Twijfel om over te stappen van Windows naar Macbook Pro

Hoi allen,

Sinds een tijdje ben ik aan het twijfelen om over te stappen naar een Macbook Pro (15 inch). 1 van de zaken waar ik echter tegen aanloop is het feit dat ik na een eventuele overstap nog altijd wel Windows nodig heb om onder andere websites te kunnen testen in Internet Explorer, helaas noodzakelijk. Nu is het niet echt handig om hiervoor gebruik te maken van bootcamp maar dacht ik aan Parallels Desktop 5.

Ik las op de website van Parallels dat Windows programma’s dan kunnen draaien als native Mac app. Je kunt dan vanuit de virtuele installatie van Windows 7 de programma’s gebruiken in Mac OS X. Dus de vraag is eigenlijk of dit lekker soepel draait en of het mogelijk is om ook Internet Explorer 8 als native app te gebruiken met behulp van Parallels. Start bijvoorbeeld Windows 7 met Parallels snel op? Er zijn nog een aantal programma’s die via Windows draaien.

Als we dan toch bezig zijn. Ik neem aan dat er hier Windows mensen zijn die eveneens twijfelden om over te stappen. Voor degene die de stap hebben gemaakt, bevalt dat? werkt het fijner als Windows? Ikzelf heb geheel nog geen ervaring verder met Mac OS X maar probeer zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn omdat het toch een behoorlijke investering is.

Bedankt voor de reacties!

Met het gratis Virtual Box kan het trouwens ook. Al gebruik ik zelf zelden de zogenaamde "Coherence" modus. Ik vind een volledige windows in een scherm net zo makkelijk.

Qua investering moet je hard en software gewoon los zien. In het ergste geval is je Macbook een prima Windows laptop.

[quote:4bb1833c73="michel14"] Ik las op de website van Parallels dat Windows programma's dan kunnen draaien als native Mac app. Je kunt dan vanuit de virtuele installatie van Windows 7 de programma's gebruiken in Mac OS X. Dus de vraag is eigenlijk of dit lekker soepel draait en of het mogelijk is om ook Internet Explorer 8 als native app te gebruiken met behulp van Parallels. Start bijvoorbeeld Windows 7 met Parallels snel op? Er zijn nog een aantal programma's die via Windows draaien.[/quote:4bb1833c73]

Windows 7 kan best soepel draaien, als je maar genoeg geheugen toekent.
Ik heb hier Windows 7 RC draaien in de ‘Unity’ modus, met 2 gig RAM, en Aero uitgeschakelt.
Op deze marnier kan ik best wel SimCity 4 spelen, en het is snel genoeg om te denkan dat je aan een echte PC zit.

Verder: Geloof me, het is moeilijker om de vreemde hardware (zoals de Magic Mouse) te leren gebruiken als je die PC-dingen gewent bent, dan Mac OS X zelf. :wink:

Allereerst wil ik je graag een compliment geven voor je voorbereiding, meestal komen hier mensen die eigenlijk helemaal niks weten over wat ze willen dus toppie :)

Ik ben nu zelf ongeveer een halfjaar een Mac gebruiker (daarvoor wel hele zooi aan iPods en iPhones gehad maar dat terzijde). In die tijd heb ik nog NOOIT een vastloper gehad, en nog maar 3x mijn iMac moeten herstarten dus voor stabiliteit moet je het zeker doen. Uiteraard heb ik ook nooit problemen met virussen gehad. Deze dingen zijn natuurlijk fijn maar het echte gebruikersgemak zit daar natuurlijk niet in.

In die periode waarin ik nu met deze Mac werk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik nooit maar dan ook nooit meer terugga. Alles werkt zo vanzelfsprekend, zo makkelijk, het gaat gewoon vanzelf wilt je ook wilt doen. Zoals je waarschijnlijk wel gelezen hebt zijn er ook veel toetscombinaties op een mac, ik heb hier geen enkele moeite meegehad en gebruik ze nu allemaal helemaal uit mezelf.

Je kan via Parallels, VMWare Fusion of het gratis VirtualBox met gemak Internet Explorer draaien, maar je hebt voor elk van deze 3 programma's wel een kopie van Windows nodig. Heb je nog ergens Windows XP, Vista of 7 liggen?

[quote:d16e186820="michel14"]Ik las op de website van Parallels dat Windows programma's dan kunnen draaien als native Mac app. Je kunt dan vanuit de virtuele installatie van Windows 7 de programma's gebruiken in Mac OS X. Dus de vraag is eigenlijk of dit lekker soepel draait en of het mogelijk is om ook Internet Explorer 8 als native app te gebruiken met behulp van Parallels. Start bijvoorbeeld Windows 7 met Parallels snel op? Er zijn nog een aantal programma's die via Windows draaien. [/quote:d16e186820] Ik draai Parallels 4, met Win XP prof op mijn Intel-alu iMac (2,4 GHz Intel Core 2 Duo, met 4GB geheugen). Het opstarten van Windows op de Mac gaat sneller dan op mijn (oude) Windows-werk-PC, maar dat zegt misschien niet zoveel. Ik heb begrepen dat Win 7 sneller draait dan XP, maar dat heb ik nog niet getest. Verder draaien de progs goed. Om eens wat te noemen: Word 2003 start op de Mac onder Windows sneller op Word 2008 op de Mac. :o Ik gebruik Windows niet veel. Soms moet ik per se Windows Explorer gebruiken (o.a. voor het CBS en dergelijke vrij beperkt kijkende organisaties) en dan heb ik Windows nodig. Als je geheugen genoeg hebt, kan je Windows gewoon op de achtergrond laten draaien, maar ik sluit het af als ik het niet meer nodig heb. Succes met jouw keuze!

Op zich kun je in dit forumonderdeel ook allerlei ervaringen vinden, bv hier: [url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1638545]Waarom geswitched?[/url]

Maar gewoon doen; je zult er blij van worden!

Moeilijk, moeilijk :apple:. Bedankt voor de uitgebreide reacties tot dusver! @Clemenza bedankt voor je compliment. Een goede voorbereiding is belangrijk, ik twijfel al een tijdje maar mocht ik overstappen wil ik haast 100 procent zeker weten dat het aan mijn verwachtingen voldoet (en die zijn inmiddels behoorlijk hoog).

Ik ben zoals vele overstappers al jaren gebruiker van Windows, dus dat zit er flink ingebakken. Het is dan ook zo dat ik snel vergelijkingen maak en op basis daarvan vragen stel. Als ik overstap zou ik mijn ‘Windows’ denkwijze in principe aan de kant moeten schuiven maar ik verwacht wel dat ik binnen een aantal dagen / weken volledig gewend ben aan Mac OS. Op dit moment heb ik een Dell XPS M1530 laptop met Windows 7 en dat werkt prima, geen vastlopers of iets dergelijks.

Voordelen die ik hier hoor en ook al vaker tegenkom zijn de stabiliteit, veiligheid en gebruikersvriendelijkheid. Het zal geen verassing zijn dat de prijs natuurlijk wel een drempel is. Daartegenover staat wel dat je hoop geneuzel dat je normaal met Windows kan hebben kwijt bent. Volgens mij is het ook zo dat een Macbook minder vertragend zal zijn als Windows dat sterk heeft na een bepaalde periode.

Maar om terug te komen op Parallels of VMware fusion. Dit is misschien wel het belangrijkste punt aangezien dit wel haast dagelijks zal terugkeren. Dus dat moet goed, snel en soepel functioneren. Als ik hierboven al hoor dat Simcity 4 daarin gedraaid kan worden… dat hoef ik hier niet te proberen. De Macbook die ik op het oog heb is de 15-inch: 2.53GHz met 4GB geheugen en een 320GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm. 8GB schiet de prijs direct zo omhoog en daarbij is het denk ik ook raadzaam op Applecare er bij aan te schaffen.

Het is misschien ook wel drempelvrees, ben ook zeker bang dat het eventueel tegen zou vallen. Kon je het eerst maar een paar weken testen o.i.d. :-).

ik ben ook altijd windows gebruiker geweest sinds een jaar ben ik een meer dan tevreden iMac gebruiker 8) , ik heb het Apple virus opgelopen door de iPhones

je hebt gelijk het is een klap geld dat je uitgeeft maar dan heb je wel wat makkelijk zat !

ik zou dus zeggen : doen :stuck_out_tongue:

De centen voor Parallels kun je uitsparen door bootcamp te gebruiken, wat standaard op de MBP staat. Maar misschien is dit voor frekwent omschakelen tss Windows en macOsX wat te omslachtig.

[quote:674560ee8a="michel14"]daarbij is het denk ik ook raadzaam op Applecare er bij aan te schaffen.[/quote:674560ee8a] Dat is in principe niet nodig. Het verlost je alleen van opkomen voor je rechten als je de laptop via een APR of Apple Store koopt. Bij MediaMarkt en MyCom bijv. heb je 2 jaar garantie op je Mac. En eigenlijk heb je dat dus ook bij de APR (Consumentenrecht), maar zoals gezegd doen ze daar over het algemeen wat moeilijker over.

Een ander mogelijkheid dan een virtuele machine is [url=http://www.codeweavers.com/products/cxmac/]CrossOver Mac[/url]. Internet Explorer is ondersteund. Ik gebruik het zelf om Cisco Packet Tracer 5.2 te draaien. Die nettool loopt echter minder soepel dan in een virtuele Windows 7 met Parallels Desktop 5.

Angst en computer's is een typisch Windows fenomeen. Als mac gebruiker sinds 1987 zeg ik: just do it. Enjoy!

Ik heb parallels 5 draaien op mijn iMac . Toen direkt gekocht want ik dacht niet zonder windows te kunnen. Ondertussen een pppfff half jaar verder heb ik alles met mac dus gebruik numbers veel ipv Word. Internet gebruik ik meest Chrome maar voor zakelijke dingen Safari, gaat beter op 1 of andere manier. De parallels gebruik ik dus alleen nog voor het stock programma en als ik de btw moet doorgegeven. Dat moet via internet explorer. Lang leve Europa. Internet explorer van zo'n monopoly positie gedreven, maar de staat werkt niet op firefox, safari, of chrome tjaa.

Maar het werkt perfect, met de coherence modus (geloof ik) merk je niet eens dat je met 2 systemen bezig bent. Alleen als je wat in de usb steekt. Dan vraagt die of je het toestel aan osx of windows wilt toekennen.

Dus om deze reden hoef je het echt niet te laten.

Het is misschien een knuppel in het hoenderhok, maar als je nog nooit met OS X gewerkt hebt, waarom zou je dan over willen stappen naar een Mac ?

[quote:00f467ed7f="unSOUND"]Het is misschien een knuppel in het hoenderhok, maar als je nog nooit met OS X gewerkt hebt, waarom zou je dan over willen stappen naar een Mac ?[/quote:00f467ed7f]

:evil: fanboy mode te gek , gaaf , fantastisch , beter , best , en gewoon mooi

Dat is geen nerd mode, dat is fanboy mode.... :wink:

[quote:386c03464a="unSOUND"]Dat is geen nerd mode, dat is fanboy mode.... :wink:[/quote:386c03464a]

aangepast :lol:

Maar fanboy mode is net als kalverliefde... Op een bepaald moment vervaagt het, en blijft de realiteit over. En in de realiteit is een Mac misschien helemaal niet de juiste keuze. Ik ken mensen die gewoon niet aan een Mac konden wennen, of door omstandigheden toch zo afhankelijk waren van Windows dat het gebruik van een Mac resulteerde in een Boot Camp machine die eigenlijk constant op Windows stond... Apple zal het prima vinden, verkoop is verkoop, maar toch...

die kalverliefde is hier al lang vervlogen hoor , maar blijf het een verademing vinden als ik er weer achter zit ik red me gelukkig meer dan prima (zo niet beter) met mijn iMac

de mensen die zich niet kunnen redden met een Mac konden die zich wel zo fantastisch redden met een PC ? of was dat ook een kwestie van aangeleerde “kunstjes”