Tunes bij Free Record Shop

Telegraaf meldt dat Free Record Shop (FRS) morgen een eigen internetmuziekwinkel begint waar consumenten 250.000 nummers kunnen kopen. Daarmee gaat FRS de strijd aan met iTunes, de populaire online winkel van computerfabrikant Apple. Dat heeft een woordvoerder van Free Record Shop gezegd. http://www.telegraaf.nl/i-mail/12833131/Free_Record_Shop_start_online_winkel.html

De FRS-nummers werken niet op de iPod...

Gaan ze ook FreePods verkopen? ;)

[quote:94292de6cf="Jem555"]De FRS-nummers werken niet op de iPod...[/quote:94292de6cf] Ja, maar is dat dan niet een beetje de schuld van Apple? Ik vind die Fairplay allemaal een beetke rieken naar Microsoft praktijken...

[quote:23858c5227="Sybke"][quote:23858c5227="Jem555"]De FRS-nummers werken niet op de iPod...[/quote:23858c5227] Ja, maar is dat dan niet een beetje de schuld van Apple? Ik vind die Fairplay allemaal een beetke rieken naar Microsoft praktijken...[/quote:23858c5227]

Welnee, de siliconenmarkt stagneert gewoon :smiley:

[quote:d2eb2fcbe0="De Telegraaf"]De liedjes zijn bovendien beveiligd zodat ze niet via internetuitwisseldiensten als Kazaa kunnen worden verspreid. [/quote:d2eb2fcbe0] Vraag me af hoe de FRS dat wil doen. Iemand enig idee?

Dat's nu weer een typisch staaltje van interpretatie van een onnozele journalist.

Natuurlijk kunnen de liedjes wel via Kazaa en dergelijke verspreid worden, de beveiliging zal er echter voor zorgen dat ze niet op andermans computer/MP3 speler beluisterd kunnen worden.
Da’s precies waar de hele DRM discussie over gaat.
Ofschoon ze hoogstwaarschijnlijk geen PairPlay licentie van Apple zullen krijgen, zullen ze wel een ander DRM systeem gebruiken om het eea te beveiligen.

Geen id. Ik vind het ook raar, dat elders gekochte nrs. het niet doen op de iPod, maar gedownloade nrs. wel?! Nu is het een slimme zet, iPod is de beste speler dus moet je ook je nrs. kopen bij iTMS als je ze legaal wilt. Goed voor de cijfers maar ik vraag me af hoe lang je dit op kunt houden, met een groeiende concurrentie op beide markten...

[quote:62df23a1dd="Jem555"]De FRS-nummers werken niet op de iPod...[/quote:62df23a1dd]

Zeker wmv of rm files dan?

NU.NL: "Dat is nog altijd veel minder dan Apples internetmuziekwinkel iTunes, waar 700.000 nummers kunnen worden gedownload. FRS wil zich dan ook vooral onderscheiden door Nederlandstalige muziek te verkopen."

Heb je dan een [b:9cc076e1f7]polderPOD[/b:9cc076e1f7] nodig ofzo om ze te kunnen afspelen :?

Pfffffff de zoveelste iTunes variant… :frowning:

[quote:f63cff43ca="Sybke"][quote:f63cff43ca="Jem555"]De FRS-nummers werken niet op de iPod...[/quote:f63cff43ca] Ja, maar is dat dan niet een beetje de schuld van Apple? Ik vind die Fairplay allemaal een beetke rieken naar Microsoft praktijken...[/quote:f63cff43ca]

Nee want Apple heeft het gedaan zodat je een iPod i.p.v. een mp3 speler koopt,
bes wel slim.

wie in deze tijd nog durft opboksen door een iPod incompatible encryptie toe te voegen aan zijn verkochte mp3's(dit is toch hetgeen ik gelezen heb, don't shoot me if i'm wrong) is ofwel extreem arrogant ofwel gewoon dom.

je gaat jezelf toch niet een dergelijk groot marktaandeel ontnemen!!??

hoewel de pioniers al van de eerste generatie iPods in hogere sferen vertoeven, is het grote publiek nog maar een jaartje echt aan het warm lopen voor de ipod, maar het loopt ondertussen wel als een trein. wie dit nu nog steeds niet ziet moet echt wel ooglappen ophebben.

dus in mijn ogen: apple heeft de ervaring, de uitbouw en de juiste mentaliteit om zijn store nummer 1 te houden.

verder vind ik het persoonlijk zelf ongelofelijk wat steve hier gedaan en nog aan het doen is, hij heeft een immens moeilijk stukje politiek moeten voeren om alle muzieklables naar zijn hand te zetten en als het ware verenigd.
er is veel te doen geweest om de verschillende taxen en grensoverschreidende problemen… en toch is men er in geslaagd een semi-identieke store te maken die “wereldwijd” beschikbaar is allemaal voor een gelijk(w)aardige prijs en met dezelfde universele simpele interface.
continent en platform onafhankelijk, nogmaals, als jet het mij vraagt: een sterk staaltje “politiek” in zekere zin.

Mijn gok: windows media files met DRM.

Overigens is de iTunes music store niet de eerste aanbieder van legale muziek, zoals de mythevorming inmiddels wil doen geloven. OD2 is een distributeur die al veel langer bezig is. Onder andere Peter Gabriel is initiatiefnemer. OD2 verkoopt niet zelf, maar via partners, zoals Wanadoo, Tiscali, Rolling Stone (muziek magazine uit de USA), HMV en anderen. OD2 gebruikt het windows formaat.

De iTunes music store is wel de grote ‘break through’ geweest in legale distributie van muziek in een digitaal formaat anders dan CD.

Ik denk persoonlijk dat de FRS heel succesvol gaat zijn. Ze hebben de merknaam, ze willen muziek aanbieden precies in de doelgroepen waar ze met de winkels ook op mikken en er zijn veel en veel meer niet-harddisk MP3 speler gebruikers dan er iPod gebruikers zijn, omdat de iPod veel eurooptjes is en een flash MP3 speler met 256 Mb voor een paar tientjes bij de winkel op de hoek gekocht kan worden. En op zo’n flasplayertje past de top10 van de mega huppeldup top 100; juist, de muziek die FRS online gaat verkopen volgens het persbericht.

“Steve” had de iTMS Europa breed al lang moeten lanceren, nu springen concurrenten in het gat. Kan je ze dat kwalijk nemen?

je kan wel de nummers in itunes inporteren en overschakelen naar acc dus dan moet het wel lukken :?

WMA bestanden met DRM beveiliging kunnen kunnen niet in iTunes worden geimporteerd, laat staan dat je ze kunt afspelen op de Windows Media Player for Mac OS X...

Ik denk dat je straks met je speler naar de winkel kunt en daar song op je speler kunt laden. Ook ik denk dat ze (helaas) succesvol zullen zijn want alle downloaden services werken straks met alle spelers behalve met één, t.w. de iPod. Kijken hoe lang Apple z'n markt aandeel dan kan houden, zeker in een Windows landje als het onze. Grrrrr - de traagheid van Apple.nl is tergend af en toe!!! :evil:

[quote:c7a41f56f6="Neo_Piko"]je kan wel de nummers in itunes inporteren en overschakelen naar acc dus dan moet het wel lukken :?[/quote:c7a41f56f6]

correctie: het is AAC, niet ACC, fout die vaak voorkomt

Advanced Audio Codec

greetz

Nou heb ik de vereisten gelezen op freerecordshop en weer niet voor de Mac maar ook niet voor Linux en Unix gebruikers zie [url=http://www.freerecordshop.nl/shop/content/help/downloads/#uit_technieksysteem] HIER[/url] de voorwaarden in hun FAQ.

een kleine stukje ervan
[b:314fe1fafb]Kan ik downloads van FreeDownloadShop.nl afspelen op mijn Macintosh, Linux of Unix computer? [/b:314fe1fafb]Nee. Downloads van FreeDownloadShop.nl zijn niet geschikt voor Mac OS, Linux of Unix omdat de DRM beveiliging die gehanteerd wordt op FreeDownloadShop.nl niet compatible is met deze operating systemen. (Zie minimale systeemvereisten)

Apple heeft de mogelijkheid om net 'een druk op de knop' de iPod geschikt te maken voor het afspelen van wma-bestanden.

Hier hebben ze vooralsnog geen zin in. Steve deed laatst de suggestie dat als +50% van de makrt wma-bestanden zijn Apple waarschijnlijk wel op die trein gaat springen.

Laten we in godsnaam hopen dat dit nooit zover komt.

Meer online winkels die Protected AAC (zoals de iTMS in de schappen heeft liggen) mogen verkopen zijn naar mijhn idee wel noodzakelijk. Het iTMS-aanbod blijft beperkt en maar in weinig landen beschikbaar.

[quote:7e75db88c9="ee"] Het iTMS-aanbod blijft beperkt en maar in weinig landen beschikbaar.[/quote:7e75db88c9]

als ze het nou wat sneller uitbreiden dan heb je kans dat er minder concurrentie komt