Update OS 10.2 na 17 juli

Het zal vast en zeker hier al eens besproken zijn, maar de Mac OS X gedeelte van dit forum groeit als kool en daar in ff zoeken duurt een eeuwigheid.

Als je een Mac kocht na 17 julie kan je deze voor €29,75 upgraden naar 10.2.1 (immiddels). Is dit een update of een volledige installie cd? Kan ik de hele HD wissen en deze upgrade cd gebruiken om een schoon nieuw systeem te installeren? Of is het echt alleen een upgrade?

Dit is echt een update, geen volledige versie. Het is misschien te hacken, maar de details weet ik hier niet van.

[quote:post_uid0="awesomemac"]Of is het echt alleen een upgrade?[/quote:post_uid0] Dit is alleen een update waarvan je dus geen schone installatie kunt doen :(

De update is een update die Apple absoluut niet waardig is, en kan er dan nog steeds niet over uit dat uitgerekend zij zoiets kunnen 'verkopen' laat staan geld voor vragen :angry:

Dus niet doen!
Groet…

Van de update CD 10.1 kon je wel een volledige installatie cd maken. Maar de echte instal cd´s van jaguar bestaat uit twee stuks en de update uit 1. Dus dan heb je niet het volledige pakket. (Dus echt jaguar aanschaffen of even bij kennissen rond vragen ;) )

Hoe bedoel je niet doen? Niet kopen?  Maar aangezien ik mijn iBook in september kreeg met 10.1.4 kan ik gebruik maken van deze upgrade. Maar toch valt de €29.75 mee, als je het  vergelijkt met de €183,- die je betaald als je de volledige versie besteld bij de AppleStore.

[quote:post_uid0="awesomemac"]Hoe bedoel je niet doen? Niet kopen? Maar aangezien ik mijn iBook in september kreeg met 10.1.4 kan ik gebruik maken van deze upgrade. Maar toch valt de €29.75 mee, als je het vergelijkt met de €183,- die je betaald als je de volledige versie besteld bij de AppleStore.[/quote:post_uid0] Kocht mijn TiBook-800 ook na 17 juli, en de update (2 CD's) is inderdaad niet duur, maar deugt voor geen meter, want zo'n grote puinhoop heb ik na installatie van een Apple-systeem nog nooit meegemaakt. Ik heb nog even gezocht naar het gehele epistel wat ik op dit forum heb uiteen gedaan maar kon het zo 1-2-3 niet vinden. Ik heb nog een mail naar de AppleStore gestuurd, maar geven niet thuis!

Hacken is een mogelijkheid zoals reeds is geopperd, maar na alle sores en verlies van kostbare tijd heb ik eigelijk helemaal geen zin meer in deze discussie en heb e.e.a. op een andere wijze opgelost.

Zachtjes uitgedrukt ben ik zeer boos :angry:

[quote:post_uid0="Bert"]Kocht mijn TiBook-800 ook na 17 juli, en de update (2 CD's) is inderdaad niet duur, maar deugt voor geen meter, want zo'n grote puinhoop heb ik na installatie van een Apple-systeem nog nooit meegemaakt.[/quote:post_uid0] Hoe bedoel je puinhoop? Is het in jouw ogen beter om gewoon OS 10.1.4 te blijven gebruiken en/of de volledige versie aan te schaffen?

[quote:post_uid0="awesomemac"][quote:post_uid0="Bert"]Kocht mijn TiBook-800 ook na 17 juli, en de update (2 CD's) is inderdaad niet duur, maar deugt voor geen meter, want zo'n grote puinhoop heb ik na installatie van een Apple-systeem nog nooit meegemaakt.[/quote:post_uid0] Hoe bedoel je puinhoop? Is het in jouw ogen beter om gewoon OS 10.1.4 te blijven gebruiken en/of de volledige versie aan te schaffen?[/quote:post_uid0] Je moet gewoon de volledige versie aanschaffen omdat de update die Apple voor 29,75 euro aanbied absoluut niet deugd :(

Dát is ook de reden waarom ik AB-SO-LUUT niet begrijp waarom Apple letterlijk en figuurlijk zoiets kan verkopen :frowning:

Terwijl in de READ ME -file op de update-CD's duidelijk staat vermeld dat je opties kan aanklikken en desnoods een schone installatie kan uitvoeren. Ik heb zoals reeds gezegd een mail naar de AppleStore gestuurd, nog geen response gehad maar het laatste is hierover nog niet gezegd :angry:

Groet…

Ik heb steeds de indruk gekregen, dat er feitelijk maar één versie verkocht wordt (afgezien van de taalversies, waarbij dan de bedrukking van de doos en het dunne boekje bijv. Nederlands, Engels of Frans is).

Mijn OS 10.2, gekocht bij op de Klokhuisdag voor plm. 85 euro, is de "normale" versie en bevat 3 CD-roms: Install disc 1 & 2, en de Developers Tools CD. Dit pakket heeft als ordernummer M8712 N/A

Bij installatie wordt standaard gekozen voor een "update" installatie, maar je kunt (via "opties", geloof ik) ook kiezen voor een "archiveer"-installatie of een compleet nieuwe installatie.

Hebben gebruikers die zo'n "Update" hebben gekocht voor 30 euro, een pakket gekregen met een ander ordernummer?

[quote:post_uid0]Mijn OS 10.2, gekocht bij op de Klokhuisdag voor plm. 85 euro, is de "normale" versie en bevat 3 CD-roms: Install disc 1 & 2, en de Developers Tools CD. Dit pakket heeft als ordernummer M8712 N/A[/quote:post_uid0] Dezelfde inhoud met produktnummer M8717N/A. [quote:post_uid0]Bij installatie wordt standaard gekozen voor een "update" installatie, maar je kunt (via "opties", geloof ik) ook kiezen voor een "archiveer"-installatie of een compleet nieuwe installatie.[/quote:post_uid0] Deze opties zijn/waren niet aanwezig (zie boven). [quote:post_uid0]Hebben gebruikers die zo'n "Update" hebben gekocht voor 30 euro, een pakket gekregen met een ander ordernummer? [/quote:post_uid0] Ja, zie boven, maar waarom dat is de grote vraag en het ergste van dit alles is dat het niet werkt :angry:

Ik had het zelfde probleem. Als je nu een mac koopt wordt jaguar er bij geleverd.

Ik ben naar het bedrijf gegaan en heb gevraagd of ze jaguar nog ergens los hadden. Die hadden ze en die hebben ze toen voor me gebrand.

Kun je ook proberen!!! Je weet maar nooit. :wink:

Mocht je kunnen branden, voor je het nog niet weet, maak van de orginele cdees een disk-image en brand die. Sleep de cd in toast dus niet naar "data".

[quote:post_uid0="Guest"]Mocht je kunnen branden, voor je het nog niet weet, maak van de orginele cdees een disk-image en brand die. Sleep de cd in toast dus niet naar "data".[/quote:post_uid0] Hee, Is dit de wijze om de orginele CD's te hacken, want ik heb hier absoluut geen ervaring mee. Dus disk-images maken met DiskCopy, maar kan ik deze ook branden met de ingebouwd software/brander van mijn TiBook-800?

Ok, op 22 oktober de upgrade cd's besteld, vandaag binnen. Is tenminste wel snel! Maar goed, het bestaat uit 3 cd's. Mac OS X cd 1 en cd 2 en de Devellopers Tools. Er staat duidelijk op de eerste cd dat het een upgrade is. Dus ik mijn iBook opgestart met de cd-rom, ging zonder problemen. Door de licentievoorwaarden heen gestormd en toen zag ik het verschil. Je ziet dan dat je als je het doelvolume hebt aangewezen dat je alleen kan "opwaarderen". Geen optie zoals "schone installatie" of "archiveer". Gewoon eroverheen dus. Zo gezegd, zo gedaan. Alles ging goed, duurde wel erg lang vergeleken met de installatie van OS 10.1.4. Eerst worden de bestaande bestanden geanaliseerd en dan pas begint de installatie. Bleef heel lang op 18 minuten staan en toen schoot het door naar de 5 minuten. Je moet zeker niet op de tijdsindicatie letten, want deze klopt helemaal niet. Na de installatie heb ik een OS 10.2 op mijn HD. Alles werkt, alleen viel het mij op dat de printer software die ik heb gedownload van de site van Lexmark helemaal weg is!! Bij de installatie heb ik de printerdrivers uitgezet omdat ik al de printer had geinstalleerd. Jammer, moet dus weer die 10 Mb downloaden.

Voordelen, het werkt!!

Nadelen:

Printersoftware weg
Mail een zooitje met mappen
Lange duur van installatie.

Als ik ooit besluit mijn HD leeg te gooien moet ik er zeker een paar uur voor uit trekkken om alles weer ok te krijgen. Eerst 10.1.4. installeren en dan pas 10.2. Elk voordeel heb z'n nadeel dus.

Al met al, ben ik toch tevreden met deze oplossing met die upgrade cd's.

[quote:post_uid0="awesomemac"]Voordelen, het werkt!!

Nadelen:

Printersoftware weg
Mail een zooitje met mappen
Lange duur van installatie.

Als ik ooit besluit mijn HD leeg te gooien moet ik er zeker een paar uur voor uit trekkken om alles weer ok te krijgen. Eerst 10.1.4. installeren en dan pas 10.2. Elk voordeel heb z'n nadeel dus.

Al met al, ben ik toch tevreden met deze oplossing met die upgrade cd's.[/quote:post_uid0]
Zachtjes uitgedrukt…
Nu gaat bij mij helemáál het licht uit… :frowning:  :(  :(  :(  :(

Na twee pogingen over 10.1.5 (laatst) ben ik er mee gestopt want niets, werkelijk niet werkte en heeft mij inmiddels zoveel tijd gekost dat ik mede door een aantal projecten de installatie moest uitstellen.
Maar goed, er is inmiddels zoveel over gezegd (ook op maccentral.com) dat ik toch benieuwd ben hoe jouw upgrade de komende periode werkt.

Groet…

nou ok, wel raar dat jij problemen hebt ondervonden toen je deze update wou installeren over 10.1.5. Zou toch geen probleem moeten geven. Over een week zal ik wel hier een berichtje posten over hoe het nou gaat, okay?