Twee problemen met OSX

Hallo,

Ik loop steeds tegen twee nogal irritante problemen op die ik wil herstellen maar ik heb geen idee hoe dat kan.

1. Bij het opstarten krijg ik eerst een rood balletje te zien met een vinkje. Ik moet dan mijn wachtwoord invullen bij mijn naam en vervolgens krijg ik weer mijn naam te zien maar nu zonder het rode balletje met het vinkje. Pas na twee keer mijn wachtwoord te hebben ingevuld ben ik ingelogd. Hoe kom ik hier vanaf?
  2. Als mijn laptop een tijdje ongebruikt is wordt het scherm zwart en dan kan ik intoetsen wat ik wil maar het scherm blijft zwart. Pas na enige tijd reageert mijn MBP weer. Hoe kan ik mijn MBP zo instellen dat hij direct reageert nadat het scherm zwart is geworden?

Dank voor de moeite!

1. disk encryption ingeschakeld?
  2. sluimerstand instellingen
  1. Idd filevault uitschakelen in de beveiliging&privacy instellingen
  2. Het uit sluimerstand laten komen zal geen vertraging moeten opleveren. (is ook niet in te stellen naar mijn mening)
    tenzij het systeem zelf al wat trager aan het worden is
    scheelt het waneer hij aan de lader ligt?

Edit.
Je schijven niet in sluimerstand laten gaan zou wel eens kunnen helpen, maar goed dit kost natuurlijk weer energie…

Das gek. Ik heb FileVault ingeschakeld en hoef maar één keer in te loggen bij een herstart.

Zo is het: FileVault heeft geen invloed op het inloggen. Hier moet iets anders aan de hand zijn.

je kan in energiestand de computer nooit in sluimerstand laten gaan maar het beeldscherm wel wanneer hij is aan gesloten op stroom, ik zou die instelling echter niet zo instellen voor wanneer hij uitsluitend op batterij werkt.

“rood balletje te zien met een vinkje”? Nooit gezien.

Maar FV heeft er wel degelijk wat mee te maken, is mijn mening. Moet dan weer ff nazoeken hoe.

Is wellicht in Systeemvoorkeuren niet de juiste opstartschijf geselecteerd?

Ik heb disk encryption uitgeschakeld. Het probleem met het rode balletje is nu opgelost.

Blijft wel het probleem met het zwarte scherm. Dit heeft mogelijk iets te maken met het uitschakelen van het beeldscherm in de energiestand. Het vreemde is dat ik iedere willekeurige toets kan indrukken en ik krijg geen reactie. Alleen de mousepointer gaat over het scherm heen. Na ongeveer 15 seconden komt het scherm weer terug. Ik heb nu in de energiestand ingesteld dat het beeldscherm pas na een uur uitschakelt.

Het is toch niet normaal dat het beeldscherm er 15 seconden over doet om uit de uitgeschakelde modus te komen. Is er een andere optie om het beeldscherm uit de uitgeschakelde modus te halen zonder 15 seconden te moeten achten?