twee acomputers

Ik heb nog een oude g4 staan en sinds kort een powerbook. Hoe kan ik deze computers verbinden met elkaar zodat ik gegevens uit kan wisselen. Ik dacht zelf door middel van een ethernet kabel maar weet niet zeker of dit zo gaat. Het hoeft niet draadloos te zijn

Ja dat kan ... Als je een Cross-over kabel gebruikt ... dan heb je geen hub nodig ... en dan samengebruik aanzetten op beide machines ....

Succes

Ja dat kan met een cross-overkabeltje of je kan ook een Firewire netwerkje maken.

(pasav je was me voor ook goedemorgen)

En hoe zet ik samengebruik aan. Op beide machines staat panther. En wat is beter firewire of ethernet. Werkt het bij allebei hetzelfde, dus dan bedoel ik gewoon samengebruik aanzetten

Systeemvoorkeuren -> Delen -> bestandsdeling aanvinken

Dan verschijnt als je in de finder netwerken aanklikt je andere computer.

Een Firewire netwerkje gaat heel snel, maar je hebt wel een Firewire kabelnodig (met 2 van die grote stekkers).

Ethernet is ook prima

het kan ook gewoon met een normale UTP kabel hoor. de powerbook en de G4 hebben de mogelijkheid automatisch de polariteit om te draaien waardoor er een crossverbinding ontstaat :)

[quote:87705f41c2="Tomaat"]het kan ook gewoon met een normale UTP kabel hoor. de powerbook en de G4 hebben de mogelijkheid automatisch de polariteit om te draaien waardoor er een crossverbinding ontstaat :)[/quote:87705f41c2] Heee... wist ik niet. Da's interessant. Werkt dat ook als een van de twee (iMac) deze mogelijkheid niet heeft?

Ik heb net even op de apple site gekeken, en daar staat een lijstje met computers die het wel hebben en niet. Mijn g4 agp heeft dit niet. Du s ik moet een crossover kabel gebruiken.

yep :)

@tasso; ow sorry. dacht dat de g4 het ook had aangezien mijn iMac g3 het wel heeft… maar je powerbook ondersteund het wel dus dan werkt het ook!

Uiteraard hoeft slechts één van de twee computers de mogelijkheid te hebben om het karakter van de UTP kabel te veranderen, dit hoeft immers slechts aan één kant te gebeuren...

Als een van de twee autosensing is, is het goed, geen crosskabel nodig. Als je een flatscreen iMac hebt doet hij het ook.

(het verschil tussen een gewone en een cross kabel is overigens dat wat draadjes zijn omgedraaid, niets bijzonders verder)

waarom herhalen jullie wat ik al zei :P

nou tasso, wordt je vraag door drie mensen tegelijk beantwoord. Wat wil je nog meer!

Heel bedankt voor jullie hulp. Ik ga vanmiddag gelijk even een kabel halen. Dus een gewone utp kabel

Ben je via ethernet verbonden met de buitenwereld? Dan heb je je ethernetpoort toch al in gebruik? In dat geval is een multipc-modem de oplossing. Maak je een klein netwerkje en kun je met beide mac's het internet op en met elkaar via ethernet communiceren.

Nee ik ben 1 van de weinige nog denk ik, die gebruik maakt van de ouderwetse modem. Dus mijn ethernet poort is gewoon nog vrij. Als ik iets wil hebben via het internet dan doe ik dat op mijnwerk via een snelle adsl verbinding

Anders komt het Firewire netwerkje weer als oplossing!!!

[quote:469d03231e="Tomaat"]de powerbook en de G4 hebben de mogelijkheid automatisch de polariteit om te draaien waardoor er een crossverbinding ontstaat :)[/quote:469d03231e]

de powerbook wel als hij nieuw is ja… maar de G4 niet als het een 350PCI is… :slight_smile:

maar ja als 1 van de 2 het heeft is een normale utp kabel genoeg!