TV van Vestel

Hey

Heeft er iemand misschien ervaring met de (breedbeeld)tv’s van Vestel?
De prijs lijkt me eigenlijk wel te goedkoop voor de beloofde specificaties…
Is het ook wel mogelijk om op hun breedbeeldtv’s bijvoorbeeld een home cinema system op aan te sluiten?

Groetjes

http://www.vestel.nl

Mijn ouders hebben al zo'n vijf jaar een tv van Vestel. Hij doet het echt heel goed. Komt uit dezelfde fabriek als Philips tv's volgens de verkoper. Kan een verkooppraatje zijn natuurlijk, maar toen ik een universele afstandbediening moest programmeren voor die Vestel tv werkte de ab op de code van Philips. Aansluitingen hangt denk ik van het type af. Als erbij staat dat de aansluitingen er in zitten, dan zou ik dat vertrouwen.

Succes ermee.

Vestel schijnt een Turkse fabrikant te zijn heb ik ooit gehoord, hoewel ik eerder het idee heb dat een sub-merk is van een grotere leverancier.

Er worden inderdaad Philips beeldbuizen en onderdelen gebruikt, maar dat is niet opzienbarend omdat Philips als een van de weinige fabrikanten nog beeldbuizen maakt. (de anderen zijn Sony, Thomson en Panasonic) Transistoren en andere halfgeleiders zijn bijna zonder uitzondering van Philips, deze vind je zelfs in andere bekende merken als Sony, Panasonic en Thomson.

Wel moet aangetekend worden dat in Vestel televisies goedkope onderdelen worden gebruikt die technisch minder zijn dan die in de Philips tv’s zelf. Dat hoeft niet te betekenen dat het product dan slecht is, alleen zal de levensduur over het algemeen minder lang zijn (ook hier hoeft dat niet perse).

Tegenwoordig is het zo dat echt slechte televisies niet meer worden gemaakt. Het grootste verschil zit hem vooral in de gebruikte technieken en design. Die zijn bij B-merken als Vestel lang niet op hetzelfde niveau als bij Philips. Als je goed kijkt dan zie je het ook wel.

Wil je echter een goedkope tv dan kan het een voordelige keus zijn.

ik moet er nog even bij zeggen: Ik heb hier een philips tv staan en bij mijn ouders dus een vestel tv, en ik merk het verschil echt helemaal niet. Op alle TVs krijg je garantie en misschien als je inderdaad goed kijkt merk je het verschil misschien (en bij veel B-keuze TVs ook niet). Ik zou misschien wat rondzoeken op het internet naar verschillende ervaringen van mensen, dan kun je meteen kijken welk type je wel en niet moet kopen.

[quote:6bdac70395="thomdebom"]ik moet er nog even bij zeggen: Ik heb hier een philips tv staan en bij mijn ouders dus een vestel tv, en ik merk het verschil echt helemaal niet. Op alle TVs krijg je garantie en misschien als je inderdaad goed kijkt merk je het verschil misschien (en bij veel B-keuze TVs ook niet). Ik zou misschien wat rondzoeken op het internet naar verschillende ervaringen van mensen, dan kun je meteen kijken welk type je wel en niet moet kopen.[/quote:6bdac70395]

Het verschil hoef je ook niet meteen te zien, ik zei al eerder dat echt slechte tv’s niet meer worden gemaakt. Het grootste verschil wat je kunt zien is meestal het design. Dat doet ouderwets en weinig charismatisch aan bij de meeste B-merken.

Wie dat geen bezwaar vindt kan er zijn voordeel mee doen. Ik denk zelf dat het grootste verschil zit in de levensduur van de gebruikte componenten. Vestel gebruikt waarschijnlijk gedateerde en met kleine gebreken vertonende Philips-onderdelen die geen andere fabrikant wil kopen. Dat maakt de tv uiteraard meteen goedkoper om te produceren, maar het maakt hem ook over het algemeen minder betrouwbaar. Dat laatste hoeft ook weer niet altijd, je moet net mazzel hebben dat de jouwes gewoon prima werkt :stuck_out_tongue:

Een ander groot verschil zijn bijvoorbeeld de instelmogelijkheden. Bij Vestel zal dat minder zijn dan bijvoorbeeld bij een tv van Sony zodat de laatste een doorgaans beter beeld geeft. Of je dat ook echt zo ziet hangt ervan af hoeveel eisen je stelt. De meeste mensen zullen weinig merken.

Ikzelf heb een tv van Thomson. Dat is een A-merk, vergelijkbaar met Philips en Sony. Het is echter wel goedkoper, domweg vanwege het feit dat Thomson in Nederland relatief onbekend is. Je ziet het nooit in reclame’s of wat dan ook. In Frankrijk, waar dat merk vandaan komt, zijn ze echter marktleider en daar dus ook duurder dan hier…Dat klinkt raar, maar het is zo.

Ik zou Thomson kopen als je een A-merk wilt hebben voor een goede prijs. Bij onder andere BCC en MediaMarkt hebben ze televisies (en nog veel meer apparaten) van deze fabrikant. Het is goed spul (zelfde kwaliteit als Philips en Sony) en kost minder dan de in Nederland grote merken.

www.thomson-europe.com

[quote:94b17263fc="Pleeborstel"]Vestel schijnt een Turkse fabrikant te zijn heb ik ooit gehoord, hoewel ik eerder het idee heb dat een sub-merk is van een grotere leverancier.[/quote:94b17263fc]

Vestel is geen turkse fabrikant, maar een nederlandse ondernemer die apparaten koopt van diverse fabrieken en laat voorzien van zijn naam. Dat zou dus best uit een Philips fabriek kunnen komen.

Volgens mij betekent Vestel ‘Van Es Televisies’.

Edit: Maar zu ik even google twijfel ik toch. Er is ook een turkse firma die Vetel heet. Ik heb het verhaal ook maar gehoord en weet het eigenlijk ook niet zeker. :sealed:

[quote:3f34d57f13="314ter"]Volgens mij betekent Vestel 'Van Es Televisies'. [/quote:3f34d57f13] Heeft Van Es dan eindelijk die gladjakker van een Jacobse de laan uitgestuurd? :wink:

Sorry, ik vat hem niet...

[quote:5a771e202d="314ter"][quote:5a771e202d="Pleeborstel"]Vestel schijnt een Turkse fabrikant te zijn heb ik ooit gehoord, hoewel ik eerder het idee heb dat een sub-merk is van een grotere leverancier.[/quote:5a771e202d]

Vestel is geen turkse fabrikant, maar een nederlandse ondernemer die apparaten koopt van diverse fabrieken en laat voorzien van zijn naam. Dat zou dus best uit een Philips fabriek kunnen komen.

Volgens mij betekent Vestel ‘Van Es Televisies’.

Edit: Maar zu ik even google twijfel ik toch. Er is ook een turkse firma die Vetel heet. Ik heb het verhaal ook maar gehoord en weet het eigenlijk ook niet zeker. :sealed:[/quote:5a771e202d]

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een Nederlandse firma dit zou doen. Volgens mij valt er te weinig winst mee te behalen in Nederland, maar ik kan het ook fout hebben. Ik heb ooit gehoord dat Vestel Turks zou zijn, maar ik denk eerder dat een ‘dumpmerk’ is voor grotere fabrikanten zoals Philips ja.

De technologie die erin zit is vaak verouderd en de componenten bevatten weleens kleine afwijkingen. Toch functioneren de meeste B-merk tv’s wel behoorlijk. Alleen is de service vaak erg slecht…

Update: ik heb via hun website uitgevonden dat Vestel inderdaad Turks is :P

Ze kopen waarschijnlijk onderdelen op bij fabrikanten als Philips om vervolgens de tv in elkaar te schroeven. Ik geloof niet dat ze die dingen zelf maken. Het is dus, zoals ik al dacht, een ‘dumpmerk’ . Maar al met al hoeft het geen slechte keus te zijn. Je moet mazzel hebben, maar dat is met een Sony of Thomson soms net zo 8)

Bedankt voor de reeds vele en vlugge reacties! :D

ik eb de helft van mijn vrienden en kennissenkring (3 pers) heeft een breedbeeld vestel tv, niemand heeft er tot dusver problemen mee gehad... enige nadeel is dat ie langzaam zapt en een raar geluid maakt bij aanzetten. verder prima app. met genoeg aansluitingen en mogelijkheden

Ik heb jaren tv's gerepareerd (ik laat het sinds kort aan mijn collega over). Maar als je een Vestel van een paar jaar oud moet repareren, daar wordt je daar toch niet vrolijk van. Alhoewel, krijg je een defecte Philips of Sony op je tafeltje dan is in bijna de helft van de gevallen de beeldbuis stuk :cry: (en in dat geval kan die dus meestal rechtstreeks naar de gemeente reiniging).

[quote:f9d0b596f5=“Pleeborstel”]Tegenwoordig is het zo dat echt slechte televisies niet meer worden gemaakt.[/quote:f9d0b596f5]Maar echt goede ook niet meer. Althans niet door Philips of Sony. Een van de weinige uitzonderingen hierop (b)lijkt Loewe te zijn. Verder maakt het zeer weinig uit welk merk je tegenwoordig koopt. Het design verschilt (smaken verschillen, maar wat mij betreft maakt Philips af en toe echt lelijke bakken) en de bediening blijft bij sommige fabrikanten lastig (vooral Sony). De dure modellen van de bekende merken hebben vaak wel wat meer “toeters en bellen” dan de goedkopere modellen en de B-merken. Sommige van de zogenaamde B-merken hebben tegenwoordig vaak wel de beste/eenvoudigste bedienings software.

P.S. ik zie natuurlijk bijna alleen maar tv’s als ze al defect zijn, dat geeft natuurlijk wel een vertekent beeld.

bedankt voor de vele reacties! :D

<offtopic> [quote:41ecf957eb="314ter"]Sorry, ik vat hem niet...[/quote:41ecf957eb] jacobse en van es zijn typetjes die door koot en bie werden gespeeld. kees van kooten en wim de bie.

daan.
</offtopic>