Twee video fragmenten sync. en edit (newbie)

[b:33c1f5bead]Het verhaal is als volgt:[/b:33c1f5bead] Recent heb ik vanaf twee posities opnames gemaakt van een optreden. Ik heb dus twee video fragmenten van verschillende hoeken. Nu wil ik van beide fragmenten één (geknipt en geplakt) geheel maken, echter moet de tijdslijn wel in takt blijven. Ik was in de veronderstelling dat dit zo gedaan was met mijn Mac en Final Cut Express, aangezien na mijn switch alles veel makkelijker bleek te zijn op een Mac :). Dat was dus een misvatting!

[b:33c1f5bead]Mijn vraag is dan ook:[/b:33c1f5bead]
Heeft iemand ervaring hiermee of heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken, zonder al teveel gez**k?

[b:33c1f5bead]Extra info:[/b:33c1f5bead]
Ik heb al geprobeerd de twee fragmenten onder elkaar te zetten in de tijdsbalk (Timeline). Vervolgens (in het begin) op oude gesynct (op gehoor)… echter liepen de twee fragmenten halverwege de opname weer niet sync… help :x

ja, video editten is een heel gedoe. je kunt het best van het geluidsspoor uitgaan van de opname waarvan je het meeste beeld wilt gebruiken. het daarbij behorende videofragment is dan per definitie in sync. van de andere camera gebruik je alleen het videospoor en de beeldfragmenten die je daaarvan wilt laten zien.

je hebt die video sporen dus al boven elkaar gezet in FCE, begrijp ik. als het verderop niet meer in sync is kan dat zijn omdat het heel langzaam verloopt m (veel zal dat niet zijn) of omdat 1 camera even uit heeft gestaan. In het laatste geval zoek je dat brekpunt op, splitst daar het videospoor in 2 clips en schuift de achterste clip in de tijdlijn tot het weer klopt. en vervolgens plakken en knippen.

bij een langzaam verloop is het weer handiger om eerst te knippen wat je wilt gebruiken en die clips vervolgens op te schuiven tot ze in sync met het geluid (en andere videospoor) staan.

dit is inderdaad tamelijk omslachtig maar dat heeft niets met de mac te maken maar met het feit dat de opnames met twee niet gesynchroniseerde camera’s zijn gemaakt. bij professionele apparatuur worden alle camera’s voorzien van een centraal ‘master’ sync signaal zodat ze in de pas lopen. heb je dat niet, tja, dan moet het handmatig.

succes!

Okay nu weet ik een beetje hoe ik het ga aanpakken. Het zal nog wel een heel gepiel worden, gelukkig staat de vakantie weer voor de deur :). i.i.g. bedank voor je reactie, ik heb weer een hoop geleerd over video editting als newbie.

Misschien heb je nog iets aan deze tips? Zijn weliswaar voor Final Cut Pro, maar het idee zal ook in Express wel werken, denk ik. [url=http://www.rippletraining.com/free/index.cfm?cnt=1]Ripple Training Free[/url] (Scroll naar beneden naar [color=darkred:d5f933e0e3]Multi-Camera Tricks, Part I[/color:d5f933e0e3] en [color=darkred:d5f933e0e3]Part II[/color:d5f933e0e3])