Vanwege een discussie die ik had met een vriend die een nieuwe gaming-computer kocht voor € 1190,- vroeg ik me af hoe het tegenwoordig zit met gamen op de mac. Ik speel zelf af en toe wel spellen, maar dan alleen spelen die native draaien zoals Starcraft II. Ik heb een iMac, omdat ik geen windows wil en toch enigszins wil kunnen gamen - zo nu en dan. Goed, om mee te kunnen met de nieuwste games die wél voor macOS uitkomen, dien je nog steeds een Apple computer te hebben mét een ‘dedicated’ grafische kaart zoals in dit artikel mooi wordt uitgelegd. Aangezien je dan al snel uitkomt bij de macbook Pro en de 27 "inch iMac, vraag ik me af of je het nog wel in de buurt van die € 1200,- kunt houden. Okay, die computer had geen toetsenbord, muis of beeldscherm, maar ja.
Wat is de meest betaalbare goede Apple computer om op te gamen?
Wat is de ultieme, belachelijk dure, Apple computer om op te gamen?
PS Ik hoop stiekem dat Apple met de komende conferentie iMacs gaat aankondigen die ook met de kleinere beeldschermen krachtig genoeg zijn om op te gamen.
Gamen op een Mac moet je gewoon vergeten, dat kun je alleen met Windows via bootcamp en een machine van +2500 euro. En zelfs dan ben je in verhouding nog zeer ongunstig uit. Voor de helft van het geld heb je een perfecte gaming pc.
Ik game wel op mijn MBP 15" Retina late 2013. Maar dan zijn dat spellen van jaren geleden en spellen die grafisch iets meer vereisen die kan ik niet eens spelen. Mocht ik komende tijd ooit eens goed geld verdienen dan ga ik een PC kopen voor het gamen, maar tot die tijd moet ik roeien met de riemen die ik heb.
Games draaien over het algemeen zwaarder op de Mac. Dus wat Niels ook al zegt, gebruik daarom Boot Camp… maja, dan gebruik je je Mac als een PC… en had je dus net zo goed al gewoon een PC kunnen kopen.
Overigens, misschien moet je eens kijken naar een Hackintosh. Dan heb je gewoon een PC, waar je ook Mac op kan draaien. Dat lijkt me dan de beste optie voor je…!
Mijn iMac uit 2012 heeft een NVIDIA GeForce GTX 680MX 2048 MB. Dat is voor gaming prima.
En bootcamp is toch de ultieme oplossing? Je kan zelf kiezen: óf een Mac, met alle voordelen die dat OS je biedt, óf Windows, waarop je dedicated kan gamen. Een PC biedt de prachtige scheiding tussen werk en ontspanning niet, hoor…
Hoeveel kostte die iMac indertijd? Want dat is namelijk ook een van de argumenten die gebruikt worden in deze discussie.
Voor hetzelfde geld koop je twee apparaten en hoef je dus niet te rebooten.
Nu weet ik wel dat rebooten met een SSD sneller gaat, maar daar wordt een apparaat ook duurder van.
Het is gewoon suf dat ik nu bijna genoodzaakt ben om een 27 inch model te nemen als ik toekomstbestendig wil zijn, puur omdat de 21,5 inch lijn helemaal uitgekleed is…
Ja, dat klopt. Mijn ervaring is echter, dat je, als je eenmaal 27" hebt gehad, nooit meer terug wil naar een kleiner scherm.
Een SSD kun je er later altijd nog in (laten) zetten. Dat kan bij zo ongeveer elke (i)Mac.
Dat de prijs iets hoger is dan de gemiddelde Aldi PC klopt ook. Maar diezelfde studies tonen ook aan dat een qua A-merk componenten op elkaar afgestemd A-merk-systeem met dezelfde specificaties en een iMac qua prijs niet veel voor elkaar onderdoen. Vergis je niet: de iMac is een hoogwaardige all-in-one, die qua design, prestaties en prijs nog steeds niet echt geëvenaard wordt door andere A-merken.
Maar het is een keuze die je maakt. Je kan natuurlijk ook gewoon een losse kast en een losse monitor nemen.
Hmmm, ik was dat argument vergeten. iMacs zijn inderdaad óók vrij duurzaam. Ik voel alleen weinig voor bootcamp en Windows installeren.
Maar ja, als je alleen reboot om spellen te spelen, loop je wellicht minder risico, alhoewel een virusscanner dan nog meer noodzakelijk wordt. Ik weet het niet. Ik game niet zo veel of vaak.
Ik vroeg me voornamelijk af wat het minimum is wat ik kwijt ga zijn als ik in 2018/9 besluit een nieuwe iMac te gaan kopen. Ik ben maar alvast begonnen met sparen, want een dedicated graphics card heb ik wel nodig, denk ik zo. Voor het geval dat.
Het is niet alsof je een Medion PC aan kunt sluiten op een iMac en de laatste dan als display gaan gebruiken.
Klopt. Met een iMac én Bootcamp heb je dus “the best of two worlds”.
Maar wacht wellicht even met het aanschaffen van een iMac; in het najaar komen (hoogstwaarschijnlijk) de nieuwe modellen uit, waaronder ook een “pro” versie. Google even en zie wat de verwachte specs en dan voor jou met name de verwachte graphics cards.
Gamen lukt zeker wel, maar Windows geeft haast elje game betere performance.
DirectX enalles geloof ik. Ik doe wel eens Civ en dat werkt prima (op een MBPR)
Mocht hij het nog leuker willen maken en het beste van gaming willen hebben, en een niet te grote, maar toch fatsoenlijk beeldscherm… Ik ben zelf van mening, laat hem gewoon een PlayStation 4 aanschaffen of een xbox One, het grappige is dat bijvoorbeeld iMacs en ik geloof zelfs ook MacBooks met thunderbolt target display mode ondersteunen. Thunderbolt naar HDMI kabel ertussen knopen en je hebt in elk geval een lekker kleurrijk scherp scherm. Kwestie van beeldscherm dupliceren en CMD+f2(+fn voor de functietoets geloof ik?) in te drukken om van input te kunnen veranderen. Leuke is dat ie op deze manier zijn dure gaming pc kan behouden en toch lekker kan genieten van een mooi scherp 5K display.
De enigste betaalbare mac (echte mac , geen hackintosh) om redelijk te kunnen gamen is een mac pro van 2009 of 2010. Waarin je een recente Nvidia kaart in plaatst (Gtx 1050 , 1060 of 1070). Echter heb je hier ook windows voor nodig want 99% van de games zijn niet te spelen op MacOS.
Ja, vooral dat laatste is wat mij stoort.
Ik kan SimCity spelen, Ik kan Civilization spelen, ik kan Starcraft spelen (zónder File Vault overigens, anders kun je het niet installeren), maar het meerendeel is alleen te spelen als je Windows installeert.
Ik ben dus van mening dat het installeren van Windows problemen met zich mee brengt nog los van het OS dat je moet kopen. Virusscanners zijn tegenwoordig ook nodig op de mac schijnbaar, maar op Windows kun je écht niet zonder. Een ander goed argument tegen bootcamp dat ik hoor is dat je veel programma’s dubbel moet hebben. E-mail programma’s, browsers, steam apps, Blizzard apps, Skype en ga zo maar door. Je kunt via Bootcamp ook niet even je fotobibliotheek van Foto’s benaderen.
Maar ja, velen in deze discussie hebben allang aangetoond dat gamen op een Mac helemaal niet efficiënt, goedkoop of handig is. Nu ben ik, voor de duidelijkheid, helemaal geen PC gamer geweest en zal ik dat hoogstwaarschijnlijk ook nooit worden, maar ik wilde gewoon even helder hebben dat het absurd is dat Apple helemáál niets doet om de grote titels naar de macOS te krijgen. Waarschijnlijk onder dezelfde noemer als dat Night zegt: “Installeer gewoon Windows 10 via Bootcamp.” Zonder daarbij, naar mijn mening, de nadelen daarvan op te noemen. Hoeveel kostte die 27" iMac uit laat 2012 met 2 GB (680MX) GDDR5 nu precies? € 2500,-?
Goed, ik ga toch pas in 2019 een nieuwe iMac (Pro) kopen, want ik dat ding niet om te gamen, want daarvoor heb ik allerlei spullen van Nintendo, Sony & Microsoft staan.
Ik vind de eerste reactie, van NielsDam, dus nog steeds het beste.
Hoeveel kost dat precies, om zo’n externe grafische kaart via Thunderbolt 3 aan te sluiten?
Klinkt alsof je een iMac achteraf nog makkelijk kunt upgraden op die manier.
[quote=Furbz url=https://www.onemorething.nl/community/topic/ultieme-gaming-imac/#post-3067424 time=1496727718]iMac met i5, 15gb ram, SSD-tje en straks op High Siërra (?Wat een naam) een eGPU
aansluiten![/quote]
Kan dit ook zonder extern display en met macOS / zonder Windows?
Via Tweakers kwam ik er achter dat PC’s nog steeds het geheugen niet delen tussen de CPU en de GPU, zoals Macs met Apple Silicon, de Xbox series en de PS5 wel doen.
Ik ben benieuwd of ze daar in de komende jaren iets aan gaan doen.
Ze moeten nu lomp veel geheugen in zo’n game-bak gaan stoppen om zowel RAM als VRAM te hebben.