Uit voorzorg zeker eén printje zwart/kleur per week printen?

Beste mede Mac-ers,

Vanmiddag vertelde iemand me dat als je weinig print, je om te voorkomen dat de inkt “aankoekt” of i.d., toch zeker eén keer in de week een kleuren- dan wel zwart printje moet maken.
In hoeverre is dit waar en kun je niet volstaan met een reinigingsbeurt?

Benieuwd naar respons.

Als je een tijdje de printer niet gebruikt, kun je 'm wel reinigen als je hem weer nodig hebt, maar als het lang geleden is dat je geprint had, dan kun je er 4 of 5 schoonmaakprintjes voor nodig hebben, als je geluk hebt.. anders als je echt pech hebt, kun je er nieuwe cardridges in duwen... maar licht denk ik ook aan de printer [merk].

Het is nooit goed om lang niet te printen… dus…

Ah, dus zo'n reinigingsbeurtje of 2 (3,4,5) is toch genoeg, na een tijdje niet gebruiken. Mooi zo. Heb een HP 845c trouwens.

maar die schoonmaaktestjes gebruiken net zoveel als af en toe een printje.. dus je kunt het beste toch wel zo af en toe een printje maken... ;)

Je kunt wekelijks de boodschappenlijst uitprinten. Dan doet ie iets.

Haha, in kleur natuurlijk.

ik heb mijn 2e epson 740 en die is goed bezig als je 'm aan de gang houdt. in de zon staan is al helemaal niks en dagelijks printen is de enige remedie om ellende te voorkomen. ik merk het goed . als ik een tijdje niks print dan kan ik het wel vergeten. kost me vooral een hoop tijd epson maakt mooie printers, maar het kost je en paar centen... aan inkt en tijd groeten van hans

Ik heb een HP DeskJet 990Cxi en gebruik 'm zo weinig dat er soms echt wel een maand zit tussen printjes. Eigenlijk heb ik dit probleem nog nooit gezien (aankoeken van inkt). Is het misschien alleen een probleem dat zich voordoet bij "goedkopere" (lees: ander merk) cardridges?

Ik heb een niet zoveel ouder type HP, iRuben, nl. de Deskjet 845c. Het kan zijn dat het "aankoeken" of opdrogen van de inkt zich ook voordeed bij m'n Epson, terwijl ik dacht lekker zuinig te zijn. Het komt zelfs voor dat je de printer moet laten herstellen (als dat nog de moeite loont).

Ik ken dit probleem, bij twee printers (HP) is het me gebeurd dat ik geen kleurenprints meer kon draaien omdat de inkt was opgedroogd. Reinigingsprintjes maken lijkt me geen overbodige luxe. Zou het trouwens uitmaken of je printer op een al dan niet minder warme plek zou staan?

...klinkt raar, maar probeer te voorkomen dat hij op de tocht staat.

De inkt in (jet)printers is op basis van vluchtige kool-waterstoffen,
en dampt dus snel droog. Kijk of je de printer in een afgesloten
kast ofzo kan zetten, uit de tocht en zonlcht…

Zeker uit het zonlicht en niet bovenop/in de buurt van een verwarming, maar dat is ook voor een computer en ander apparatuur niet goed en tocht, dat lijkt me ook niet zo geweldig.