update osx 10.10

Moest osx 10.10 uitkomen is het dan verstandig om up te graden?
Ik kom op dit moment al een klein beetje ram tekort met programma’s zoals fcpx.
Wordt de ram daardoor meer belast?
En worden programma’s zoals fcpx en photoshop die niet geupdate zijn trager?

Dat is moeilijk te zeggen aangezien we nog vrijwel niets over OS X 10.10 weten. Waarschijnlijk kunnen we daar over een maand iets meer over vertellen.

Daar is natuurlijk nog niks van te zeggen. Of het verstandig is om te upgraden is afhankelijk van hoe graag je gebruik wil maken van de nieuwe features, maar die zijn nog niet aangekondigd. Over de performance is al helemaal niks te zeggen, want daar zal nog flink aan worden gesleuteld, voordat het uitkomt. Maar over het algemeen zijn er maar kleine verschillen in geheugengebruik van het OS tussen releases. Als je meerdere releases in één keer overslaat, bijvoorbeeld als je van 10.6 naar 10.8 zou gaan, dan zou je het kunnen merken. In 10.9 zitten features die juist geheugenbeheer wat verbeteren ten opzichte van 10.8. Wat 10.10 gaat brengen wordt afwachten.

FCPX kan een veel grotere aanslag op je geheugen maken dan OS X (welke versie dan ook) ooit zal doen. Als je nu dus in Final Cut tegen beperkingen aanloopt is het waarschijnlijk veel belangrijker om te overwegen om je geheugen (of je hele Mac) te upgraden, dan om straks het OS te upgraden.

Dat is eigenlijk een beetje eenzelfde soort vraag als vragen of je een toekomstige nog onbekende auto moet kopen, en of deze nog wel op Euro95 kan rijden… niemand kan je iets nuttigs vertellen over een nieuw OS waar nog niemand iets over weet :slight_smile:

Ik begrijp niet goed dat mensen al weer zitten te wachten op een nieuw OS terwijl het vorige amper een half jaar bestaat. Persoonlijk vind ik dat men hoogstens om de 3 jaar met een nieuw OS zou mogen komen. Want wat is er nu in feite zoooo erg beter geworden sinds Snow Leopard ?

Upgrade je RAM gewoon.

Ja dat is het enige zinnige antwoord: Zorg voor zoveel mogelijk RAM geheugen. Alleen dát zal een machine sneller maken. Ook met SSD disks geef je je Mac een 2e jeugd.

Verder is het natuurlijk altijd interessant te weten welk type Mac de TS heeft… :wink:

Voor zover dat nog mogelijk is met machines waar zoveel mogelijk op het moederboard gesoldeerd wordt…

[quote=Thomas Kroon url=http://www.onemorething.nl/community/topic/update-osx-10-10/#post-2682081 time=1399394528]Upgrade je RAM gewoon.[/quote]Op zich goed advies, maar lang niet altijd mogelijk. Als je al aan het maximum zit voor je computer, wordt het bijvoorbeeld behoorlijk moeilijk om er nog meer bij te doen :slight_smile:

@Jakko Westerbeke
Dat is alleen bij de nieuwste modellen of bij de MBA’s. Maar ik denk niet dat er iemand FCP op een MBA draait…

Mwoah…. ook de recente niet-27" iMac modellen bieden geen echte mogelijkheid tot het upgraden van het RAM.

Verwijderd (per ongeluk in verkeerde topic gepost)

Maar het gaat wel op een 21" . Je zal wel je toestel een paar dagen achter moeten laten. Is makkelijk een werkje van een uurtje - anderhalf.

[quote=Thomas Kroon url=http://www.onemorething.nl/community/topic/update-osx-10-10/#post-2682102 time=1399396538]@Jakko Westerbeke
Dat is alleen bij de nieuwste modellen of bij de MBA’s. Maar ik denk niet dat er iemand FCP op een MBA draait…[/quote]
Je zal ze te eten moeten geven die het proberen en dan klagen over warme ballen… :slight_smile:

En wat als de bliksem updaten naar het volgende OS betreft:

Mensen! Het is niet het OS waar je mee werkt en dingen mee maakt. Het zijn de applicaties die er op draaien.
En dat laatste wil soms wel eens een klein beetje gegarandeerd groots mis gaan als je upgrade om het upgraden.

Onzin. Final Cut Pro X is wat dat betreft net als bijvoorbeeld Photoshop. Als je de resolutie en effecten binnen de perken houdt valt er uitstekend mee te werken op wat oudere of minder dure Macs.

FCPX is toch bedoeld voor de pro-user? (In tegenstelling dus tot iMovie)

Die pro user zit echt niet te hannesen op een MBA hoor.

Karel zou dat niet gaan zeggen, want hij zegt in al zijn andere topics ook helemaal niets meer.
Weer eentje die geholpen wil worden, maar nooit terug komt om te bedanken of om te zeggen of het wel of niet gelukt is…
http://www.onemorething.nl/profiel/kareld#recent-topics

@Hansi2124

En dit komt de laatste tijd dus steeds meer voor, jammer!!.

Dat begint mij ook steeds meer te irriteren. Een topic starten, en vervolgens niet meer reageren. Aan de andere kant, het is pas 14 uur geleden dat dit topic gestart is, en ik weet de frequentie waarmee Karel naar dit forum komt niet.

Over de vraag: Gezien de vorige upgrades van het Os, zou je kunnen denken dat de Machines uit 2008 en 2009 10.10 niet meer aankunnen. Maar eender welke iMac uit 2012, zou met gemak 10.10 moeten kunnen draaien, en dus ook de daarbij behorende programma’s. Wel lijkt het me zaak om zoveel mogelijk Ram-geheugen in je apparaat te hebben, zeker als je met video werkt. En inderdaad, indien mogelijk een SSD.

Ram uitbreiden:

Is goed te doen in de modellen tot en met 2012, voor wat betreft de 27" versie. In de modellen 2013 zit het Ramgeheugen voor de 21,5" modellen vanaf de fabriek gesoldeerd, en is niet meer te upgraden. Ik verwacht niet dat de 27" versie dit in de toekomst ook gaat krijgen. Ik denk dat de 21,5" modellen de instappers worden, en de 27" modellen nog uitgebreid kunnen worden, voor wat geheugen betreft. HD’s of SSD’s, die keuze moet je bij aanschaf reeds maken.

Danku voor de reacties, ik zit met een late 2013 21,5 inch imac hoeveel kost dat om het uit te bereiden naar 16 gB ram?