Unhappy switchers

Ik loop al een tijdje rond met de volgende vraag......

Zijn er ook mensen die hun Mac al uit het raam gegooid hebben en (terug)geswitched zijn naar windows ?

Ik zie hier altijd hele positieve berichten over de switch naar Mac , en ik kan me ook bijna niet voorstellen dat je daar blij mee moet zijn, maar toch…

Ik ben benieuwd…

Grtzz

Ik neem aan dat er zo personen zijn ja, smaken verschillen , twisten bestaan...

Maar ik ben er vrij zeker van dat je die personen dan ook niet langer hier zal aantreffen.

Ik had dat met m'n eerste Mac, een Imac DV uit 2000, op OS 9.0.4. Lag aan het brakke OS (9.0.4 is echt ruk), aan de waardeloze Umax Astra scanner en aan het gare moederbord dat erin zat. Gelukkig zijn de tijden veranderd.

ik ken een iemand die ook terug geswitched was van mac naar windows.. en dat was ook door os 9.... en ik heb hem niet kunnen overtuigen dat het macosx vele malen beter is door unix en dergelijk... helaas een verdorven zieltje...

Tja.... ik heb echt jarenlang gewerkt met OS 7.5.1 tot en met 9.2 en ik heb dit systeem altijd lekker werken gevonden. Natuurlijk, het is niet of nauwelijks te vergelijken met OSX. Maar OSX is op zeer veel punten gebaseerd op OS 9 en ouder. Als dit eerdere systeem niet zo goed was geweest (want dat was het!) dan had OSX er nu totaal anders uitgezien en vooral, anders aangevoeld.

9.2 deed het wel goed, in tegenstelling tot 9.0.4...

Er zijn er ook wel wat die niet direct door het os zelf zijn teruggeswitched maar voor hun beroep programma's nodig hebben die windows only zijn. En ja, smaken verschillen, als je echt helemaal bent vastgeroest in windows kan ik me voorstellen dat je osx niet lekker vindt werken.

[quote:cf8c0208fd="vogel"]9.2 deed het wel goed, in tegenstelling tot 9.0.4...[/quote:cf8c0208fd]

dat was idd een ramp versie, heb ik er toen gauw weer afgehaald!

Toch is een ramp systeem voor een gedeelte te relativeren aan de hardware config. Heb ooit is in mun hoofd gehaald om 9.2 op een performa te installeren ivm iTunes. Oei wat ging dat moeilijk. Zelfde als dat ik nu 10.3 op een AGP 350 met maar 256mb heb staan. Ook niet echt lekker

Ik ben misschien wel zo'n switcher ja... Voor de goede orde, ik ben letterlijk -tig jaar geleden begonnen met de homecomputers. Aan het einde van de jaren 80 kwamen de PC's in de mode. Ik had toen graag een Mac willen kopen, ze gingen destijds mijn budget ver te boven. Dus kwam er een pc met Dos, eentje met Windows 3.1, eentje met Win95, etc...

Met de komst van de G3 processoren en OS 8.5 heb ik eindelijk ook een Mac gekocht. Gedurende een jaar of 2-3 leefde ik zo’n beetje in mijn Mac. In die periode ook, kreeg Apple problemen met het ontwikkelen van een nieuw OS en ook de kwaliteit van de hardware viel mij tegen. De volgende computer die ik kocht was weer een Windows-bak, en nog een en…

Pas met de ontwikkeling van de G5 processoren en vooral OS X ben ik weer serieus naar Apple gaan kijken. Een half jaar geleden heb ik toen een tweedehands Mac gekocht en hier vervolgens OS X op gezet. Sindsdien is de balans weer verschoven in het voordeel van Apple. Ik gebruik nu 2 Windows machines en een Mac gebroederlijk naast elkaar. Vanwege de investeringen in software werk ik veel op de Windows-machines maar als ik gelijkwaardige alternatieven heb op Win en OS X dan zit ik in de regel toch achter de Mac. Waarom? Gewoon omdat OS X ongelooflijk robuust is en gewoon leuker is om mee te werken, daarom.

Macosx.nl'ers zijn teveel gefixeerd op switchen en flamen op andere OS'en. Het is misschien heel erg vreemd en eng wat ik nu ga zeggen, maar ik doe het toch: Ik gebruik zowel Tiger als Xp Pro naast elkaar en ben overal allebei ongeveer even tevreden. Met naast elkaar bedoel ik zowel figuurlijk als letterlijk. Een iMac G4 (mooiste Apple-design) naast een Pentium 4.

[quote:e267905d0f="macmickey2"]Toch is een ramp systeem voor een gedeelte te relativeren aan de hardware config. Heb ooit is in mun hoofd gehaald om 9.2 op een performa te installeren ivm iTunes. Oei wat ging dat moeilijk. Zelfde als dat ik nu 10.3 op een AGP 350 met maar 256mb heb staan. Ook niet echt lekker[/quote:e267905d0f] Die 9.0.4 zat standaard bij de iMac geleverd. :wink: Ik kan me dus wel degelijk voorstellen, dat als iemand van windows komt en diegene heeft veel goeie dingen over Apple gehoord, dat zo'n gast dan ook kwaliteit verwacht. De verwachtingen zijn dan zo hoog gespannen, dat als er iets fout gaat, het ook gelijk enorm tegenvalt (zie Timo Sublimo, die z'n PC wegdeed, voordat ie z'n data via een externe HD op z'n nieuwe Mac ging zetten).

[url=http://forum.macosx.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=8779]Appletaart[/url] heeft z'n Mac mini weggedaan ten voordele van een vette tweakerbak.

Ik ben in november geswitcht en zal de Mac nooit het raam uitgooien. Daarentegen zit ik wel vol smart te wachten op de Intel-Macs, want een dual-bootsysteem lijkt me toch wel erg goed. Ik wil namelijk:

• Het design van Apple
  • Het design van Apple
  • Het design van Apple
  • Het genot van OSX
  • De veiligheid van OSX, zodat ook als mijn vrouw erachter zit, er geen virus of andere rommel binnenkomt
  • Maar… ook de mogelijkheid om bepaalde pc-only software (ja, inclusief games) te kunnen draaien.

Hopelijk stoppen ze in de Intel-iMac (is dat dan een i-iMac? :wink: ) een fatsoenlijke videokaart, zodat ook games onder Windows op dat ding gewoon goed draaien. We’ll see…

Dus ja, ik wil Windows wel terug, maar niet ten koste van mijn Mac. En ik wil ook maar één bak op, onder of bij mijn bureau.

Oh, en om dan nog even op het topic te blijven (over unhappy switchers): ik ben wel erg unhappy over de kwaliteit van de iMac. Ik vind het simpelweg bagger. Hij trekt krom, de harddisk vertrouw ik voor geen cent (maar daarover heb ik ook contact met Apple), de fan-noise problemen zijn waardeloos, het bluetoothtoetsenbord is rommel (veel toetsen lopen nu al niet soepel meer, terwijl ik er echt bijzonder netjes mee omga). Nee, voor built-quality zou ik niet snel een Apple aanbevelen. Maar ja, dat design en dat OS he… dat doet het dan toch voor me.

[quote:809571da1b="moodjoo"][url=http://forum.macosx.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=8779]Appletaart[/url] heeft z'n Mac mini weggedaan ten voordele van een vette tweakerbak.[/quote:809571da1b]

Maar die is nu toch ook weer terug over naar OS X, wel op zijn stoere en supergoedkope tweakerbak weliswaar :stuck_out_tongue:

[quote:c25e6819e7="Outlander"]Ik ben in november geswitcht en zal de Mac nooit het raam uitgooien. Daarentegen zit ik wel vol smart te wachten op de Intel-Macs, want een dual-bootsysteem lijkt me toch wel erg goed. Ik wil namelijk:

• Het design van Apple
  • Het design van Apple
  • Het design van Apple
  • Het genot van OSX

[/quote:c25e6819e7]

Ik ben het volledig met je eens! Ik zit ook te wachten op die Intel Macs…gewoon om al die redenen die je opsomt.
Windows kan ik nog steeds niet missen. Er bestaat nog teveel software die gewoonweg niet bestaat voor OS X.

Billy

[quote:5d50cdb953="Outlander"]Hopelijk stoppen ze in de Intel-iMac (is dat dan een i-iMac? ;) ) een fatsoenlijke videokaart, zodat ook games onder Windows op dat ding gewoon goed draaien. We'll see...[/quote:5d50cdb953] Maar Windows gaat niet draaien op een intel-Mac, waar heb je dat idee vandaan gehaald ?

Phil Schiller zei op de Keynote dat OS X niet op een PC gaat draaien, maar "dat ze niet uitsluiten dat Windows op een Intel Mac gaat draaien". Ik hoop van harte dat het werkt. Cross platform werken op volle snelheid met één computer, yeah!

Ik kan je nog geen uitsluitsel geven hierover. Ik kan m'n eerste Mac (Powerbook) morgen op halen, nadat ik gisteren gebeld werd, dat hij binnen is gekomen.

Wel kan ik je zeggen, dat ik na 14 jaar met een PC gewerkt te hebben, komende vanaf de DOS 3.0 tijd, de switch maak nadat ik vorig jaar een paar keer in een Mac store heb zitten spelen op een iBook. Was erg onder de indruk van OS X. Heb voor m’n werk drie jaar lang met OS 8 & 9 gewerkt, maar kon er niet goed mee werken. Goed… OS X heeft me dus in korte tijd weten te overtuigen. Heb er lang over na gedacht en veel gelezen over OSX. Houd de Nederlandse Mac sites al lange tijd in de gaten en vooral het forum, om zo op de hoogte te blijven. Nu, ongeveer één jaar later, na m’n eerste OSX ervaring ga ik de switch maken.

Uiteraard laat ik m’n P4 Mobile laptop ernaast staan. Wil er gewoon een PC naast houden, omdat ik op de hoogte wil blijven van de systemen en veel support geef aan mensen met PC’s. Heb een PC dus nodig en kan deze dan ook mooi gebruiken als een servertje. :slight_smile:

Wat betreft de Intel switch dan nog even. Ik ben zelf blij dat ik een PowerPC heb. Kan me voorstellen dat men een dualboot machine wil hebben. Mac en XP op één machine. Deed dat zelf altijd met BeOS en XP, todat BeOS niet meer met m’n hardware overweg kon.

De reden dat ik nog liever de PowerPC heb, is omdat ik eerst nog maar eens moet zien hoe het gaat uitpakken met de Intel Macs. Ben bang… dat de Mac er wat betreft veiligheid er op acheruit gaat. En dan heb ik het met name over virussen.
De Mac kent nu amper virussen en met de komst van de x86 zal het denk ik erger gaan worden! Kijk al eens naar het gemak waarmee applicaties overgezet kunnen worden en hoe makkelijk OSX op een PC gezet kan worden met een kleine hack. Dat betekent dus ook dat de tegenover gesteld weg ook makkelijker bewandeld kan worden. Virussen zouden dus makkelijker over gezet kunnen worden. Nu, zoals je vooralsnog op de PowerPC geen virussen. Is dat alleen omdat de doelgroep kleiner is, of komt het doordat de structuur van de PowerPc anders is en je een aparte compiler nodig hebt?

En ach… als ik echt OS X op een PC wil draaien… dan koop ik wel een licentie en installeer ik het wel met een hack - hoort wel niet, maar goed - op m’n laptop naast XP. Dan heb ik ook een dual boot. :slight_smile:

Goed hoe dan ook… denk zelf niet dat ik spijt ga krijgen van m’n overstap. Dat zal alleen de toekomst uit kunnen wijzen. :wink:

Een kennis van mij heeft z'n Imac (G3) weggedaan. Hij vond het een "kolereding" Op mijn vraag : 'waarom dan een kolereding'' kreeg ik als antwoord, 'Ik kan er geen Windows op draaien.'.......