Uitdaging voor de iTunes experts!

Hallo aan alle, Als jullie dit lezen ga ik ervan uit dat je een expert bent en de uitdaging aan durft!!

Hier is de CASE:

Jantje, is 4 jaar geleden begonnen met het opzetten van zijn Itunes bieb.
1 jaar later was de HD van zijn Mac vol! Daarop kocht hij een mooie 500 gig LaCie externe schijf en paste het aan in zijn voorkeuren dat nieuwe imports daarop geplaatst zouden worden. Dit ging vervolgens 1,5 jaar goed tot…
LaCie Begon te klikken!! Blijkbaar een vaker voorkomend probleem! Alle data weg!
waarvan dus ook zo’n 120 gig muziek! Helaas kon Jantje de data recovery niet betalen en heeft hij zijn verlies moeten pakken…
Een paar maanden daarna kocht hij een nieuwe HD deze maal van een ander merk om “bepaalde” problemen te voorkomen. Een Western Digital Essential MyBook 500 gig.
Voorkeuren werden aangepast en door…
Een 6 maanden terug tijdens een kleine renovatie vond Jantje zijn oude LaCie weer.
Benieuwd, en natuurlijk ook nog steeds een beetje in hoop dat…
Sloot hij deze aan en zag zijn Hd weer op het buroblad zonder Geklik…
Zo snel hij kon kopieerde hij zijn oude Itunes Folder naar de Nieuwe Hd.
Tot de letter W was dit gelukt!
Probleem echter was dat zijn tracks uit Itunes hun “adres” kwijt waren"
Elke track moest handmatig weer geadresseerd worden.
Dat kan vast makkelijker…dacht Jantje. (Maar Hoe?)
Vervolgens blies op woensdag ochtend 19-9-2007, om 08:35 ook De W.D. HD ook zijn laatste adem uit en kon vanaf dat moment alleen nog maar KLIKKEN!!

Wat zou voor Jantje het juiste plan van aanpak zijn om zijn geliefde muziek weer, liefst zoveel mogelijk weer terug te krijgen?
Zelf dacht ie aan het volgende;

Stap 1; Weer een Nieuwe Hd,
(Tips WELKOM!, Jantje heeft slechte ervaringen met zijn eigen keuze’s!)
Vervolgens proberen de oude Itunes folder van de LaCie hier ook naar toe te kopieren,
Tevens de Itunes Folder van de Mac. (Evt. na een data Recovery ook die van de W.D.)

Stap 2; Dan allle muziek in een nieuwe bieb plaatsen om vervolgens vanuit daar alles weer op te bouwen! (In Itunes staan naast een kleine 200 afspeellijsten ook zo’n 5000 tracks met bpm!) Is het mogelijk om deze mee te kopieren naar een nieuwe “Set-Up”. (begrijp de .XML maar als de adressen van de nummers niet meer kloppen kan dat dan nog?)
(Kunnen er uberhaupt vanuit 1 mac 2 verschillende Itunes Bieb’s gedraaid worden, daarmee doel ik als verschillende vensters. de oude Itunes kan nl. straks geen enkel nummer behalve die op de mac zelf meer terugvinden. dus de eninge manier voorJantje om te zien wat de schade is is om heen en weer te skippen in de verschillende Itunes en de boel dan aan te passen )

Stap 3; Evt. Verloren muziek nasporen, omdat deze nog wel in de oude Itunes Bieb staan, opnieuw importeren naar de Nieuwe HD.

Stap 4; Alles Back-Uppen op de 2e Nieuwe HD die er gaat komen, want Jantje is geen Ezel!!

Heren & Evt. Dames;
Dank je dat je de moeite hebt genomen om de hele case door te lezen!
Succes, ben benieuwd naar jullie oplossing!

M.v.g.
Jan

Na ook al mijn les geleerd te hebben.. heb ik nu steeds al mijn muziek (80GB) dubbel op mijn mac staan. Ik loop wekelijks een backup naar een externe HD. Ik raad je dit ten sterkste aan! (Maar dit kon je zelf wel al bedenken zeker ;) )

De BPM’s van de nrs staan volgens mij in het muziekbestand zelf opgeslaan,
net als de cover art, dat zou dus geen probleem mogen zijn.

Start iTunes op met Alt ingedrukt… maak nieuwe bib.

Begin met de muziek in ‘iTunes Music’ te plaatsen,
dan de 2 bestandjes ‘iTunes Library’ & ‘Itunes Music Library.xml’
vervangen door de 2 van je oude bib.

Nu heb je je play counts en playlisten terug (en nog een hele hoop info)

Denk wel dat je een hele hoop ‘!’ gaat zien bij bestanden die je dus kwijt bent.
die kan je eventueel verwijderen of zelf gaan zoeken…

Ik hoop wel dat je de optie “Werk map ‘iIunes Music’ bij” had aangevinkt vroeger,
anders vrees ik dat je elk nr handmatig mag terugzoeken.

Vergeet ook niet bij iTunes… Voorkeuren… Geavanceerd… Algemeen…
de locatie van de map Itunes Music juist in te stellen!
(dwz waar nieuwe nrs in het vervolg naar gekopieerd moeten worden)

Veel geluk…
en nie vergeten… BACK UP! :wink:

ps… 2 iTunes vensters op het zelfde moment draaien is niet mogelijk…

geen antwoord maar een backup betekend dat je je backup minstens 2x uitvoerd op verschillende media, en een van de backup media wordt buiten de woning/ kantoor bewaard. In case van een diefstal of brand oid.

Hij kan natuurlijk ook gewoon al die cd's kopen.

Ik heb alles op Apple Lossless en ik brand van alles netjes eerst een cd. Daarnaast heb ik gewoon een bestands-backup op een externe HD, die ik wekelijks uitvoer.

[quote:6baa1507cb="Lazy B"]Hij kan natuurlijk ook gewoon al die cd's kopen.[/quote:6baa1507cb] Lekker nietszeggend antwoord. Wie zegt dat hij dat niet heeft gedaan ? Misschien is hij wel weken bezig geweest om al zijn CD's in iTunes te importeren en van alle info te voorzien, zodat hij ze elke dag kan spelen zonder de CD's te beschadigen... Zo werken veel mensen hoor.

Voor de topicstarter: Ik denk dat je weinig keus hebt dan om alle muziek gewoon los te importeren, want door je muziek over verschillende HD’s te verspreiden creeer je een probleem, namelijk dat de externe schijven geen index bestand hebben over de bestanden, waardoor je ze ook niet 1-2-3 kunt toevoegen aan iTunes. Zorg altijd dat je hele map iTunes met alle benodigde bestanden gewoon bij elkaar staan op 1 enkele plaats.

Veel info wordt inderdaad opgeslagen in het bestand zelf, maar dit geldt alleen voor de nieuwere mp3’s en aac’s. wav en aiff bijvoorbeeld hebben deze mogelijkheid niet.

Dank aan alle voor de reactie's. Denk idd. dat de beste oplossing is om de bieb opnieuw op te bouwen. Leuke klus voor de komende tijd!! Heb van de meeste tracks een hard copy. Behalve van de laaste 2/3 maanden on-line gekochte tracks. Stonden nog in de wachtrij om gebrand te worden. Ik verheug mij nu al op deze bezigheid! :cry: Ik laat jullie t.z.t. weten hoe het ervoor staat!

Alvast Bedankt!
M.v.g.
Jantje!

Nou Mensen,

fase 1 compleet!
Heb een nieuwe Interne HD gekocht waarop ik mijn hele Itunes Bieb wil plaatsen.
(Heeft een slave functie!)
Tot mijn grote genoegen kon ik mijn LaCie hd weer rippen, heb alles opnieuw in Itunes getrokken. Vervolgens een heel lange dag dubbele lopen deleten!

Mijn “nieuwe” / inruil WD extern wordt dan de Back-Up.

Heb nog wel een vraag;
Kan ik in een keer de hele bieb van mijn Master HD Kopieren naar de nieuwe bieb zodat alles daar in komt? (Of moet dit ook via de sleep / Dubbel Delete methode?)

Hoor het graag.
M.v.g.
Jan.

Je kunt gewoon de hele map "iTunes" uit je thuismap verplaatsen naar de externe HD. Daarna gewoon iTunes opstarten met de ALT ingedrukt, nieuwe locatie aanwijzen en klaar ben je.

Thanx for the tip UnSound,

Alleen blijft ie bij track info aangeven dat ie op mijn “oude” hd staat i.p.v.
het adres op de nieuwe schijf??

Heb ik dan wat fout gedaan?

Dan heb je waarschijnlijk de bestanden niet door iTunes laten beheren.... Dan wordt het een veeeeeel lastiger verhaal.

Ah, had vanochtend ook al zoiets, was ff aan het testen met de opnieuw importeren doubles deleten. Enkele tracks namen totaal geen extra gegevens / info mee. (waren veel wav's / aiff's) Dan is er nog maar alternatief.. alle bestanden van de oude hd. laten "converteren" dan komen ze er op de nieuwe uit. AAC is van een dusdanige kwaliteit dat ik er wel mee kan leven ;)

wav en aiff bestanden hebben geen ID3tags, dus de info wordt niet in het bestand opgeslagen... in tegenstelling tot bij mp3 / aac bestanden, dat klopt.

Nu wordt het dus een leuker verhaal. Als je het echt goed wilt doen, laat je iTunes een nieuwe library maken op de externe schijf, laat je iTunes de bestanden beheren, en dan ga je gewoon al je muziekbestanden toevoegen aan de library… Nu ben je tegelijk aan het opruimen, aanpassen en weet-ik-wat nog meer, en dat alles met een corrupte library. Fix dus eerst maar eens die library, en ga dan pas kijken naar de info.

Wat je wel kunt doen, is voordat je een nieuwe library maakt, de aif / wav bestanden vanuit de huidige iTunes library omzetten naar aac, dan slaat hij met een beetje mazzel gelijk de info op in ID3tags… Dan zit je straks niet met allemaal naamloze aif / wav bestanden…

Klink als een hoop gezelligheid.. Laten we er maar meteen mee beginnen.!.

to Be Continued.

Thanx Again