UNISON maakt mijn MAC traag (en meer)

Ik gebruik UNISON, maar als ik een aantal nieuwsgroepen heb in geladen is mijn Mac niet meer vooruit te branden. als ik de Mac weer op nieuw opstart is het probleem weer voor bij. Is hier ook een betere oplossing voor.

Simultaneous douwnloads staat op 3 (3 x ±120 KB/sec) snelste acount van Planet, zet ik deze b.v op 4 dan krijg ik errors is dit normaal?

Verder lees ik al mijn a.b. files in via nova. planet.nl snelste acount is hier ook een download limiet.
Of kan ik beter naar pay server gaan.

Je mag maar van planet.nl 3 verbindingen tegelijk met de server maken, dus ja, dat is normaal. En ik gebruik Unison ook maar heb geen last van dergelijke problemen. Komt het probleem ook voor als je Unison helemaal hebt afgesloten?

Nee alleen als ik een antal nieuws groepen in lees na een stuk of 5 gaat hij al trager en dan lees ik maar 200000 dit heb ik via mijn voorkeuren in gesteld. en als nieuws groepen in lees moet ik mijn Simultaneous douwnloads weer naar 2 zetten ander leest hij die niet meer.

Daarom heb ik de simultanious downloads op 2 gezet. (Heb ook Planet).Kun je ook blijven inlezen. Zoveel maakt dat ook niet uit. En ik heb nog niets gemerkt van een downloadlimiet. Is niet het enige verschil met een payserver de retentietijd? Die is bij nova niet zo lang nee.

Ik heb hem sinds twee dagen op (binaries.news.planet.nl) staan maakt dat wat uit voor al die "no such article" terwijl ik ze wel zie bij het in lezen ga maar eens naar a.b.dvdr en probeer island.venco.r31maar eens te downloaden ben ik benieuwd of hij bij jou ook die error geeft

Op a.b.news.planet vind ik geen groep a.b.dvdr. Op nova wel, en dat r31 kan ik gewoon downloaden. Maar zo'n vage foutmeldingen krijg ik ook wel vaker. Daarom heb ik hier een accountje aangemaakt http://usenetsearch.eweka.nl/login.php Kun je zoeken en zelf nzb bestanden maken, hoef je verder niet in die zooi op Unison te zoeken.

EDIT: had ik maar niks gezegd, dat r31 is ermee gestopt met de melding “authentication required”.

computer weer op nieuw opgestart en nova weer ingesteld ben benieuwd wat hij nu gaat doen

krijg nou deze melding:

The server said: “nova.planet.nl: Your host connection limit reached - newsmaster@planet.nl”

Read failed. Please double check that your network is working properly.
wat is dit?

Dat vraag ik me ook af, krijg die melding ook wel eens, terwijl even later alles weer normaal werkt. Ik denk dat als je echt van dat gezeur af moet zijn je moet overstappen naar een payserver. Of een andere provider, XS4ALL schijnt een goede newsserver te hebben.

Alles omgezet naar NOVA nu draait alles weer maar nog steeds de zelfde fout melding bij island r31 e.a.

Als ik de Read Failed error krijg, dan kan ga ik op het refresh knopje drukken.

Even wat verduidelijking van bovenstaande posts.

Bij Planet mag je maximaal 3 poorten gebruiken bij news.

Als jij een nieuwsgroep aan het laden bent, gebruik je een poort.

Downloaden is ook een poort.

Dus als jij 3 newsgroups aan het binnenhengelen bent, en je kiest vervolgens om iets te downloaden, dan krijg je allemaal Read Failed errors. Ook al je 1 groep binnentrekt, en je hebt je voorkeuren op 3 simultane downloads staan, dan zullen 2 files beginnen met downen, de rest wordt read failed.

Read Failed, of file not found, kan je krijgen als delen van een file niet meer op de server staat. Een file op een newsserver bestaat weer uit een heleboel kleine segmenten van een paar honderd KB. Voor langere retentie moet je naar een Payserver.

Je Mac wordt traag, kijk eens in Activity Monitor hoeveel geheugen Unison gebruikt. Ik durf te wedden dat je geheugen helemaal volloopt, zeker als jij 5 groups binnenhaalt. Je Mac gaat je hardeschijf gebruiken als memory en dit is idd heel traag.

Zoals hierboven als gezegd: Ga op zoek naar nzb bestanden. Die start je gewoon en je bent meteen van het gezeur om newsgroups binnen te halen af.

waar vind ik mijn Activity Monitor window osx 10.4 waar vind ik mijn refresh knopje in UNISON en wat zijn nzb bestanden op dit gebied ben ik ook maar een leek, alles heeft zijn tijd nodig

Engels: /Applications/Utilities/ NL: /Programma's/Hulpprogramma's/Activiteiten Weergave

Refresh doe ik altijd met Get Latest Posts als ik de hele groep al binnen heb, en anders Get More of Get All Posts uit het menu bovenaan je scherm. Weet niet precies welke, zit nu op mn werk achter PC.

Een NZB bestand is een bestand met informatie over de te downloaden files. In een NZB bestand staat in welke newsgroup deze files te vinden zijn. Als je op een .NZB bestand klikt dan gaat hij meteen alle files downloaden die in de NZB beschreven staan.

Om snel te kijken hoe dit werkt, haal de groep alt.binaries.ftn.nzb maar eens op. Hier staan alleen maar nzb files. Download er een, zoek hem op in de Finder en dubbelklik erop.

Er zijn verschillende fora / sites op internet waar nzb bestanden te vinden zijn. Bijvoorbeeld:

http://usenetsearch.eweka.nl/login.php
http://alt.binaries.nl

Een nzb is een bestandje dat de newsreader verteld wat hij moet downloaden. Erin staat de informatie welke bestanden gedownload moeten worden. Als je zo'n bestandje hebt, hoef je daar maar op te klikken en Unison opent en begint alle bestanden te downloaden die in de nzb vermeld worden, zeg maar. Natuurlijk is het succes wel afhankelijk van je server. Als de bestanden niet meer op de server staan, kun je ze natuurlijk niet downloaden. Op die Eweka link die ik gaf, kun je een gratis accountje maken om nzb's te downen. In Unison vind je onder het menu Groups de nodige opties om zaken te refreshen. Als je er een knopje van wil, moet je de knoppenbalk even aanpassen. en aToMac, nu je toch aan het uitleggen bent: wat is eigenlijk FTD?

Dat Unison je Mac traag maakt, is vooral een geheugenkwestie. Open altijd maar 1 newsgroup tegelijk, en "clear headers" van tijd tot tijd.

2 sites waar ik erg veel aan heb, zijn deze 2:

http://www.newzbin.com/browse/cat/ Om snel te zien wat er nieuw is gepost, alles keurig gesorteerd en elke post is in 1 regel gegroepeerd.

Als je daar iets hebt gevonden wat je wil downloaden, zoek je die post op http://www.binsearch.net/ Hier kun je zelf je .nzb samenstellen.

Zo hoef je nauwelijks tot nooit headers te halen, en wordt de boel dus ook nooit traag. Je gebruikt dan alleen de queue van Unison.

Een payserver die ik van harte aanbeveel is www.giganews.com. De unlimited account is weliswaar $25,- (20,73 euro), maar is erg compleet (99%+) en heeft een retentie van zeker 50 dagen in de binaries newsgroups. Downloaden gaat met de volle snelheid van je internetverbinding, 10 threads tegelijk.

De sites newzbin en binsearch (hierboven) maken ook gebruik van de giganews server. Staat op die sites iets dat je wil hebben, weet je zeker dat het ook op de newsserver staat. Die “island.venco.r31” waar jullie het over hebben, heb ik net met succes daar vandaan gehaald.

edit: island.venco.rxx heeft genoeg par/par2 files om r31 te kunnen herstellen. /edit

Over FTD: Daar heb ik geen goed woord voor over, en wil ik dus ook niet te veel woorden aan vuil maken. Te zeggen dat ze [b:765d0cb57b]erg[/b:765d0cb57b] incompleet zijn, en niet aan usenet etiquette doen volstaat voor nu. Die 2 sites die ik hierboven noem, zijn veel completer en heb je dus ook veel meer aan. Bovendien verschijnen daar ook alle FTD posts.