Unmounten is dat nodig ?

Ik heb een externe LaCie Big Disk van 400 GB (firewire) en die mount zich automatisch en dit (dagelijks) bij het opstarten van mijn G4. Bij het afsluiten van de G4 gaat de LaCie automatisch mee uit.

Heb ook nog een andere externe disk van 60 GB (firewire) die ik sporadisch opzet als ik bestanden daarvan nodig heb. Voordat ik de Mac wil afsluiten unmount ik dan netjes deze 60GB (schijf slepen naar de prullenmand).

Maar is dit echt nodig? Bij de 400GB doe ik dit nooit en bij de 60GB altijd. :?

Nee, niet nodig bij afsluiten. Unmounten wordt dan automatisch gedaan. Maar heb niet het lef de FireWire stekker er uit te trekken met je schijf gemount. Kans op schade en/of dataverlies is dan wel erg groot, hoewel niet alle externe FireWir schijven daar even gevoelig voor lijken te zijn.

Tip: zet bij externe schijven disk journalling aan als dat nog niet aanstaat. Trek je dan per ongeluk toch een keer die stekker eruit zonder te unmounten, dan is de kans op dataverlies wat kleiner. (Maar wel nog steeds aanwezig!!!)

[quote:03f2ed4099]Tip: zet bij externe schijven disk journalling aan als dat nog niet aanstaat[/quote:03f2ed4099]

ahum… en hoe doe je dat ? :mrgreen: :mrgreen:

Open het schijfhulpprogramma. Klik in de lijst aan de linkerkant op het icoon van je harde schijf. Kies uit het archief menu de optie "Schakel Journaling In".

Thanks Macpro, inmiddels ingeschakeld voor de 6O GB, de LaCie 400 Gb was journailing reeds ingeschakeld.

Wat doet journailing precies ?

Daarvoor krijg je een verwijskaart: [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=4532]Wat is 'journalling'?[/url]

Perfect geholpen. Dank je wel ! :lol:

MDF