Ultimate Ears

Als je de standaard meegeleverde oordopjes bij je iPod prima vindt dan moet je maar niet verder lezen. Wanneer je naar (bijna) perfectie zoekt kom je al snel bij oordopjes van Shure of Etymotics terecht. Echt een hoorbaar verschil. Bijvoorbeeld de Shure E3C of de Etymotics ER6i. Dat zijn in-ears, die dus diep in je oorkanaal gaan. Super geluid! Wil je echter de allerbeste dopjes (geen full size koptelefoon want daar zijn ook hele goede van, bijv. van Sennheiser) dan zijn Ultimate Ears echt een aanrader. Die hebben custom made oordoppen, maar onwijs duur, op maat gemaakt. Maar sinds een tijdje ook de superfi pro 5. En die zijn dus ook perfect. Nog steeds duur, dat wel. Echter een geweldig geluid. Bij de Apple Store staan ze voor 299 euro. Direct bestellen via internet - wel even zoeken - komt op $ 199. Niet goedkoop dus. Eigenlijk moet je wel een beetje gestoord zijn om zoveel geld uit te geven voor oordoppen, maar ik heb het toch gedaan, en geen spijt.

Ik heb ook lang zitten twijfelen tussen de Shure E4c en de super.fi 5 Pro, maar ik ben uiteindelijk voor de Shure E4c gegaan Geen spijt van gekregen! Het geluid is heel neutraal en helder. Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de super.fi. Ik heb gelezen dat vooral de bass heel goed is.

Inderdaad is de bas heel goed, doordat er een extra bas driver in zit. En door de lage impedantie van 11 Ohm heb je heel veel volume.

Alles leuk en aardig, maar waarom open je in hemelsnaam hier een topic over ? Weet je hoeveel topics er al gaan over goede oordoppen ?

Weet ik, en ik heb zelf ook wel eens ene draadje geopend over oordoppen, een poll zelfs. Maar dit gaat dus over de echte high end oordoppen, van 200 euro en meer. Kan toch ook interessant zijn?

Wat ik me trouwens wel afvraag over die super.fi's, is hoe ze nou in je oor zitten. Ik lees heel vaak dat ze echt uit je oor steken. Zou je misschien een foto kunnen maken?

Ze zitten niet echt diep in mijn oor, zoals de etymotics ijvoorbeeld, De superfi pro zijn best wel groot, door de dual drivers. Ze steken niet ver uit of zo, maar zijn wel zichtbaar. Helaas kan ik er geen foto van maken omdat ik geen camera heb op dit moment.

Ik heb alle begrip voor jullie mening, maar 200-400 euro uitgeven aan oordopjes? Dat vind ik echt bijna ziekelijk! Natuurlijk zal het geluid wel beter zijn, maar voldoen oordopjes van max. 50 euro nou echt niet? Is het zo moeilijk genoegen te nemen met iets minder?

Ik snap het nog steeds niet. Kunnen jullie je keuze beargumenteren?

Als je in je geld kunt zwemmen dan kun je deze vraag als niet gesteld beschouwen.

t'is een beetje krom om 300 euro aan oordoppen aan een ipod te hangen en dan 128/192kbps mp3'tjes te luisteren.

[quote:e8c279e0bb="postman"]t'is een beetje krom om 300 euro aan oordoppen aan een ipod te hangen en dan 128/192kbps mp3'tjes te luisteren.[/quote:e8c279e0bb] 128kbps ben ik het mee eens, maar 192kbps is toch een ander verhaal. 192kbps AAC (gecodeerd met iTunes/Quicktime weliswaar) wordt algemeen als "transparant" beschouwd (= heel moeilijk te onderscheiden van het origineel).

jawel, maar dure doppen zijn zo goed dat ze de grenzen van mp3 gaan weergeven. Een mp3'tje kan lang niet het volle bereik van dure doppen halen. En dan heb ik 't nog niet eens over wat er allemaal fout kan gaan bij het coderen. Die e4c's zijn leuk, en klinken goed, maar komen beter tot hun recht bij semi-prof muziekanten of technici. Voor mp3 spelers echt way over the top.

Een 320kbps AAC is zelfs met UE-10 Pro's niet van een lossless bestand te onderscheiden, althans niet door 99,99% van de wereldbevolking. Lossy compressie betekent niet per definitie een "flinke" achteruitgang in geluidskwaliteit.

Fouten bij het coderen kunnen natuurlijk optreden maar de kans dat dit gebeurt is heel klein. Voor degenen die het willen verifieren kunnen de LAME mp3 codering gebruiken met speciale switches.

de filosofie is dat je oordoppen hebt voor een weergave die een mp3 nooit kan opleveren. Beetje vergelijkbaar (in de ruime zin) met het kijken van een 320x240 videotje op een 107cm lcd.

Met zulke dure doppen zou ik me toch geen raad weten? Stel je voor, ze blijven ergens achter haken? Of je hebt kabelbreuk? Weg 200 dollar.

http://www.inkoopacties.net/ia/sn2qktfj

Probeer nog even, daar heb je alle Shure oordopjes, ook het topmodel. Hij is officieel al afgelopen maar grote kans dat je hem nog wel kunt regelen. Succes.

Edit: @hierboven
Je hebt op het topmodel van die oordopjes vaak gratis vervanging van kabels e.d. omdat die vaak toch breken na tijdje. En bij de on-ear modellen van Sennheiser is de kabel los te maken van de koptelefoon.

[quote:ef0fd0a06f="Kevin Berkhout"]Met zulke dure doppen zou ik me toch geen raad weten? Stel je voor, ze blijven ergens achter haken? Of je hebt kabelbreuk? Weg 200 dollar.[/quote:ef0fd0a06f] Iedereen gaat toch wel een beetje voorzichtig met z'n spullen om. De duurdere oordopjes zijn bovendien veel duurzamer dan bijv. de standaard iPod-oordopjes.

Over dat kabelbreuk bijv, bij Ultimate Ears is de kabel vervangbaar dus hoef je niet gelijk de oordopjes weg te mieteren als de kabel het begeeft.

Om even te reageren. ik heb al mijn muziek die ik op de ipod heb staan op 256 kbs of meer. Dus dat kwaliteitsverschil hoor ik echt niet. Maar het is natuurlijk waar dat wanneer de kwaliteit slecht is je dat met dergelijke doppen wel hoort, daarom komt dat dus gewoon niet op mijn ipod.

Klopt, ik rip al m'n muziek met Exact Audio Copy of cdparanoia en dan encode ik het naar 192kbps AAC of LAME mp3 met VBR.

kennen jullie het merk AKG. ik heb nu sony in ear dopjes maar dat snoer is kapot. Ik wist dat het dun was, maar zo dun :o .

Ik zag op de deze site deze twee staan, http://www.mp3shop.nl/product/20715
en http://www.mp3shop.nl/product/20717. Wie kent dit merk en is bekend met de geluidskwaliteit?

Of zijn er andere goede koptelefoons in die prijsklasse, die je ook zo kunt inklappen?