Unicode-ondersteuning (Oost-Europees, cyrillisch)

Gebruik privé en in mijn werk nogal veel 'vreemde' tekens, met name Oost-Europese en cyrillische karaktertekens.

Nu loop ik hierbij tegen een probleem aan op mijn systeem (met OS 10.4.8). Een aantal programma’s (zoals NeoOffice, maar ook Thunderbird) lijken niet bij deze tekens te kunnen, en gebruiken in plaats daarvan een teken uit een standaardlettertype.

Als voorbeeld even het genoemde NeoOffice (2.0 Aqua Beta 3 Patch 10) in combinatie met Times New Roman. In de Teksteditor krijg ik cyrillische letters inderdaad in dit lettertype te zien - en ook Firefox geeft ze weer op webpagina’s -, maar in NeoOffice worden ze weergegeven in Lucida Grande.

Maar het lijkt geen probleem van NeoOffice te zijn: als ik in het Lettertekenpalet een cyrillisch teken selecteer, en dan onderin kijk welke sets het geslecteerde teken hebben, staat Times New Roman er niet bij. Vandaar mijn vermoeden dat het systeem er op een of andere manier niet ‘bij’ kan.

Kent iemand dit probleem, en eigenlijk: weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

-Pepijn

Heb je dat ook in Appleworks?

Ik heb geen AppleWorks. :)

Dit komt waarschijnmijk omdat Times new roman geen unicode font is maar een postcript font. En er staan ook geen cirillische lettertekens in de Times. 8)

Times New Roman wordt hier aangegeven als 'Font Suitcase' (FFIL). En Times ('Data Fork Truetype Font') bevat wel degelijk cyrillisch.

Als ik dat zo snel bekijken, lijken de andere fonts waar ik het probleem bij gemerkt heb, ook van die FFIL-fonts te zijn. Vraag is natuurlijk waarom die dat gedrag vertonen, en vooral: hoe ik het probleem kan oplossen. Het wil er bij mij niet in dat ik ze in de Teksteditor wel fatsoenlijk kan gebruiken, maar in NeoOffice niet.

Privjet Pepijn,

Ikzelf gebruik ook vrij vaak Cyrilisch, maar heb eigenlijk nooit problemen. Maar ik gebruik dan ook wel praktisch alleen maar Apple programma’s zoals Mail en Pages, en die lopen synchroon met de landinstellingen in de Finder, waardoor je makkelijk en zonder problemen tussen de alfabetten kan kiezen, in welk lettertype dan ook.

kijk anders eens hier, ook al is het 10.1, misschien heb je er wat aan:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106484-nl

Gebruik jij de Times new roman die standaad vanuit het syseem komt? Want daar staan zeker geen cirillise tekens in, dat heb ik nageken.

Met Toetsenbordweergave in het Russisch kan ik bij letterttype Times New Roman kiezen... ja maar vreemd genoeg staan ze nergens tussen de categorien van het lettertekenpalet. :?

Is het misschien geen optie om in plaats van Times New Roman het lettertype Times te gebruiken? Veel verschil zul je niet zien (heel wat minder dan tussen Helvetica en Arial, om maar wat te noemen), maar misschien dat dat de benodigde tekens wel bevat?

Zo. Een paar dagen de tijd genomen om m'n problemen en de gepresenteerde suggesties te verwerken. :|

@ chm: Je had inderdaad gelijk. In de standaard-Times New Roman zitten inderdaad geen cyrillische tekens. Teksteditor nam in plaats daarvan tekens uit Times, en dat lijkt er zo op, dat me dat niet was opgevallen. Overigens bevat Times wel degelijk cyrillische tekens (volgens het Lettertekenpalet).

Een van mijn problemen was dat cyrillische letters in Firefox en Thunderbird er niet uitzagen. Dat blijkt aan die programma’s te liggen. De Russen klagen er zelf ook over (zie hier en hier). De rendering engine Gecko gebruikt geen Cairo.

In de laatste nightly builds van Firefox 3 gaat het al beter. Het wachten is wat dat betreft op een stabiele release van Firefox 3; zou binnen een paar maanden moeten volgen. Met het instellen van goede default fonts, en de installatie van de fonts in dit archief gaat het al wat beter. Het nadeel van die fonts is wel dat die fonts zijn ingesteld op een Oekraïense karakterset, zodat sommige karakters in onze eigen karakterset (zoals é en û en zo) weer misvormd worden. Kwestie van afwegen natuurlijk.

Een ander probleem - dat ik hier niet eens gemeld had - met het lettertype Arial Unicode MS onder FileMaker Pro 7 is inmiddels ook opgelost: ik had de Windows-versie van het font geïnstalleerd, en niet de Mac-versie. Het resultaat was dat het lettertype in FileMaker gezien werd als een Japans font, met alle problemen vandien.

Ik geloof dat ik voorlopig hiermee wel vooruit kan. Weet nu in ieder geval iets beter hoe het probleem in elkaar steekt. Bedankt voor jullie hulp!

-Pepijn