uninstalling applications

Hoi,

Wat is de properste en beste manier om applicaties te verwijderen van osx? Klopt het dat Spring cleaning hierin helpt? Ik vermoedt dat osx niets officieels heeft om programmas te uninstalleren zoals in windows ?

groeten
Steven

Kijk es naar [url=http://www.macupdate.com/info.php/id/7511]DesInstaller[/url]. Het werkt niet altijd, maar heel vaak.

Verder heb ik bij Jaguar al een UnInstaller zien staan, maar ik heb ze nog nooit gebruikt. Heeft iemand deze al geprobeerd?

DesInstaller deinstalleerd alleen programma's die met zogenaamde packages zijn geinstalleerd (extensie .pkg). Deze packages worden met het 'Installer' programma van Apple geinstalleerd op het systeem. De meeste Mac-programma's zijn gewoon pakketjes die dmv sleur en pleur op de schijf gezet kunnen worden.

Over het algemeen is het erg makkelijk om een programma te deinstalleren. Je verwijdert het programma zelf en alle gebruikers-instellingen van dat programma.
De gebruikersinstellingen zijn te vinden in uw home-directory (/Users/[uw naam]), en wel in de volgende mappen:
/Preferences
/Application Support

De gebruikers instellingen zijn meestal beperkt tot een bestand dat in thuis/home map zit onder 'Library/Preferences'; dit bestand heeft meestal de extensie .plist, en heeft bijna nooit de naam van de applicatie zelf, maar is een soort id van het programma zelf, bv com.apple.itunes.plist. Ze zijn wel makkelijk te herkennen.
Soms zit er ook in de map '[home-directory]Library/Application Support' een mapje met de naam van de applicatie (het programma 'AddressBook' bijvoorbeeld).

Wat in het kort gewoon het makkelijkst is, is in de home directory (-> /Users/[uw-naam]) zoeken op bestanden die overeenkomen met het programma dat verwijderd moet worden, en deze allemaal wegpleuren.

Let wel dat sommige applicaties de neiging hebben om ook in de '/Library/Application' map (dus niet onder de home-directory, maar direct onder de opstart schijf) dingen te plaatsen. Deze kunnen ook verwijderd worden.

Hopen dat dit je wat helpt. Als ik voor je gevoel wartaal uitkraam, zeg het dan maar, dan zal ik wat simpeler proberen uit te leggen.

Jerphaes

bedankt !! Ik zal DesInstaller eens uitproberen... en als dat niet lukt zal het manueel moeten gebeuren. ???

groeten
Steven