Universal Binaries... Ik vind het maar niks...!

Zoals jullie weten brengt Apple haar software tegenwoordig uit in Universal Binaries.. Dat wil zeggen: A universal binary is—in Apple Computer's parlance—an executable file that runs natively on both PowerPC- and Intel-based Macintosh computers (bron: wikipedia)..

Ik heb gisteren iWork 06 (Universal) geinstalleerd naast Keynote 05 en Pages 05, maar vanochtend heb ik iWork 06 al weer naar de prullenmand verwezen. De reden is simpelweg iWork 06 is 4 a 5 maal zo groot als iWork 05, terwijl er in weze op het eerste gezicht niet veel verschil is tussen 05 en 06…
iWork 05= ongeveer 400 Mb
iWork 06= ongeveer 1850 Mb (1.85Gb)

Ik kan me deze grootteverschil op een iBook G3 met 20Gb harde schijf niet permitteren dus is het aufwiedersehen met iWork 06…

Wat vinden jullie eigenlijk van dit verhaal, namelijk de grootteverschillen tussen de PPC versies en de Universal Binary versies…??
Is toch abnormaal??
:?

Weet je ook zeker dat deze extra grootte daardoor komt, of trek je die conclusie gewoon zelf ?

Toch zou het aandeel in broncode maar klein moeten zijn. Een beetje applicatie heeft denk ik 90% plaatjes en andere data, en misschien 10% code om daar een applicatie uit te bakken. Dan zou een Universal zo'n 10-20% groter zijn en dat valt mee. Waarschijnlijk zitten er in de nieuwe iWork 4x zo veel templates, en dat vreet ruimte, maar hoeft niet meegeinstalleerd te worden.

Inderdaad. Misschien levert Apple veel meer theme's mee voor iMovie enzo, en meer loops voor Garageband.

Overigens is het waar dat Universal Binaries groter zijn dan ‘normale’ binaries, maar niet 4x zo groot. Ik denk dat iLife '06 zo groot is door alle meegeleverde extra’s, die je overigens niet perse hoeft te installeren (kies voor customize bij de setup).

Beetje ongefundeerd geschreeuw dus. Je kunt volgens mij iLife echt wel compacter installeren, als je bijvoorbeeld Garageband weglaat als je dat toch niet gebruikt.

Maar simpelweg concluderen dat het DUS door Universal Binaries komt zonder dat je dat onderbouwt vind ik beetje te makkelijk hoor ;).

Zaphod_B: Het voorbeeld gaat over iWork, niet over iLife.

Met Pacifist kun je precies zien waar precies de grote bestanden zitten. Ben benieuwd, 1,6 gig voor programma's is wel erg veel.

Ik zou misschien toch wat nader onderzoeken wat er precies allemaal in de packages zit. Dat kan niet alleen liggen aan het feit dat het een universal binary is.

Overigens kun je met [url=http://www.id-design.com/software/whatsize/]WhatSize[/url] ook eenvoudig en snel door je mappen heensjokken om de bestandsgrootte te bekijken. Dikke kans dat er veel templates, voorbeelden of tutorials inzitten die je niet per sé hoeft te installeren.

De conclusie van topicstarter lijkt me wel voorbarig, overhaast en rigoreus.

Misschien kan je zoals vroeger de Intel code verwijderen zodat je alleen de PowerPC code overhoudt?

Gaat niet, tenzij je de broncode hebt ;).

De installer is Universal Binary maar het is toch enkel de PowerPC OF de Intel versie die geïnstalleerd wordt op je systeem! Of ben ik mis?

Beide worden geïnstalleerd. Maar broncode neemt nauwelijks ruimte in, in tegenstelling tot de plaatjes. Dus het verschil tussen PowerPC en een Universal Binary zijn maar klein.

Je kan beter programma's met elkaar vergelijken die qua versie wat dichter tegen elkaar aanliggen zodat je grotendeels kan uitsluiten dat het door allerlei nieuwe functionaliteiten e.d. komt.

QuickTime Player 7.0.4 en iTunes 6.0.2 zijn nu ook Universal. Als je deze met de versie ervoor vergelijkt die PowerPC only is dan zouden die toch niet noemenswaardig groter moeten zijn.

[quote:5503ab7725="Yosemite"]Je kan beter programma's met elkaar vergelijken die qua versie wat dichter tegen elkaar aanliggen zodat je grotendeels kan uitsluiten dat het door allerlei nieuwe functionaliteiten e.d. komt.

QuickTime Player 7.0.4 en iTunes 6.0.2 zijn nu ook Universal. Als je deze met de versie ervoor vergelijkt die PowerPC only is dan zouden die toch niet noemenswaardig groter moeten zijn.[/quote:5503ab7725]

misschien is dat zo, omdat Quicktime Player en iTunes makkelijk om te zetten zijn in Universal…

kan iemand misschien iets zeggen over het grootteverschil tussen:
iPhoto 05 en iPhoto 06?
iMovie 05 en iMovie 06?
Heb iLife nog niet kunnen installeren… :roll:

@bassbug en à la Mac: [quote:c58a0718e9="bassbug"]Misschien kan je zoals vroeger de Intel code verwijderen zodat je alleen de PowerPC code overhoudt?[/quote:c58a0718e9] [quote:c58a0718e9="à la Mac"]Gaat niet, tenzij je de broncode hebt ;).[/quote:c58a0718e9]

Toch wel. In Terminal kun je daarvoor de commando’s [i:c58a0718e9]ditto[/i:c58a0718e9] en [i:c58a0718e9]lipo[/i:c58a0718e9] gebruiken. Zie ook dit artikel.

Het lijkt me ook sterk dat de Universal Binaries ineens 4x zoveel plaats zullen innemen. De themes (en vooral de HD themes bij Keynote) zullen wel een grote rol spelen in de totale ruimte. Wachten dus tot er een degelijke vergelijking komt tussen de ppc en de universal versies.

[quote:96bbe426a1="TurkishDelight"]misschien is dat zo, omdat Quicktime Player en iTunes makkelijk om te zetten zijn in Universal...[/quote:96bbe426a1]

da;s toch je reinste kwitchkwatch…
k zou juist denken dat programma’s die beeld of geluid moeten omzetten moeilijk om te vormen zijn dan een teksteditor.

Reden waarom het voor games zolang duurt voor die uitkomen…

tenzij’k verkeerd ben…?

Programma's die met Cocoa en XCode geprogrammeerd zijn zijn makkelijker om te zetten dan andere programma's, en dat heeft verder helemaal niks te maken met of het programma's zijn die beeld en geluid moeten omzetten.

oke dan,

was verkeerd…

sorry :slight_smile:

Kijk eens http://www.macupdate.com/info.php/id/20404