Twijfel

Hallo allemaal,

Ben steeds meer overtuigt maar heb voor mijn switch nog enkel vragen.

DE kids spelen hier vaak online spelletjes teksts express etc de spelletjes van Zylom, draaien die ook op een apple of jullie weten.

Als ik een DVD afspeel op de mac kan ik die dan ook schermvullend maken of is dat niet mogelijk, dit vraag ik omdat ik van plan ben voor de imac 20 inch te gaan.

Kan een mac ook met DIVX omgaan.

Dit zijn mijn laatste twijfels , zie uit naar jullie reacties.
Groeten

[quote:2afa2c0702="macnewbie"]DE kids spelen hier vaak online spelletjes teksts express etc de spelletjes van Zylom, draaien die ook op een apple of jullie weten.[/quote:2afa2c0702]

Ja, want o.a. Flash, Shockwave en Java gaan prima op een Mac. Ze zijn trouwens al voorgeïnstalleerd.

[quote:2afa2c0702=“macnewbie”]Als ik een DVD afspeel op de mac kan ik die dan ook schermvullend maken of is dat niet mogelijk, dit vraag ik omdat ik van plan ben voor de imac 20 inch te gaan.[/quote:2afa2c0702]

Ik heb een Mac mini, maar alle Macs kunnen dat (DVD-codec zit erbij). Of de zwarte balken er zijn, weet ik niet.

[quote:2afa2c0702=“macnewbie”]Kan een mac ook met DIVX omgaan.[/quote:2afa2c0702]

Ja, DivX voor Mac vind je hier.

Nog vragen?

[quote:96e52317f9="macnewbie"] DE kids spelen hier vaak online spelletjes teksts express etc de spelletjes van Zylom, draaien die ook op een apple of jullie weten. [/quote:96e52317f9]

Niet alle spelletjes doen het helaas. Chuzzle en bejeweled doen het bijvoorbeeld niet. :oops:

[quote:a93378c20d="Coca Cola"][quote:a93378c20d="macnewbie"] DE kids spelen hier vaak online spelletjes teksts express etc de spelletjes van Zylom, draaien die ook op een apple of jullie weten. [/quote:a93378c20d]

Niet alle spelletjes doen het helaas. Chuzzle en bejeweled doen het bijvoorbeeld niet. :oops:[/quote:a93378c20d]

Bejeweled niet? M’n moeder speelt het altijd op een Mac…

[quote:48cba900cd="à la Mac"]Ik heb een Mac mini, maar alle Macs kunnen dat (DVD-codec zit erbij). Of de zwarte balken er zijn, weet ik niet.[/quote:48cba900cd] Hangt ervanaf wat je resolutie(-verhouding) is. Ik heb een Mac mini aan een breedbeeld TV hangen, en als ik daarop de schermresolutie op 768x576 zet (4:3) heb ik zwarte balken boven en onder bij breedbeeldfilms, maar op 1024x576 (16:9) niet. Op m'n iMac (resolutie 1440x900) heb ik met 4:3-formaat films zwarte balken aan de zijkanten, en met breedbeeldfilms ook weer niet.

Dus om een lang verhaal kort te maken: DVD’s afspelen gaat prima :slight_smile:

Ik heb sinds zaterdag een Apple en ik kan je zeggen; Alles werkt.

Dvd’s kijken is geen probleem; Divx (xvid, you name it) is geen probleem, spelletjes zijn ook geen probleem. Tenminste, volgens mijn zusjes niet die hier net was :stuck_out_tongue:

Op zich ben ik een tevreden switcher, maar steeds heb ik het idee, dat het syteem zo snel allerlei geheugen en processorgebruik op 'eet'. Een radio livestream op Nederland.fm neemt zo 30 % processorgebruik in. En heb nu de realplayer aan staan met een radiostream en die zit ook tegen de 20%. Ik bedoel dit is een G5, hoe is het dan met een ibook, daar blijft toch helemaal niks over? Of heb ik het helemaal mis. Heb het systeem 1 week geleden opnieuw geinstalleerd, en dat helpt ook niks.. En nadat ik net een paar foto's heb gemailt en mail nu alleen actief heb staan, zie ik bij de activiteitenweergave een geheugengebruik van 395 mb en virtueel 698 mb. Nu hoor ik iedereen hier zeggen, dat hoort zo en dat geheugen is feitelijk 'vrij', maar echt vrij is er nog maar 13 mb van de 1024...:S. Soms sluit in bepaalde programma's weer en start ze weer opnieuw. Kennen jullie dit ook, of is dit volkomen normaal en inherent aan max osx?[/img]

[quote:a2688a121b="Kees24"]Op zich ben ik een tevreden switcher, maar steeds heb ik het idee, dat het syteem zo snel allerlei geheugen en processorgebruik op 'eet'. Een radio livestream op Nederland.fm neemt zo 30 % processorgebruik in. En heb nu de realplayer aan staan met een radiostream en die zit ook tegen de 20%. Ik bedoel dit is een G5, hoe is het dan met een ibook, daar blijft toch helemaal niks over? Of heb ik het helemaal mis. Heb het systeem 1 week geleden opnieuw geinstalleerd, en dat helpt ook niks.. En nadat ik net een paar foto's heb gemailt en mail nu alleen actief heb staan, zie ik bij de activiteitenweergave een geheugengebruik van 395 mb en virtueel 698 mb. Nu hoor ik iedereen hier zeggen, dat hoort zo en dat geheugen is feitelijk 'vrij', maar echt vrij is er nog maar 13 mb van de 1024...:S. Soms sluit in bepaalde programma's weer en start ze weer opnieuw. Kennen jullie dit ook, of is dit volkomen normaal en inherent aan max osx?[/img][/quote:a2688a121b]

Ik heb gehoord dat het normaal is voor Unix/BSD/Linux systemen om gewoon alle geheugen te gebruiken. Hoe dat precies zit weet ik niet. Open je vervolgens een ander programma dan wordt het geheugen gewoon verdeeld. Maar heb je er last van dat je systeem zoveel resources gebruikt dan?

Beste macnewbie, het is nu al een aantal maanden geleden na je (deze) laatste post. Heb je de switch nou uiteindelijk nog gemaakt? Bevalt het? Heb je nog vragen?

Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Vriendelijke groet,
Arne