Tweede back-up met Time Machine of met ander programma?

Ik gebruik Timemachine i.c.m. een Time Capsule om een back-up (sparsebundle) van de iMac te maken. Maar om zeker te zijn dat mijn dossiers en muziek- en filmcollectie niet verloren gaan wil ik een tweede back-up maken. Hiervoor heb ik een tweede TC (ook handig als uitbreiding van het Wifi-netwerkwerk) op kop getikt. Nu is mijn vraag wat verstandig is: Timemachine hiervoor gebruiken of met een synchroniseer programma zoals bijv: Syncfolders Pro een gewone back-up maken. Wie heeft hier ervaring(en) mee?

je kunt ook een externe HD aansluiten en dan met SuperDuper of CarbonCopyCloner een complete èn opstartbare kopie van jouw HD maken.

@ Fred44, Ik heb de tweede TC al in huis. Maar die kan ik jou visie als externe HD gebruiken en dan idd een opstartbare back-up maken?

om een opstartbare kopie te maken heb je een usb-HD nodig.
je kunt nu de 2e TC gebruiken als netwerk-opslag.
een echte NAS kun je het niet noemen, maar het lijkt er wel een beetje op.
folders aanmaken en bestanden er naar toe kopieëren.

@Fred. Oké, dat is inderdaad een goed idee. Bedankt zover. Als er forumlezers zijn die hier anders over denken lees ik het graag.

@ fred44 en anderen: Kan ik met SuperDuper of CCC een opstartbare kloon van de iMac maken, met de tweede Timecapsule (opgenomen in mijn netwerk) als doelschijf? Ik zie in de beschrijvingen namelijk nergens dat de doelschijf een USB-schijf moet zijn.

je kunt een verbinding met de TC maken en daar een disk-image opzetten, bijv. met SuperDuper.
maar je zult er nooit van kunnen opstarten.

Ik zie geen reden waarom je op die tweede TC niet ook een TM backup laat draaien. Een no-brainer, lijkt me.