Na een lange tijd wegens de studie teruggeschakeld te zijn van een Mac mini G4 naar een HP UTwente laptop is afgelopen week mijn MacBook Pro 15 inch geleverd. Ik ben blij met de aanschaf en heb het idee dat ik weer iets functioneels kan doen achter de computer in plaats van het wachten totdat alles werkt. Echter zit ik nu na de aanschaf met een kleine twijfel.
Voordat ik de MBP aan had geschaft had ik al ingepland dat ik zelf het geheugen wilde upgraden naar 2x4 of eventueel 2x8gb geheugen, en dat ik een SSD bij wilde plaatsen naast de gewone harde schijf (deze zou op de plek van de Superdrive komen met een hddcaddy). Met deze aanpassingen en studentenkorting op de MBP (mat hi-res) komt de prijs wel erg dicht in de buurt van een standaard Retina MBP welke al extra geheugen en de snellere harde schijf heeft, buiten dit is hij een stuk lichter. Dit ligt in de orde van twee tientjes op het totaal. Voor de aanschaf ging ik er van uit dat deze alsnog veel te duur zou zijn.
Nu is mijn vraag, is de rMBP de upgrade waard om deze om te ruilen (snelheid, scherm: mat vs retina ontspiegeld) Gebruik: studie, foto's bewerken, af en toe een game. Verder gehecht aan veel desktopruimte (vandaar nu mat hi-res) en soms gebruik met een los scherm (hdmi).
Graag hoor ik jullie advies.