tv uit kaart

Ik heb een G4 APG en wil eigenlijk wel een video uit kaart hebben. Weet iemand of dat kan en die dingen duur zijn? Welke je kan gebruiken etc? alvast heel erg bedankt!

ATI radeon 7000 Mac edition. Te koop bij mailamac voor 112,50 ex Is PCI kaart (32 MB RAM) met: DVI uitgang,TV uitgang, sVHS/RGB en VGA uitgang Maximaal 2 schermen tegelijk op aan te sluiten. Prima kaart en volledig OSX compatibel. Aanrader.

Wordt QE ook ondersteunt?

Omdat dit een kaart is die weliswaar van ATI is en de gewenste hoeveelheid RAM heeft, wordt hij toch niet ondersteund door Quartz Extreme. Want het is een PCI kaart en geen AGP kaart. Een hele dure optie is om de ATI Radeon 8500 te kopen.(AGP) Maar die kaart kost ineens 379 euro ex! Of de AGP versie van de 7000. Die kost 238 euro. Dus 2 tot 3.5 keer zo duur als de 7000 PCI (112,50) De oplossing: Gewoon de string van Apple even hacken! Als je de volgende string: <key>GLCompositorRequiredClasses</key> <array> <string>IOAGPDevice</string> </array> Let op de een na laatste regel( <string>IOAGPDevice</string>) aanvult met <string>IOPCIDevice</string> dus: <string>IOAGPDevice</string> <string>IOPCIDevice</string> heb je ook Quartz Extreme ondersteuning voor je PCI kaart!

Te vinden in:
System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/CoreGraphics.framework/Versions/A/Resources/Configuration.plist

Uiteraard is hier een handige jongen mee aan de slag gegaan en heeft een programmaatje gemaakt om dit te automatiseren.
Het heet PCI Extreme! en is te vinden via versiontracker.
Scheelt je toch gerommel en gezoek. (sudo commando in terminal etc.)

Het programma doet wat het moet doen nl. QE laten werken op een PCI kaart DIE VERDER AAN ALLE EISEN VAN QE VOLDOET. Alleen geen AGP kaart is.
Voordeel: De CPU belasting loopt sterk terug. (de GPU belasting loopt weliswaar iets op maar dat is geen enkel punt voor de Radeon kaart.) Snellere beeldopbouw als resultaat.
Een klein nadeeltje: Er komt een iets hogere belasting op de PCI bus. Dus heb je die helemaal vol zitten met kaarten die de bus al sterk belasten zou je problemen kunnen krijgen.
Het programma is volkomen veilig. (Heeft een restore gedeelte)
Ik heb het zelf op een Radeon 7000 gedraaid -met alle PCI sloten gevuld-en jawel: nu geeft 'Quartz Extreme Check' (ook te vinden via versiontracker), aan dat QE de kaart gebruikt. Loopt prima.
Dus: haal 'Quartz Extreme Check' en 'PCI Extreme!' op en klaar.
De post is wat lang geworden maar doe er je voordeel mee!

OK, klinkt goed tot zover. Ik vraag me wel een paar dingen af:

• welke meerwaarde heeft Quartz Extreme voor ‘gewoon’ dagelijks gebruik (geen games ofzo), versnelt het bv ook de Finder-weergave, en Quicktime filmpjes

• ik werk in FinalCut pro, en zoek eenoptie om de montage extern te bekijken. Dat gaat wel via Firewire via mijn dig. camera, maar dat hakkelt af en toe (G4 450 MHz dual, 384 Mb geheugen), is dan een DVI out een beter oplossing?

Peter

Het versneldt je gehele mac. Met zo'n 50%