transparantie

goed, je vind overal het OS mooie TIFF files met icons en dergelijken die een witte, tranparante achtergrond hebben. Hoe krijg ik dit voor elkaar in GIF? Hoe krijg ik ze mooi omgezet, zonder dat ik een lelijke zwarte rand, een geheel zwarter achtergrond of een geheel witte achtergrond krijg?

Ik ben niet zo’n kei met beeld, maar dit heb ik toch even nodig :slight_smile:

Ik heb Adobe Photoshop, GraphicConverter en iDraw tot mijn beschikking :smiley:

wie o wie helpt me even uit de brand!?!

In photoshop gum je de achtergrond weg zodat je de transparantie-blokjes ziet (die grijze). Daarvoor moet de afbeelding wel in een laag staan die transparantieheeft. Kijk eens naar de laag, als die 'achtergrond' heet en schuin gedrukt staat dan ondersteunt deze laag geen transparantie. je dubbelklikt dan op die laag en in het venster wat je te zien krijgt druk je op 'ok'.

Als je afbeeling is vrijgesteld doe je ‘exporteer voor het web’ in Photoshop. Daar kies je GIF als instelling en klik je het transparantie-vakje aan.

Voila!

Met gif is het niet mogelijk om een kleur naar transparant te laten verlopen, omdat gif geen volledig alfa kanaal tot zijn beschikking heeft. Je kunt maar van 1 'kleur' aangeven dat die transparant moet zijn. Halftransparant kan niet. Het is wel te faken, maar dan moet je weten wat de achtergrondkleur is. Dan krijg je inderdaad wel zo'n rand er omheen.

Wat je zou kunnen proberen is met Photoshops ‘Save for web’ je bestand te bewaren als png.

PNG is vele malen beter als GIF, maar Microsoft Internet Explorer voor PC ondersteunt dit formaat nog niet. Als 90% van de mensen die je website bekijken (ervan uitgaande dat je het voor een site wil gebruiken) het platje niet kunnen zien dan heeft het ook geen nut om PNG te gebruiken. Jammer, maar waar.

Ik gebruik wel PNG als ik bitmap-plaatjes in Flash wil gebruiken.

@ MacBjorn: helemaal mee eens.

@ Strifer:
is het voor een website?
hoe ziet je achtergrond er uit (steeds dezelfde egale kleur, steeds hetzelfde patroon of is die iedere keer anders?)
heb je misschien een voorbeeld, iets wat we kunnen zien?

het moeten GIFjes zijn..... aMSN skin :(