Uitlijnen kleurproeven

Wij willen graag uitgelijnde kleurproeven hebben. Nu wordt er van elk montagevel uit het inslagschema een plot gemaakt, en deze met behulp van potlood en lineaal gelijnd. M.a.w., we trekken dus met de hand de lijntjes op de montage. In XPress gebruikte ik het trucje om daar RGB groen in de opmaak te gebruiken. Dat is een kleur die je als DTP-er normaal niet gebruikt.

Bij ”kleuren” —> ”bewerk overlap” stelde ik RGB groen dwangmatig in op overdrukken, zodat deze lijntjes op de offsetplaten niet terug te vinden zijn. Zie ook de screendump

[img:0f7c65b64c]http://img244.echo.cx/img244/3642/kleuroverlapinstellingen5iu.jpg[/img:0f7c65b64c]

Maar… Ik heb hier de beschikking over InDesign en mijn recente cursus is niet op deze materie ingegaan. Hoe kan ik in InDesign een RGB lijntje dwangmatig op overdrukken zetten?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties ;-).

In principe bij "Voorinstellingen overvul", maar ik heb al een tijdje terug adobe daar over aangesproken dat dit wel aanwezig is maar helaas niet werkt!! Ik zou zeggen probeer het eens en dan zie of hoor ik het wel weer!!

Succes, Henri :wink:

Beste Zora la rousse,

Kan je mij uitleggen waarom je dit op zo’n manier doet: kleurproeven op inslag?
Waarom maak je geen inslag in InDesign en draai je deze vervolgens uit?

Overdrukken gaat als volgt:

• Indesign / Voorkeuren / Algemeen : Staal overdrukken [zwart] bij 100%

Succes…[/list]

Hey Zora,

onder de menubalk bij ‘Venster’ zit ‘kenmerken’ Dit venster wordt dan geopend en als je de lijn die je op overdrukken wilt hebben selecteerd op ‘lijn overdrukken’ zet in het venster ‘kenmerken’ doe je het helemaal goed! That’s it. Niks geen gekke fratsen verder.

Ik had graag een afbeelding bijgevoegd, maar krijg het nu niet voor elkaar.

Groeten :lol:

PS.: Weg met Quark-X-Press! :x

Zorra,

Bij de meeste "“inposition” programma’s zoals Preps of Apogee kun je een kader laten meeprinten op het afgewerkt formaat.
doen wij ook en je hoeft niets aan de document te veranderen.

Succes!
Martin

[quote:06ed888c78="MacGek"]Zorra,

Bij de meeste "“inposition” programma’s zoals Preps of Apogee kun je een kader laten meeprinten op het afgewerkt formaat.
doen wij ook en je hoeft niets aan de document te veranderen.

Succes!
Martin[/quote:06ed888c78]
Helaas, deze niet :-(.
Want als er een Heidelberg Signa station stond, had ik het wel geweten.

[quote:8db13c98ca="SmallMoney"]Beste Zora la rousse,

Kan je mij uitleggen waarom je dit op zo’n manier doet: kleurproeven op inslag?
Waarom maak je geen inslag in InDesign en draai je deze vervolgens uit?

Overdrukken gaat als volgt:

• Indesign / Voorkeuren / Algemeen : Staal overdrukken [zwart] bij 100%

Succes…[/list][/quote:8db13c98ca]
InDesign is geen grootmontage opmaakpakket als Preps en Signa station e.d. Bovendien moet het e.e.a. ook gecombineerd worden met PDF file’s en XPress documenten.

Ik ken die programma's die jullie noemen niet, maar hierbij tip van een ontwerper: ik zet altijd gewoon een dun kader op de basispagina en als de proef ok is zet ik printen kader uit, of ik vraag de drukker het uit zetten - of gewoon te deleten. 1 handeling voor het hele dokument, of per boekdeel.

PS Maar jullie praten natuurlijk over kaders die meegeript worden, je gaat natuurlijk niet opnieuw rippen.

[quote:c5bdde62e1="Dennis Ikink"]PS.: Weg met Quark-X-Press! :x[/quote:c5bdde62e1]

Niet zo denigrerend! Veel opties werken in Quark ook hoor, en vaak nog sneller ook!
Bovendien werken er nog genoeg mensen met Quark, dus ik zie vooralsnog geen enkele reden om Quark zo simpel af te kraken.

je hebt twee mogelijkheden, kenmerken palet en dan lijn op overdrukken zetten of het transparantie pallet en dan voor vermenigvuldigen kiezen, komt beide op hetzefde neer. Je kunt ook gewoon een steunkleur gebruiken ipv rgb, nieuwe staal aanmaken en een lekkere kleur kiezen en dan steunkleur van maken en ook op overdrukken zetten, gebruik ik altijd voor stansen in illustrator. Krijg je een mooie aparte film voor je stans, kunnen ze zelf bepalen of ze hem wel of niet uitdraaien, maar dan kan ik hem zelf wel bij de kleurscheidingen voegen.

Als je de lijn op overdrukken zet met kenmerken is het overdrukken niet standaard zichtbaar, je kunt dan in de weergave kiezen voor voorvertoning overdrukken en dan zul je in je preview zien dat je lijn op overdrukken staat. Voor de kleurscheiding is het niet nodig, komt gewoon goed.

hier de bijbehorende screendumps.

optie 1
[img:99588c4492]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/overdukindesign02.jpg[/img:99588c4492]

optie 2
[img:99588c4492]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/overdukindesign01.jpg[/img:99588c4492]

het resultaat
[img:99588c4492]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/overdukindesign03.jpg[/img:99588c4492]

is het gelukt?

[quote:8e00a5ddcd="Gridmaster"] 1 handeling voor het hele dokument, of per boekdeel.[/quote:8e00a5ddcd]

Ben ik het niet helemaal mee eens! Als je aflopende delen hebt valt de helft van je kader al weg, tenzij je het op een aparte laag zet en dan ook nog op je stramienpagina en ook nog als bovenste laag, anders werkt het niet.

Bovendien, alle andere antwoorden hebben helemaal geen betrekking op de vraag van Zora!!

Snappen jullie de vraag wel? :?

[quote:9eae7e004b]Snappen jullie de vraag wel?[/quote:9eae7e004b] Ik niet 8)

[quote:9eae7e004b]Wij willen graag uitgelijnde kleurproeven hebben. Nu wordt er van elk montagevel uit het inslagschema een plot gemaakt, en deze met behulp van potlood en lineaal gelijnd. [/quote:9eae7e004b]
Waar gaat dit over, worden de kleurproeven dan niet met snijtekens c.q. registratietekens geplot? Die zouden toch als referentie voor de uitlijning moeten dienen lijkt mij zo…

[quote:a54c97b9cc="Zora la rousse"]Maar..... Ik heb hier de beschikking over InDesign en mijn recente cursus is niet op deze materie ingegaan. Hoe kan ik in InDesign een RGB lijntje dwangmatig op overdrukken zetten?[/quote:a54c97b9cc]

[quote:a54c97b9cc=“Blieper”]Snappen jullie de vraag wel? :?[/quote:a54c97b9cc]

snap de vraag wel, leg eens uit wat er aan mijn antwoord verkeerd is?

[quote:f607297bb5="Zora la rousse"]…zodat deze lijntjes op de offsetplaten niet terug te vinden zijn..[/quote:f607297bb5]

Jullie hebben het alleen over overdrukken, maar de vraag zoals hierboven aangegeven is wel degelijk anders!! En dan gaat het vooral om het woordje “NIET”

Ik denk dat ze de vraag verkeerd heeft geformuleerd!!!

Nou… :wink:

als je een extra steunkleur aanmaakt en je gaat je platen uitdraaien (bijv. CMYK) dan heb je de mogelijkheid om je steunkleur uit te vinken zodat die niet meedraait in je kleurscheiding, omdat die kleur op overdrukken staat zal die dus niet worden uitgespaard in je cmyk platen. De lijn is dus niet zichtbaar.