twee routers achter elkaar?

te lui om uit te proberen / te bang om werkend systeem te verprutsen, dus eerst even vragen: ik heb een desktop en een powerbook aan een sitecom-router hangen, de een via LAN de ander draadloos. ik heb nog een sitecom router ongebruikt liggen. Zou ik de twee routers achter elkaar kunnen hangen met als doel de router met antenne ergens anders neer te zetten (voor betere ontvangst) dan de router zonder antenne? Of gaat het hele netwerkje dan op tilt door IP-adres-verwarring? Durft iemand te voorspellen?

Volgens mij kan het als je een nieuw netwerkje aanmaakt met die tweede router (geef m dus een andere naam) en die router als DHCP instelt.

Dit zou moeten lukken indien beide routers WDS (wireless distribution system) ondersteunen. Je zult in beide routers WDS moeten aanklikken en het wederzijdse MAC-adres moeten invoeren. Lees even de gebruiksaanwijzing hoe dit bij jouw router moet. Het hele zaakje zal niet op tilt slaan door IP-verwarring. Sterker nog, je moet om het netwerk uit te breiden zelfs dezelfde kanalen en netwerknamen gebruiken. Qua beveiliging wordt in WDS alleen WEP ondersteund, dus geen WPA. Ik heb het vorige week zelf opgezet met een Sweex draadloze router en om het netwerk uit te breiden een Airport Express. Werkt fenomenaal! Daarbij heeft de Airport Express het voordeel dat ik hem eenmaal geinstalleerd werkelijk overal in het stopcontact kan steken.

Ik zou het niet doen, als je een 2e netwerk opzet dan krijg je een extra route in je verkeer waardoor het langzamer wordt, je kunt de 2e router beter zonder dhcp in hetzelfde subnet gooien, het gaat toch om een klein netwerk.

[quote:5c8f1cc577="apollo51"]Ik zou het niet doen, als je een 2e netwerk opzet dan krijg je een extra route in je verkeer waardoor het langzamer wordt, je kunt de 2e router beter zonder dhcp in hetzelfde subnet gooien, het gaat toch om een klein netwerk.[/quote:5c8f1cc577] Ge zegt het zelf, het gaat om een klein (thuis) netwerk..

dus een 2de router erbij maakt echt niet veel uit qua vertragingen hoor… Niet teveel zeveren graag.

Bij mij lukt dit in ieder geval, zonder noemenswaardige vertragingen :wink:

Kan prima hoor. Er zijn meerdere mogelijkheden tot aansluiten

Internet -> (1t/m4 poort) Router zonder antenne (1t/m4 poort) -> (Wan poort) Router met antenne
Voordelen : Je hoeft geen configuraties te veranderen. De router zonder antenne functioneert nu als switch niet als antenne.
Nadelen : Je kunt geen computers aansluiten op de eerste router want daar worden geen ip-adressen uitgedeelt.

Internet -> (Wan poort) Router zonder antenne (1/tm4 poort) -> (1t/m4 poort) Router met antenne
Voordelen : Je kunt nu op beide routers pc’s aansluiten.
Nadelen : je moet de eerste router in stellen om op het internet te kunnen. De tweede router functioneert nu als (draadloze) switch.

Internet -> (Wan poort) Router zonder antenne (1t/m4 poort) -> (Wan poort) Router met antenne
Voordelen : Geen ?
Nadelen : Beide routers instellen. De pc’s aangesloten op het eerste netwerk zitten in een andere adres range dan de pc’s aan de tweede router. Je kunt dan onderling ook niet op elkaars gesharde schijven.

@MacTS
Volgens mij bedoelt hij met router zonder antenne, een router die niet draadloos is. Dus WDS instellingen zijn niet nodig.

Suc6 ermee

[quote:cae35c6664="Fostar82"] @MacTS Volgens mij bedoelt hij met router zonder antenne, een router die niet draadloos is. Dus WDS instellingen zijn niet nodig.

Suc6 ermee[/quote:cae35c6664]

Klopt helemaal. Ik was zo enthousiast over mijn eigen aangelegde draadloze netwerk met 2 routers (non-apple en Airport Express) dat ik het niet helemaal meer goed gelezen had. Ook een kunst.

Meerdere routers achter elkaar is geen probleem. Bij ons op kantoor heb ik 3 routers achter elkaar geplaatst en als ik dan nog eens mijn Airport Express meetel, dan heeft mijn PowerBook dus 4 routers om door naar buiten te gaan. Je moet alleen goed de verschillende netwerken die je gaat aanmaken in de gaten houden. Dus maak van te voren een plannetje en schrijf daar wat IP adressen bij. Dan raak je het overzicht niet kwijt.

Voor jouw situatie is het wel handiger als je de draadloze router als wireless bridge in kunt stellen.
Dan hou je netto maar 1 subnet over en dan zijn alle apparaten binnen jouw netwerk makkelijk te bereiken.

geweldig wat een hoop nuttige antwoorden! dankjullie. Ik ga dit weekend er mee knutselen.

Ziezo het werkt. eerlijk gezegd op goed gelukt modem in router 1 geprikt (met WLAN) en aan een van de LANpoorten met 10m kabel router 2 gehangen die 2 vertakt in twee ethernetaansluitingen. Werkt en lijkt niet te vertragen... Jippie nu in huiskamer (met betonmuren) goede wifi en in studeerkamer een kabeltje om in te prikken. Had ik een jaar eerder moeten bedenken...

Normaalgesproken gebruik je voor dat soort dingen een Wireless Access Point.