddels wel gevonden hoe je een lijntekening (zwart met een witte ondergrond) op een plaatje kan plakken waarbij alles wat wit is transparant wordt (voor de lezers, rechtsonder in de toolbox de optie “copy” in “OR” veranderen). Gebruik maken van de transparantie functie (“Edit” -> “make selection transparent” geeft problemen. B.v. Je hebt een geel plaatje waarop een zwarte cirkel getekend staat die met paars is opgevuld en je selecteert een gedeelte van de gele buitenrand dan zal ook de zware cirkel transparant worden. Na het opslaan van het plaatje (PNG) hou je een vierkant zwart plaatje over met daarin een paarse cirkel i.p.v enkel een cirkel. Enig idee waar ik de mist in ga?

Kies Picture > Alpha chanel > Create Alpha/mask chanel from transparency.

In dit geval wordt alles transparant behalve het geselecteerde deel (net andersom dus).

Het lijkt al fout te gaan bij het selecteren van een (gedeelte) van een afbeelding die transparantie bevat. Alles wat dan transparant is wordt zwart. Ik heb al bij de preferences gekeken maar kan daar niets aparts vinden. Enig idee of dit met een instelling te verhelpen is.

Het lgt er een beetje aan welke versie van GC je gebruikt: oudere versies laten namelijk de afbeelding zien zonder gebruik te maken van het alfakanaal (hoewel je dit in de voorkeuren kan wijzigen). Bij de laatste versies (vanaf 5.6 meen ik) staat deze optie wel aan.

Versie 5.6.2 Ik heb alle instellingen in "Preferences / edit" geprobeerd maar zonder resultaat.

Er is alweer een nieuwe versie uit 5.7

Stuur me anders je plaatje op: info@eelcokunst.nl

Bedankt voor je aanbod..Ik las vandaag pas je reactie. Waarschijnlijk het mailtje gemist. Inmiddels heb ik iemand met een windhoos computer bereid gevonden mij te helpen.Ik vraag mij alleen af hoe ik het zelf kan doen. Zal de nieuwe versie voor een aardigheidje eens proberen.