Twee vragen over de PowerBook

Ok, nog twee vragen over de [b:6bb4f8474c]nieuwste PB’s[/b:6bb4f8474c]

Wat is ongeveer de afschrijvingstijd van een PB 12" of 15"? (hoelang gaan ze ongeveer mee bij normaal gebruik)

Hoe gaat het als je zelf geheugen in je PB plaatst? (Heb je nog gereedschap nodig? Gaat het makkelijk?)

Alvast bedankt.

Gaan heel lang mee, zeker als je er n beetje zuinig op bent en 'm af en toe een 10.000kmbeurt geeft. Normaal onderhoud dus.... Geheugen is heel makkelijk bij te plaatsen, zit handleiding bij. Je hebt uit m'n hoofd wetende één kruiskopschoevendraaiertje nodig. En ja, afschrijven... mijn privé G4 (PCI-graphics) 350MHz van ± 5jaar draait nog altijd als een zonnetje. Na verloop van tijd wordt elke computer links en rechts ingehaald door snellere, that's life :wink:

Ik neem aan dat je de economische afschrijvingstijd bedoeld. Ik hou 4 jaar aan en dat vind ik zelf al veel. Technisch gaan ze wel veel langer mee afhankelijk van het gebruik natuurlijk. Maar 5 tot 6 jaar moet kunnen. En geheugen bijplaatsen is supersimpel en heb je geen gereedschap voor nodig. Even klepje losmaken via twee schuifjes (tenminste dat is zo bij mijn powerbook van maart vorig jaar) en je schuift het er zo in. Wel altijd even zorgen dat je niet statissch bent, dus hou met je andere hand iets van metaal vast waardoor eventuele statissche elektriciteit verdwijnt.

Afschrijven *mag* van de belastingdienst in 36 maanden. Anders kun je hier even kijken: http://www.belastingdienst.nl/home/vraag/index.htm

[quote:4d566070b0="FreekMac"]Gaan heel lang mee, zeker als je er n beetje zuinig op bent en 'm af en toe een 10.000kmbeurt geeft. Normaal onderhoud dus....[/quote:4d566070b0]

Wat versta je precies onder normaal onderhoud? Is dat regelmatig de bevoegdheden herstellen en je harddisk op orde houden door ongebruikte bestanden en programma’s te verwijderen, of is er meer?

Yep! Zorg dat de boel niet dichtslibt. En af en toe defragmenteren (op osx als je veel met grotere bestanden werkt).