Update I-Photo lukt niet. Rare melding??

Zojuist getracht de I Photo update te doen. Lukt niet. Krijg melding:

“De update IPhoto update kan niet worden gecontroleerd en uitgepakt. Zorg dat u toestemming hebt om te schrijven naar / tmp/501/TemporaryItems/com.apple.softwareupdate en probeer het opnieuw”

Geen idee wat ik hier mee moet. Wie weet raad?

Heb IMac G5 met 10.3.9

[/img]

Dit probleem kun je oplossen door via Disk Utility de bevoegdheden op je opstartvolume te herstellen.

Deze foutmelding komt inderdaad vaker voorbij, de oplossing is dan volumebevoegdheden herstellen. Wat ik dan niet begrijp is hoe die lui van Unsanity erbij komen dat dat herstellen voor een update onzin is, zoals in [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=566662&highlight=]dit[/url] topic wordt besproken.

Bevoegdheden hoeven niet hersteld te worden zolang ze niet zijn aangetast, en dat gebeurd meestal door zich slecht gedragende installers. Als je dus af en toe beta-, versie 1.0, en slecht geprogrammeerde shareware en dergelijke installeert, dan kan je met dit soort foutmeldingen geconfronteerd worden. Op zo'n moment kan je altijd nog de bevoegdheden herstellen. Maar dat elke gebruiker dit verplicht voor en na elke installatie zou moeten doen is dus overdreven.

Als je het dus niet zeker weet, of graag het zekere voor het onzekere neemt, voer dan gewoon dat volumebevoegdheden-herstel uit. Maar het gepreek dat nogal eens voorkwam dat iedereen dat drie maal daags en voor en na elke installatie zou moeten doen is dus een beetje onzinnig, als je weet wat het eigenlijk inhoudt.

Maar met software-update, en daar stonden de rechten verkeerd van, installeer je alleen Apple software.

Toch is het waarschijnlijk een andere installer of een ander programma geweest (niet van Apple), dat ervoor gezorgd heeft dat die rechten verkeerd zijn komen te staan. Anders zou iedereen last van die foutmelding hebben. Het kan ook zijn dat het de rechten van de folder zijn, die verkeerd staan, en niet van het bestand zelf.

Maar de hele discussie rond dat Unsanityverhaal ging er juist om dat als je je beheerderwachtwoord invoert, je de root volmacht geeft om wat dan ook te doen: "Root is god". Let wel: ik vraag alleen; ik krijg nooit die meldingen. Ik heb nog nooit problemen hiermee gehad, ik wil alleen graag weten wie nu gelijk heeft, en of volumebevoegdheden herstellen voor een update wel of geen zin heeft. Mensen die nee zeggen, gaan voorbij aan die foutmelding die in dit draadje wordt genoemd. Hoe kan het nu dat die verkeerde rechten een update verhinderen, terwijl dat voor de root geen ruk zou moeten uitmaken.

Je hebt gelijk, dat unsanity verhaal klopt ook niet helemaal. De waarheid is zoals zo vaak veel complexer. Het is in het geval van deze melding duidelijk dat de iPhoto installer zelf niet zo is geprogrammeerd om op een bepaald punt in de installatie van de beheerdersrechten gebruik te maken, en de foute permissies te overrulen (of zelfs te herstellen). Dat je het wachtwoord hebt ingegeven betekent dus nog niet dat het programma er bij elke stap gebruik van maakt. Dat is eigenlijk heel netjes van Apple. Want beheerders (of root) rechten horen alleen gebruikt te worden wanneer het strikt noodzakelijk is. Op een goed ingericht systeem is dat maar zelden het geval. Deze foutmelding is natuurlijk een beetje onvriendelijk, maar gaf voor peterm wel aan dat er iets mis was met zijn systeem.

Het zijn juist de installers van die beta en shareware software die vaak ‘makkelijk’ geprogrammeerd zijn, en met hun beheerdersrechten hun gang gaan en daarbij de permissies van de bestaande installatie kunnen beschadigen, waardoor dat hele bevoegdheden herstellen juist nodig is geworden.

In mijn ogen is het dus zo dat het niet echt kwaad kan om de permissies zelden of nooit te herstellen, totdat je er last van krijgt, zoals peterm is overkomen. Als je op dat moment pas voor het eerst permissies herstelt, dan is nog steeds je probleem opgelost, en heb je weer een goed werkend systeem.

Er zijn natuurlijk ook mensen die het liefst nooit foutmeldingen tegenkomen. Die herstellen dus regelmatig uit voorzorg de permissies. Daar is ook niets mis mee, al is er op nette systemen meestal niets te herstellen, en kost het je dus elke keer een paar extra minuutjes. In ieder geval is het herstellen na een installatie meestal voldoende. Herstellen voor en na, en ook nog eens regelmatig tussendoor is echt overdreven, behalve als je echt baggersoftware op je systeem hebt staan, een installatie halverwege een keer is vastgelopen, of als je zelf regelmatig buiten het OS om met systeeminstellingen rommelt.