Unix code compileren

Ik wil mijn Microsoft Reader boeken omzetten naar een format dat op de mac te lezen is. Ik heb iets gevonden op het internet, maar met mijn beperkte unix kennis is dit onbegonnen werk :-) Het gaat om het programma http://www.convertlit.com/download.php. Het is unix, dus het zou op os x moeten werken, maar het lukt mij niet.

Hier is nog iets te vinden omtrent installatie: http://www.kyz.uklinux.net/convlit.php

Bij mij gaat het alleen bij ‘make’ al mis. Command not found zegt 'ie. Dan heb ik 't dus alweer helemaal gehad met de terminal :wink:

Zou een unix-goeroe het eens willen proberen het te compileren en dan de stappen hier op het forum uiteenzetten. In ruil heb ik dan wel wat mooie boeken (in pdf format ?!) te bieden …

Groet,
Rogier

Zet eerst s Xcode op je mac, en probeer nog s wat, behalve de niet noodzakelijke IDE, krijg je de wel noodzakelijke (voor je builds dan) make/gcc/cc/gdb/...

YO

geef me je email adres, dan mail ik je de binary (en de aanpassingen in de Makefile mocht je die willen)

YO

Was dit al opgelost? Heb hier een installable package van staan mocht het nodig zijn .... :)

Het Unix wat in de terminal wordt gebruikt is dat zuivere Unix of is dat een naastebuur (variant)? :lol: :?

[quote:f9dfa561c6="Lytstomke"]Het Unix wat in de terminal wordt gebruikt is dat zuivere Unix of is dat een naastebuur (variant)? :lol: :?[/quote:f9dfa561c6] UNIX is een besturingssysteem..geen taal ofzo hoor :P

Ik wist dat het een besturings systeem is maar ik dacht dat het net als Java en c++ een manier was om een systeem te schrijven.

[quote:47b74bff7f="Lytstomke"]Ik wist dat het een besturings systeem is maar ik dacht dat het net als Java en c++ een manier was om een systeem te schrijven.[/quote:47b74bff7f] nee :P

Het systeem is in C++ geschreven. De manier waarop jij als gebruiker met je OS praat kan zijn middels een GUI (Graphical User Interface) of via de CLI (Command Line Interface). Die laatste is dus de console :slight_smile:

zijn het de componenten die het systeem bepalen. Is Amiga os bv ook in c++ geschreven?

lees voor console : terminal

Apple gebruikt graag andere namen

We zijn nu toch al off-topic dus ik ga effe verder:

Console, console en Terminal

Vroeger had je 1 hoofdcomputer waar Unix op draaide. Daarop kon je inloggen met “domme” eindstations die zelf geen processor e.d. hadden, maar waar je gewoon op kon typen, en wat de hoofdcomputer terugstuurde kwam in beeld. Zo’n dom eindstation heet “terminal”.

Als je direct zat te werken op het beeldscherm + toetsenbord van de hoofdcomputer, dat zat je op de “console”.

Op je eigen Mac gebruik je het programma “Terminal” om op je console in te loggen. Je eigen Mac is namelijk de hoofdcomputer. De naam van dit forum “Terminal” vind ik ook onzinnig want iedereen denkt nu dat “Terminal” een programma is waarmee je Unix draait, en andere spraakverwarringen.

De applicatie “Terminal” doet niets anders dan jouw toetsen doorgeven aan Mac OSX Unix laag en de output weer tonen. Dit kan je net zo goed doen met andere terminal programma’s, of op afstand vanaf een domme terminal of een PC met een terminal programma.

Tot slot is er nog het programma “Console”. Apple maakt er een zootje van. Console is niets anders dat een logbestand viewer en/of een viewer waarmee je systeem foutmeldingen kan bekijken. Je kan daarmee dus niet op je console werken. Ze hadden het beter ErrorViewer kunnen noemen.