UFS een goed idee?

Ik heb laatst eens geprobeerd te booten vanaf de macos x cd. ff om te kijken wat je dan allemaal kunt. Ik zag dus dat je zo je partities in kunt delen en dat je ze daar ook als UFS kunt formatteren. Ik heb gelezen dat je niet je partitie met mac os X UFS moet maken omdat dat incompatible zou kunnen zijn. Dat bracht mij dus op het volgende idee:

Twee partities maken(schijf van 30GB), eerste voor mac os en apps, gewoon hfs+. Tweede voor docs, mp3s, films enzo UFS. Ik heb gelezen dat UFS veel minder fragmenteerd dan HFS+ dus dat zou de snelheid ten goede moeten komen. Is dit een goed idee of kan ik beter twee HFS+ partities maken? Ik wil sowieso twee partities hebben om mijn os/apps en data te scheiden.

Is er trouwens een manier om je partitie te splitten zonder te formatteren zoals met partition magic of fips?

Ik heb nog nooit iets gemerkt van snelheidsverlies als een schijf HSF+ geformateerd is, ik weet wel ajs je allemaal bestanden op gaat zetten, dan loopt je HD sneller vol. omdat je klein bestandje in een keer een groot stuk bezet.

Ik zou dus 2 HFS+ partities maken

[quote:bf728867fb="kenmasters"]Ik heb gelezen dat UFS veel minder fragmenteerd dan HFS+ dus dat zou de snelheid ten goede moeten komen. Is dit een goed idee of kan ik beter twee HFS+ partities maken? Ik wil sowieso twee partities hebben om mijn os/apps en data te scheiden.[/quote:bf728867fb]

Volgens mij maakt het ook niet zo heel veel uit, bovendien vraag ik me af of je een deel UFS en een deel HFS+ kunt doen… :? Het maakt zeker niet veel uit, wanneer je eens in het half jaar defragmenteerd. Ik meen overigens ergens gelezen te hebben dat UFS ervoor zorgt dat er meer ruimte tussen de bestanden zit, dus dat zou dan meer schijfruimte innemen…

[quote:bf728867fb=“kenmasters”]Is er trouwens een manier om je partitie te splitten zonder te formatteren zoals met partition magic of fips?[/quote:bf728867fb]

Je kunt Partition Toolkit van FWB proberen. Het is wel een Mac OS 9 programmaatje en ik heb er wisselende berichten over gehoord. Over een poos komt er een Mac OS X versie.