Unix op oude 68k apparaatjes?

Hoi,

Zijn hier mensen die wel eens een versie van Unix op hun oude 68k macjes aan de praat hebben gekregen? En zo ja, heeft iemand dit nog als iets nuttigs weten te gebruiken? Ik heb een tijdje geleden NetBSD op m’n Lc475 geïnstalleerd. Ik heb er zelfs Apache Webserver op aan de praat gekregen maar verder kon ik er weinig mee. Ik vond het command-tikken te vervelend en hij begreep lang niet zoveel commando’s als Os X en ik had een kans van ±25% dat de boot werkte. Ik zou graag in contact met iemand willen komen die zoiets voor elkaar heeft gekregen en er een redelijk systeem van heeft weten te maken.

Groeten, Wilfred

Ja, ik ben op dit moment bezig met het instaleren van Apple's eerste UNIX, A/UX, op een stel oude macjes (een macintosh IIfx met 32MB en een Quadra 650 met 64MB). Het is verbazingwekkend hoe goed het eigenlijk nog werkt.

Installatie is erg makkelijk, eigenlijk één druk op de knop en dan een tijd wachten.

Met A/UX kan je dus unix programma’s en Systeem 7 applicaties tegelijk draaien. Helaas zijn er maar weinig specifieke toepassingen voor A/UX, maar aangezien er een X-windows server op draait kan je programma’s die op een linux doos of op je Mac OS X machine (met X11) op afstand draaien. Zover ben ik echter nog niet. :wink:

Probleem met de meeste unices op 68k hardware is dat ze een PMMU nodig hebben en daarom niet draaien op machines waarop deze ontbreekt (zoals de LC475 met 68LC040). Anderen werken wel, maar gebruiken dan een minder snelle modus…