*UPDATE* google.

zie laatste post voor nieuwe vraag.

[b:7c7ab86c74]Oud bericht:[/b:7c7ab86c74]
Ik weet hier echt helemaal niks van.

[b:7c7ab86c74]De situatie.[/b:7c7ab86c74]

Oude link:

[code:1:7c7ab86c74]index.php?page=diensten&sub=webdesign[/code:1:7c7ab86c74]
nieuwe link:

[code:1:7c7ab86c74]diensten/webdesign.html[/code:1:7c7ab86c74]

Kan iemand mij een duw in de goede richting geven?

Ik had zelf al wat geprobeerd maar dat werkt dus niet:

[code:1:7c7ab86c74]Options +FollowSymlinks
RewriteEngine on
RewriteRule ^index index.php [nc] RewriteRule ^diensten/webdesign index.php?page=diensten⊂=webdesign [nc] [/code:1:7c7ab86c74]

Zie mijn “homepage” voor mijn site.

Zoiets?

[code:1:3695db2c43]RewriteRule ^diensten/webdesign.html?$ index.php?page=diensten&sub=webdesign [L][/code:1:3695db2c43]

kun je het ook uitleggen?

wat betent bijv. die “?$”? of die [L]?

en die ^ ?

*kheb ut getest en het werkt niet, potverdikkie.

[quote:a40a4beacf="me.com"][code:1:a40a4beacf]RewriteRule ^diensten/webdesign.html?$ index.php?page=diensten&sub=webdesign [L][/code:1:a40a4beacf][/quote:a40a4beacf] Eerder andersom? oud -> nieuw: [code:1:a40a4beacf]RewriteRule ^index.php?page=diensten&sub=webdesign$ diensten/webdesign.html [L][/code:1:a40a4beacf] En iets generieker: [code:1:a40a4beacf]RewriteRule ^index.php?page=([^&]+)&sub=(.+)$ $1/$2.html [L][/code:1:a40a4beacf] Hier krijgt [b:a40a4beacf][color=green:a40a4beacf]$1[/color:a40a4beacf][/b:a40a4beacf] de waarde van [b:a40a4beacf][color=green:a40a4beacf]([^&]+)[/color:a40a4beacf][/b:a40a4beacf] ofwel: één of meer tekens vanaf het begin van de oude URL, [b:a40a4beacf][color=green:a40a4beacf]^index.php?page=[/color:a40a4beacf][/b:a40a4beacf], tot de ampersand gevonden wordt. En [b:a40a4beacf][color=green:a40a4beacf]$2[/color:a40a4beacf][/b:a40a4beacf] wordt [b:a40a4beacf][color=green:a40a4beacf](.+)[/color:a40a4beacf][/b:a40a4beacf] ofwel één of meerdere tekens tussen [b:a40a4beacf][color=green:a40a4beacf]&sub=[/color:a40a4beacf][/b:a40a4beacf] en het einde van de oude URL, [b:a40a4beacf][color=green:a40a4beacf]$[/color:a40a4beacf][/b:a40a4beacf]. En [b:a40a4beacf][color=green:a40a4beacf][L][/color:a40a4beacf][/b:a40a4beacf] om aan te geven dat andere regels niet uitgevoerd hoeven te worden. Ugh, dat wordt toch een handleiding lezen!

EDIT: of heb ik oud en nieuw nu door elkaar gehaald? Want meestal worden de mooie URLs inderdaad naar een URL met GET parameters gemapped… Dan iets als:

[code:1:a40a4beacf]RewriteRule ^([^/]+)/([^.]+).html$ index.php?page=$1&sub=$2l [L][/code:1:a40a4beacf]

draai je het script lokaal? want dan moet je misschien ff de mod_rewrite plugin voor apache aan zetten.

Of zoals ik het liever doe, gewoon even precies aangeven wat gebruikt mag worden: [code:1:77438e6ca3]RewriteRule ^([a-z]+)/([a-z]+).html$ index.php?page=$1&sub=$2 [L][/code:1:77438e6ca3]

het is me al gelukt :)

Ik doe het nu nog niet zo “dynamisch”

Gewoon dit dus:

[code:1:f4eed22974]Options +FollowSymlinks
RewriteEngine on
RewriteRule ^home/?$ index.php
RewriteRule ^diensten/webdesign.html?$ index.php?page=diensten&sub=webdesign [L]
RewriteRule ^diensten/grafisch-ontwerp.html?$ index.php?page=diensten&sub=grafisch-ontwerp [L]
RewriteRule ^diensten/content-management.html?$ index.php?page=diensten&sub=cms [L]
RewriteRule ^diensten/website-onderhoud.html?$ index.php?page=diensten&sub=onderhoud [L]
RewriteRule ^webhosting/webhosting.html?$ index.php?page=webhosting&sub=webhosting [L]
RewriteRule ^webhosting/pakketten.html?$ index.php?page=webhosting&sub=pakketten [L]
RewriteRule ^portfolio/portfolio.html?$ index.php?page=portfolio [L]
RewriteRule ^portfolio/([0-9]+)/(.*).html?$ index.php?page=portfolio&view=$1&case=$2 [L]
RewriteRule ^weblog/weblog.html?$ index.php?page=weblog [L]
RewriteRule ^contact/contact.html?$ index.php?page=contact [L] [/code:1:f4eed22974]

De site is nog een beetje tijdelijk, dus vandaar :slight_smile:

- De '?' kun je weg achter elke '.html' kun je weghalen, die maakt de 'l' optioneel, waardoor je ook .htm kunt gebruiken. Doe liever lekker efficient en let gewoon op dat je .html gebruikt. - De '.' voor 'html' moet je even slashen, oftewel: vervangen door '.', anders geldt de '.' als 'elk teken', dus ook als je inplaats van 'nogwat.html' 'nogwatxhtml' in de adresbalk tikt, wordt je doorgerewrite naar de pagina die is gedefinieerd, niet de bedoeling dus. - '(.*)' kun je het beste vervangen door of '([^.]*)' of door '(.*?)', anders wordt de '.' weer gezien als 'elk teken', en geeft '*' aan dat dit 0 of meer keer mag voorkomen. zo wordt '.html' 'overschreven'.

Bedankt voor die 3 punten. Heb er veel aan, ik leer daar ook meteen van :)

Zo, ik denk dat ik het nu zelfs helemaal “dynamisch” zou kunnen :slight_smile:

Doe dat dan maar eens ;-) Proberen is de beste manier om te leren :-)

En als je pagina's voorheen (en dus in Google) via "index.php?page=diensten&sub=webdesign" te vinden waren, kijk dan ook even in de handleiding bij [b:1d2ce59754][color=green:1d2ce59754][R=301,L][/color:1d2ce59754][/b:1d2ce59754]. Dan schrijf je een regel om mensen die naar die oude URL gaan eerst zichtbaar te redirecten naar de nieuwe URL ("moved permanently"). En met de al eerder gevonden regels laat je die nieuwe URL dan onzichtbaar mappen naar je PHP index.php script.

waar vindt ik die handleiding?

hoelang duurt het eigenlijk voordat Google mijn robots.txt weer checkt?

Ben je aan gemeld bij [url=http://www.google.com/webmasters/]Google Webmaster Centrum[/url]? Daar kun je het zien, wanneer hij voor het laatst langs is geweest en met welke frequentie hij langs komt.

Ik maak daar gebruik van.

Ik kon het altijd zien, maar ik kan ut niet meer vinden.

Oei...

http://www.webstylerz.nl/diensten/webdesign.html
http://www.webstylerz.nl/klanten/klanten.html

ik heb het door ja! :(

[quote:e06fcf4594="palahala"]Oei...

http://www.webstylerz.nl/diensten/webdesign.html
http://www.webstylerz.nl/klanten/klanten.html[/quote:e06fcf4594]
haha die foto is vanwww.sxc.hu staat regelmatig op de frontpage

Ja is een leuke foto!

tja komt wel keer andere foto.

Die foto is wel erg veel gebruikt ja! :slight_smile:

nu me website hier toch zo staat misschien wel handig: