Universal Binaries... Ik vind het maar niks...!

[quote:e4d910a71a="TurkishDelight"] Ik heb gisteren iWork 06 (Universal) geinstalleerd naast Keynote 05 en Pages 05, maar vanochtend heb ik iWork 06 al weer naar de prullenmand verwezen. De reden is simpelweg iWork 06 is 4 a 5 maal zo groot als iWork 05, terwijl er in weze op het eerste gezicht niet veel verschil is tussen 05 en 06.. iWork 05= ongeveer 400 Mb iWork 06= ongeveer 1850 Mb (1.85Gb)

(…)

Wat vinden jullie eigenlijk van dit verhaal, namelijk de grootteverschillen tussen de PPC versies en de Universal Binary versies…??
Is toch abnormaal??
:?[/quote:e4d910a71a]

Zoals eerder gezegd is dit onzin, maar dat kun je zelf ook heel makkelijk controleren in Finder:
Ga naar de iWork folder in Programma’s
Open de pakketinhoud van Keynote of Pages
Ga naar Contents
Bekijk de grootte van de map Resources

De map Resources bevat alleen ‘platform-onafhankelijke’ bestanden, zoals plaatjes, filmpjes en (in het geval van Keynote en Pages) themes.

Je zal nu het volgende zien:
Keynote heeft 1GB aan resources, de totale grootte is 1,06GB
Pages heeft 801MB aan resources, de totale grootte is 867MB

Ook al zijn de binaries wel 2 keer zo groot als normaal, dan nog maken ze een erg klein deel van het totaal uit. Het groot zijn van deze programma’s heeft dan ook niets te maken met universal binaries, en alles met heel veel nieuwe plaatjes, themes en andere zooi.

Het makkelijk omzetten heeft niks te maken met of het nu iTunes/Quicktime is of iWork/iLife. iTunes is Carbon en is omgezet, heeft ff geduurd want x86 releases hadden veel programma's al veel eerder dan iTunes in universal. De rest is allemaal Cocoa en is heel makkelijk te porten naar x86, of welke architectuur dan ook als Xcode het zou ondersteunen. Universals kunnen niet extreem veel groter worden dan PPC binaries zoals genoemd is. Apple heeft wel aagekondigd aanzienlijk meer theme's mee te leveren dus een zoektoch had je je kunnen besparen als je Steve gewoon had geloofd.

Nanosaur 2 versie 2.0 heeft nu ook een Universal Binary (zonder andere nieuwe functies) en die neemt slechts een halve megabyte meer ruimte in beslag.

Even een subtiel schopje tegen dit topic. toen ik net met WhatSize zat te klooien kwam ik erachter dat iWorks het grootste programma op me mac is! Ik gebruik het vaak, maar om nou te zeggen dat dit het belangrijkste pakket is die ik heb... :) Is er een mogelijkheid om een hoop thema's op een cd'tje te branden en zo ruimte op m'n hd te sparen?