"u heeft geen bevoegdheden om"

Beste Macfans Ik zit met een probleem. Ik werk met Mac Os X 10.4.2 en zit in een netwerk van 4 computers. Mijn computer is verdeeld onder 3 accounts. iedere keer als ik gelijk welk bestand wil verplaatsen naar een andere account of naar een andere persoon in het netwerk krijg ik een venster met de volgende vermelding. " De bewerking kan niet worden voltooid omdat u voor sommige onderdelen onvoldoende bevoegdheden hebt" Als ik van dat bestand de "Info" oproep zie ik dat onder "eigenaar en bevoegheden" voor iedereen "Lezen en schrijven" staat Ik weet wel niet wat er juist in het vakje Groep moet staan. Men kan zelf niets invullen. Men kan alleen kiezen uit een lijst van namen waaronder mijn netwerkgroepsnaaam niet in voorkomt. Hoe kan ik die beveiliging te niet doen?? Veel dank Rudy

Je moet er op letten dat de "hoofdmap" ook goed gedeelt staat. als die op alleen lezen staat kan je er niets mee. het is niet mogelijk om de beveiliging weg te halen, er zijn wel utilities die meer mogelijk heden vrij geven. kijk hier voor maar op versiontracker.com

Apple zal z'n redenen hebben om met 'bevoegdheden' te werken, maar ik vind het zoo onhandig.

Om op een ‘basisniveau’ dingen wel of niet toe te laten is wel handig (op school waar x lui op dezelfde Mac lopen te spelen), maar dit soort dingen hoeven van mij niet. Op m’n werk moet ik zelfs mij eigen bestanden weer voorzien van ‘bevoegdheden’ als ik ze van de backup haal…

het is mss wat lastiger om bevoegdheden correct te hebben, maar liever dat dan dat iedere buurman/vrouw zo mijn files kan gaan aanpassen/verwijderen..

En trouwens, dat is niet iets wat Apple gekozen heeft, dat is inherent aan het UNIX-systeem

Het kan ook aan de bevoegdheden liggen van de map waar je wilt schrijven. heb je die al gecontroleerd? Ik kan aan je post niet zien of je dat al gedaan hebt.

[quote:5146ed929c="Nicks"]Apple zal z'n redenen hebben om met 'bevoegdheden' te werken, maar ik vind het zoo onhandig.[/quote:5146ed929c] Die reden is dat OS X een Unix-variant is (zoals Klaus ook al opmerkt). [i:5146ed929c]Alles[/i:5146ed929c] heeft die bevoegdheden, om te voorkomen dat je (net als op b.v. een Windows-PC) zomaar vanalles aan het systeem kunt veranderen en het daarmee om zeep helpt, en om te voorkomen dat je documenten van andere gebruikers kunt lezen.

En dat laatste is waar Rudy last van heeft: als je een bestand wilt kopiëren naar een directory … eh, [i:5146ed929c]map[/i:5146ed929c] hoor ik op een Mac te zeggen (sorry, ik ben jaren Linux-gebruiker geweest :)) … naar een map dus waar je geen schrijfrechten in hebt, dan lukt dat niet. Rudy, wat je moet doen is een map zoeken waar de rechten voor Anderen op “Lezen en schrijven” staan. Bijvoorbeeld de map /Gebruikers/Gedeeld (of in het Engels: /Users/Shared). Plaats het bestand daarin, en log daarna in als de account die het bestand moet ontvangen — je kunt het dan uit de Gedeeld-map verplaatsen naar de map waar je het wilt hebben.

Een andere manier is om ten eerste de account voor de systeembeheerder te activeren (dit hoef je maar één keer te doen, via NetInfo-beheer in de map Hulpprogramma’s), en dan een Terminal te openen (in dezelfde map). Typ dan het volgende:

[code:1:5146ed929c]su[/code:1:5146ed929c]
gevolgd door Enter, en het wachtwoord dat je voor de systeembeheerder hebt opgegeven, en dan weer Enter. Je bent nu ingelogd als systeembeheerder, en kunt naar hartelust bestanden kopiëren op de hele computer. Pas wel op dat je, omdat je systeembeheerder bent, alles kunt doen — en dus ook alles kapot kunt maken als je ondoordacht bestanden gaat wissen, verplaatsen of vervangen.

Maar goed, kopiëer dan het bestand met:

[code:1:5146ed929c]cp /pad/naar/oorsprongbestand /pad/naar/doelbestand[/code:1:5146ed929c]
Herhaal dit voor elk bestand, of gebruik wildcards om meerdere tegelijk te doen, bijvoorbeeld:

[code:1:5146ed929c]cp /pad/naar/bestanden/*.txt /pad/naar/doelbestanden[/code:1:5146ed929c]
waarmee je alle bestanden die eindigen in “.txt” tegelijk kopiëert. Let wel op dat hoofd- en kleine letters als verschillend gezien worden: “MijnBestand.txt” is niet hetzelfde als “mijnbestand.txt”.

Ook kun je [i:5146ed929c]mv[/i:5146ed929c] gebruikenin plaats van [i:5146ed929c]cp[/i:5146ed929c] als je bestanden wilt verplaatsen en niet kopiëren.

Als je klaar bent, sluit je af met [i:5146ed929c]exit[/i:5146ed929c] gevolgd door Enter. Je kunt dan de Terminal weer afsluiten.

Kan wel merken dat je een linux achtergrond hebt. Anders had je je gerealiseerd dat in Mac OS X standaard de root gebruiker uit staat. Linux kent toch ook rootless installaties?

Helder verhaal trouwens, daar heeft een mens wat aan. :slight_smile:

Als je een beheerdersaccount hebt werkt het sudo commando wel. Zo:

[code:1:82c5fb7958]sudo cp /pad/naar/oorsprongbestand /pad/naar/doelbestand[/code:1:82c5fb7958]
En dan je wachtwoord geven als daar om gevraagd wordt. Dat hoeft niet iedere keer, als je je een keer geïdentificeerd hebt, onthoudt hij dat een minuut of wat.

In de finder de doelmap selecteren en dan met [command] i de permissies controleren werkt ook, maar als je die eigenlijk niet wijzigen wilt voor de gelegenheid is de terminal methode een betere.

Is het niet handiger om gebruik te maken van de map "Public" (Gedeeld of Publiek in het Nederlands)????

Je hebt als account-eigenaar alle rechten in deze map om bijvoorbeeld te lezen, wissen en schrijven en andere mogen altijd in deze map lezen. Ideaal voor een klein huis-tuin-en-keuken-netwerk. Als het schrijven naar deze map niet lukt (~/Users/name/public), dan ligt het aan de permissies, die je met Schijf-EHBO kan herstellen.

Als je een bestand wilt ophalen, dan ga je naar de user-map van de schrijver van het bestand en kan je het daar lezen, dat kopiëer je naar je eigen map en klaar is Klara…

Overigens kan dit gewoon op de gebruikelijke sleur-en-pleur-methode, niks geen roots et cetera! Ook geen terminal of sudo’s… Apple heeft deze map juist voor dit doel in ieder account gezet, dus maak er gewoon gebruik van!

[quote:78cc7be82a="Bockaert Rudy"]Beste Macfans Ik zit met een probleem. Ik werk met Mac Os X 10.4.2 en zit in een netwerk van 4 computers. Mijn computer is verdeeld onder 3 accounts. iedere keer als ik gelijk welk bestand wil verplaatsen naar een andere account of naar een andere persoon in het netwerk krijg ik een venster met de volgende vermelding. " De bewerking kan niet worden voltooid omdat u voor sommige onderdelen onvoldoende bevoegdheden hebt" Als ik van dat bestand de "Info" oproep zie ik dat onder "eigenaar en bevoegheden" voor iedereen "Lezen en schrijven" staat Ik weet wel niet wat er juist in het vakje Groep moet staan. Men kan zelf niets invullen. Men kan alleen kiezen uit een lijst van namen waaronder mijn netwerkgroepsnaaam niet in voorkomt. Hoe kan ik die beveiliging te niet doen?? Veel dank Rudy[/quote:78cc7be82a]

Probeer dit eens: bewaar de bestanden in de map Gedeeld (dan bedoel ik Macintosh HD → Gebruikers → Gedeeld). Dat werkt bij mij altijd.

Beste Jakko, dank voor uw uitgebreide uitleg maar ik ben er nog niet. In de map Netinfo kan ik geen "Terminal" vinden. Onder welke benaming zit die in de werkbalk van Netinfo? of hoe moet ik een Terminal aanmaken en hoe doe ik dat? Vroeger was alles bij Apple simpel en waren de PC veel ingewikkelder. Tot Mas Os 09 geen probleem maar nu hebben ze het wel moeilijk gemaakt met hun accounts en beveiligingen. Zou ik de door u gesugereerde verandering ook . mov en jpg bestanden kunnen doorsturen via mijn netwerk naar mijn PC. Want dat wil ik net doen en dat lukt dus niet. Veel dank voor uw moeite groetjes Rudy

[quote:15a6d9cfc0="fistkikker"]Kan wel merken dat je een linux achtergrond hebt. Anders had je je gerealiseerd dat in Mac OS X standaard de root gebruiker uit staat.[/quote:15a6d9cfc0] Ik zal mezelf even citeren: [quote:15a6d9cfc0="Jakko Westerbeke"]Een andere manier is om ten eerste de account voor de systeembeheerder te activeren[/quote:15a6d9cfc0]:)

[quote:15a6d9cfc0=“fistkikker”]Linux kent toch ook rootless installaties?[/quote:15a6d9cfc0]
Weet ik om eerlijk te zijn niet, de laatste die ik erop gezet heb was SuSE 8.1, twee-en-half jaar geleden of zo. Ik vind een rootaccount wel zo makkelijk, maar ik snap ook waarom Apple hem standaard uitzet — als je niet goed weet wat je doet kun je het hele systeem vernielen, per slot van rekening.

Wist je trouwens dat je ook als root grafisch in kunt loggen? (Dat zal al wel, eigenlijk :)) Gewoon in het inlogscherm “andere gebruiker” kiezen en dan root en het bijbehorende wachtwoord iktikken. Dit voor de mensen die alles willen kunnen doen op hun systeem maar daar niet de terminal voor willen gebruiken.

[quote:15a6d9cfc0=“fistkikker”]Helder verhaal trouwens, daar heeft een mens wat aan. :)[/quote:15a6d9cfc0]
Bedankt :slight_smile:

[quote:15a6d9cfc0=“fistkikker”]Als je een beheerdersaccount hebt werkt het sudo commando wel.[/quote:15a6d9cfc0]
Ik pak liever [i:15a6d9cfc0]su[/i:15a6d9cfc0] als [i:15a6d9cfc0]sudo[/i:15a6d9cfc0], omdat ik meestal meer dan één ding wil doen als root. Maar inderdaad, heb je maar een paar dingetjes te doen dan is [i:15a6d9cfc0]sudo[/i:15a6d9cfc0] net zo handig, maar wel veiliger.

[quote:15a6d9cfc0=“Zerk”]Is het niet handiger om gebruik te maken van de map “Public” (Gedeeld of Publiek in het Nederlands)??? [/quote:15a6d9cfc0]
Dat raadde ik dan ook aan :slight_smile:

[quote:15a6d9cfc0=“Bockaert Rudy”]In de map Netinfo kan ik geen “Terminal” vinden.[/quote:15a6d9cfc0]
Dat staat in de map Hulpprogramma’s (Finder -> Programma’s -> Hulpprogramma’s). Ik ben geloof ik niet helemaal duidelijk geweest: wil je de bestanden via de terminal kopiëren naar een andere account, dan moet je eerst NetInfo-beheer openen en daarin de beheerder activeren: doe die via het menu Beveiliging, waar je eerst de bovenste optie (Controleer identiteit) moet kiezen om op de andere opties te kunnen klikken. Heb je daarna dan de rootgebruiker ingeschakeld, dan kun je het programma Terminal openen — dit is een apart programma, en zit niet in NetInfo-beheer.

Maar zoals Zerk ook zegt is gewoon de map Gedeeld gebruiken een handigere optie als je niet zoveel verstand van Unix hebt, en/of geen zin om je daarin te verdiepen. Dit zou zonder problemen moeten werken, omdat alle accounts in deze map kunnen lezen en schrijven.

[quote:15a6d9cfc0=“Bockaert Rudy”]Zou ik de door u gesugereerde verandering ook . mov en jpg bestanden kunnen doorsturen via mijn netwerk naar mijn PC. Want dat wil ik net doen en dat lukt dus niet.[/quote:15a6d9cfc0]
Dat werkt weer anders, maar op zich wel makkelijker zodra alles goed ingesteld is. Hiervoor moet je in de Systeemvoorkeuren klikken op het onderdeel Delen, en dan Windows-deling aanzetten. Daarna kun je in de Finder naar je netwerk gaan, en staan als het goed is de Windows-computers hier in het rijtje. Erop klikken tot je een icon met een knop “Verbind” te zien krijgt, en het wijst zich daarna (hopelijk) vanzelf. Zie deze thread: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=46340

Beste Jello, en bovenvermelde Mac genoten ik vind uw uitleg prachtig en goed maar ik blijf met een probleem zitten. Het begint op mijn zenuwen te werken maar ik geraak niet uit het volgende probleem. Ik heb dat probleem op dit forum al uitgelegd en de raad van al die lieve mensen opgevolgd maar ik kan het probleem niet oplossen. Ik doe alles volgens uw uitleg en dat lukt mooi. Ik krijg contact met de PC kan bestanden van de PC naar de Mac overplaatsen ,no problem, maar omgekeerd kan ik niets van de Mac naar de PC overplaatsen. Ik krijg steevast het volgende bericht te zien. “[size=18:66aebbdc48]De bewerking kan niet worden voltooid omdat U voor sommige onderdelen onvoldoende bevoegdheden hebt” [/size:66aebbdc48]Ik heb op raad van de .nl MACgenoten de over te plaatsen map in de map “ gebruikers “ “gedeeld”op de HD geplaatst en van daaruit probeer ik die map over te plaatsen naar de PC map ,niets lukt, ook niet als ik in de “info” van die map alles op lezen en schrijven voor iedereen zet; Weet U hoe ik die belemmering kan opheffen? Alvast veel dank voor uw aandacht, Groetjes, Rudy