Twijfel na aanschaf

Na een lange tijd wegens de studie teruggeschakeld te zijn van een Mac mini G4 naar een HP UTwente laptop is afgelopen week mijn MacBook Pro 15 inch geleverd. Ik ben blij met de aanschaf en heb het idee dat ik weer iets functioneels kan doen achter de computer in plaats van het wachten totdat alles werkt. Echter zit ik nu na de aanschaf met een kleine twijfel.

Voordat ik de MBP aan had geschaft had ik al ingepland dat ik zelf het geheugen wilde upgraden naar 2x4 of eventueel 2x8gb geheugen, en dat ik een SSD bij wilde plaatsen naast de gewone harde schijf (deze zou op de plek van de Superdrive komen met een hddcaddy). Met deze aanpassingen en studentenkorting op de MBP (mat hi-res) komt de prijs wel erg dicht in de buurt van een standaard Retina MBP welke al extra geheugen en de snellere harde schijf heeft, buiten dit is hij een stuk lichter. Dit ligt in de orde van twee tientjes op het totaal. Voor de aanschaf ging ik er van uit dat deze alsnog veel te duur zou zijn.

Nu is mijn vraag, is de rMBP de upgrade waard om deze om te ruilen (snelheid, scherm: mat vs retina ontspiegeld) Gebruik: studie, foto's bewerken, af en toe een game. Verder gehecht aan veel desktopruimte (vandaar nu mat hi-res) en soms gebruik met een los scherm (hdmi).

Graag hoor ik jullie advies.

Zit zelf ook te twijfelen over mijn iMac 21.5", had misschien toch liever een Macbook Pro 13" gehad.. Ik denk dat je niet andere mensen kan vragen over wat te doen. Het is gewoon een persoonlijke voorkeur. Als jij denkt dat je die hoge resolutie nodig hebt dan neem je een Retina, als je denkt dat die hi-res genoeg is dan houd je dat. Er zal in elk geval geen tot weinig performance verschil zijn. Er staat ook dat je soms gebruik maakt van een extern scherm. Als ik hier naar luister zou ik mooi bij de Macbook blijven die je nu hebt want was je van plan om deze dan verder te verkopen? Zo ja, dan ben je alsnog veel duurder uit.

Kortom, het is eigenlijk een persoonlijke voorkeur.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Misschien qua gebruik iets meer uitweiden. Qua studie betreft dit uiteraard het standaard office gebruik, maar ook simulatie-software, Matlab, Maple etc. De software voor foto's zal vaak Adobe Lightroom zijn, soms Aperture en voor andere doeleinden wil Indesign of Photoshop ook wel gebruikt worden.

De voor en nadelen die ik zelf al op een rijtje heb gezet zijn:

MBP
2,3GHz
8 of 16 GB geheugen
500GB HDD + 128GB SSD
1680x1050 mat scherm
650m 512mb grafisch

-Zelf upgradeable
-Zwaarder
+Meer opslag

rMBP
2,3GHz
8GB geheugen
256GB SSD
Retina ontspiegeld scherm
650m 1gb grafisch

-Niet upgradeable
+Lichter
+Hogere resolutie scherm (tot 1920x1200)
+Hdmi zonder verloopje
-Minder opslag
+Grafisch sterker

@YOLOBEAR

Qua verkopen zit ik nog binnen de 14 dagen retourrecht.

Beste Golfgast,

Ik heb gekozen voor de MBP met Retina scherm (de standaard versie van 2300 €). Ik stond ook voor deze optie, en de Retina versie sprak me toch meer aan vanwege het lage gewicht, de standaard SSD die er in zit, en natuurlijk het fantastische scherm. Ik spreek namens mezelf, maar voor die twee tientjes zou ik het niet laten :) Als je verstandig bent koop je gelijk ook apple care erbij.

gr Jesper

Als je het zo ziet, dan zou ik het inderdaad ook niet laten. Gewoon de retina nemen.

[quote=Golfgast url=http://www.onemorething.nl/community/topic/twijfel-na-aanschaf#post-2495559 time=1354604715]

Qua verkopen zit ik nog binnen de 14 dagen retourrecht.[/quote]

Retourrecht bestaat niet, tenzij je online hebt gekocht.

[quote=Pete.Z url=http://www.onemorething.nl/community/topic/twijfel-na-aanschaf#post-2495580 time=1354605917][quote=Golfgast url=http://www.onemorething.nl/community/topic/twijfel-na-aanschaf#post-2495559 time=1354604715]

Qua verkopen zit ik nog binnen de 14 dagen retourrecht.[/quote]

Retourrecht bestaat niet, tenzij je online hebt gekocht.[/quote]

Dit is mij bekend, de aanschaf is geweest bij de Online Apple Store.

Mijn grootste twijfel is voornamelijk het verschil tussen het matte scherm en het zogeheten anti-glare scherm van de retina. Verder ben ik benieuwd of er bepaalde kinderziekten zijn die nog spelen bij de retina (het blijft immers een 1e versie van het product).

Als je besluit de MBP te houden, dan kun je de ssd beter installeren op de plaats van je originele hardeschijf en je originele hardeschijf in de hd caddy. De snelheid van de aansluiting naar de hd caddy is namelijk een stuk lager dan de sata III (6Gbs) voor de hardeschijf, en dus erg zonde van je snelle SSD

[quote=NielsDam url=http://www.onemorething.nl/community/topic/twijfel-na-aanschaf#post-2495635 time=1354612929]Als je besluit de MBP te houden, dan kun je de ssd beter installeren op de plaats van je originele hardeschijf en je originele hardeschijf in de hd caddy. De snelheid van de aansluiting naar de hd caddy is namelijk een stuk lager dan de sata III (6Gbs) voor de hardeschijf, en dus erg zonde van je snelle SSD[/quote]

Dank voor de tip, hier heb ik inderdaad het een en ander over gelezen, sata3 wordt wel ondersteund, alsmede de snelheid, maar voornamelijk het vasthouden van deze snelheid is het probleem (stabiliteit). De SSD zou inderdaad op de plek van de originele schijf komen waarop de HDD verhuist naar de caddy.

Het feit dat je nu twijfelt zegt toch al genoeg, ruil hem gewoon nu het nog kan...

rMBP heeft een beter scherm, dat zal je de komende jaren nog niet ergens anders kunnen krijgen, en dus ook niet extern als 'upgrade' voor je MBP. Ik zou de rMBP doen.

De knoop is zo goed als doorgehakt, iedereen bedankt voor de tips. Als alles goed gaat wordt het binnenkort een rMBP in plaats van de gewone MBP die hier op mijn bureau staat.

Morgen even informeren hoe alles in z'n werk gaat wat betreft retourneren en wat hier de eisen aan zijn (hij is immers enkele dagen in gebruik geweest).

Zoals genoemd: De knoop is "zo goed als" doorgehakt.

Na nog even goed spitten op het internet kom ik langs verschillende verhalen over het 'scaling' van de resolutie wanneer je de display op de hogere dan de standaard resolutie zet. Dit opschalen van de resolutie zorgt voor erg veel belasting op de grafische chip. Nu is de standaard-resolutie (4x 1440x900) natuurlijk geoptimaliseerd, maar ook de hogere resoluties worden 4 maal (2x2) vergroot voordat deze in het scherm gepast worden.

Zelf heb ik op de standaard MBP bewust voor het hi-res (1680x1050) scherm gekozen puur voor de ruimte, op de rMBP zou ik deze setting dan ook standaard aan hebben staan, of zelfs op de hoogste setting. Mijn vraag aan de retina-eigenaren is dus nu of zij performance-vermindering opmerken wanneer deze instellingen gebruikt worden. In de reviews en artikelen hier over wordt namelijk vaak gesproken over framedrops in de interface, en voornamelijk bij scrollen in bijvoorbeeld een browser.

De ssd kan je toch net zo goed op de plaats van de superdrive doen. Beide hebben een 6gbs.

[quote=beeros url=http://www.onemorething.nl/community/topic/twijfel-na-aanschaf#post-2495968 time=1354652250]De ssd kan je toch net zo goed op de plaats van de superdrive doen. Beide hebben een 6gbs.[/quote]

Dat klopt, maar toch wordt aangeraden de SSD op de plek van de originele schijf te doen, dit omdat deze SATAIII-aansluiting de verbinding stabieler behoudt dan de SATAIII-aansluiting van de Superdrive. Ik heb zo even geen ondersteunend artikel of test om dit te onderbouwen, maar ben het meermaals tegengekomen.

Oké want ik wil deze maand een ssd inbouwen. Maar ik hoor nu 2 verhalen namelijk het maakt niet uit waar je de ssd plaatst en ik hoor dat je hem op de HDD moet plaatsen

Wie gaat mij vertellen waar ik de SSD nou moet plaatsen.

[quote=beeros url=http://www.onemorething.nl/community/topic/twijfel-na-aanschaf#post-2496060 time=1354692604]Wie gaat mij vertellen waar ik de SSD nou moet plaatsen.[/quote]

Er zijn hier genoeg topics te vinden die hier over gaan, maar alsnog even de bron waar ik het heb gevonden:
[url=http://eshop.macsales.com/item/OWC/DDAMBS0GB/]OWC Data Doubler[/url]
Hier wordt het volgende genoemd:

[quote]Testing has demonstrated that Apple factory hardware does not reliably support a 6G (6Gb/s) Solid State Drive or Hard Disk Drive in the optical bay of 2011 MacBook Pros (ModeI ID8,1; 8,2; 8,3). If your OWC Data Doubler bundle comes with a 6G drive, you should ONLY install that drive in the main drive bay and utilize the Data Doubler to re-task your existing drive or install a new 3G SSD or HDD in the optical bay. PRE-2011 models can utilize a 6G drive in the optical bay, but will do so at a reduced 3G (3Gb/s) speed.[/quote]

2011 MacBook Pro 13" models: Apple does not support the use of 6Gb/s drives in the optical bay. While we have observed a high rate of success using SATA 3.0 6Gb/s drives in Apple 13" bays where 6Gb/s link is present, some systems may not operate properly with this setup. For guaranteed reliability/compatibility, we suggest 6Gb/s drives be used in the main drive bay only, and 3Gb/s hard drives or SSDs be used in the optical bay when a two-drive configuration is desired. We cannot guarantee proper or successful 6Gb/s drive operation in the Apple MacBook Pro 13" optical bay.

Dit staat er over de macbook 13 2011 modellen.

Volgens mij staat er toch dat het niet uitmaakt waar je de SSD in plaatst.