Unistalling programma ?

weet er iemand een goed programma om andere programa's te verweideren ? ik vind het erg vervelend dat als je het gewoon sleept naar de prullenmant er nog bestandjes achterblijven :(

programma's die met een pkg. bestand zijn geinstalleerd kun je met desinstaller verwijderen. [url=http://krugazor.free.fr/software/desinstaller/DesInstaller.php]link[/url]

ik vind wel dat apple in 10.4 er wel eens een unistaller in mocht stoppen

Ik ben met je eens dat de manier waarop programma's in osx overal bestanden kunnen achterlaten, niet echt overzichtelijk is. Tenzij een programma is geinstalleerd met een installer waarin ook een uninstall-optie zit, zit er weinig anders op dan de zoekfunctie te gebruiken om alle sporen van een app te verwijderen. Zelfs als die uninstall-optie er is, zal nog altijd het voorkeurbestand handmatig verwijderd moeten worden, want dat doen uninstallers niet.

[quote:b6ff270439="wjgmspeedy"]zit er weinig anders op dan de zoekfunctie te gebruiken om alle sporen van een app te verwijderen.[/quote:b6ff270439] Maar hoe doe je dat zoeken, hoe weet je wat bij een programma hoort? Er staan honderdduizenden voorwerpen op de HD waarvan ook nog een heleboel onzichtbaar zijn. Alle installerlogs netjes archieveren en dan bij van het deïnstalleren van een programma de goede log opzoeken, helemaal doorlopen en alles vinden en handmatig verwijderen??? Niet te doen!

Het probleem ligt volgens mij niet aan OSX maar aan programmeurs die zich niet aan de regels houden.
Was het nou net niet de bedoeling van OSX dat derden niets meer in het systeem mogen installeren.
En wij ons nooit meer onze tijd verprutsen met conflicterende Extenties en dat soort Crap.
Maar nee dus. (Zou Jobs wel eens aan systeembeheer doen, of schrijft hij alleen maar Keynotes)
Misschien moet OSX 10.4 met een anti-installer worden uitgevoerd: Dit programma voldoet niet aan de richtlijnen en wordt niet geïnstalleerd, OSX start een Hatemail campagne naar de maker op. Click op Okee om verder te gaan. :slight_smile:

Programma’s die je met Drag and Drop installereert, houden zich wel aan die regels en die kun je (afgezien van de voorkeuren) wel zo weggooien.

Mag wel duidelijk zijn dat als je een programma op je Mac zet die een Uninstaller heeft, je die ook meteen moet installeren. Zoals b.v. Norton bij Norton Anti Virus ook adviseert.

Er zijn gelukkig niet zoveel programma's die iets in je systeem installeren. Ik weet dat Snapz Pro dat doet. Het klopt trouwens niet wat je zegt dat apps die je met drag en drop installeert geen bestanden achterlaten. Er zijn genoeg apps die je zo installeert die vervolgens iets aanmaken in de library. Camino maakt bv. mappen aan met de naam "Mozilla". Het is dus allemaal niet erg intuitief. Zoeken op aanmaakdatum kan je eventueel helpen, moet je natuurlijk wel weten wanneer je een app hebt geinstalleerd. Wat de onzichtbare bestanden bertreft, gelukkig doen de meeste programma's dat niet. Ik heb maar een app die iets onzichtbaars heeft aangemaakt, het spelletje Tuxracer. Door je systeem browsen kun je met de freeware app WhatSize, te vinden op Versiontracker. Hier kun je ook bestanden mee verwijderen.

Zoals hier reeds eerder aangegeven wat meestal prima voldoet is :apple: + F en dan de bestandsnaam intikken en hoppa slepen maar naar die prullenbak. Toch zou ik ook graag (hopelijk onder Tiger wel???) een uninstall functie hebben....

Kijk anders hier ff... http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17138