Upgrade iMac

Beste mede-iMac (of ander Mac) users,

Ik beschik sinds 2 jaar over een iMac PowerPC G4 - 256 Mb, 15" combo-drive systeem. (met het schaamrood op de kaken: nog steeds met OSX 10.1.5 - cry: )

Wil nu ook DVD’s kunnen branden (die dan ook op een “gewone” aan de TV aangesloten DVD-speler afgespeeld kunnen worden), dus denk aan vervanging van de huidige CD-brander / DVD-speler door een super (? of andere) drive.

Moet wellicht ook het (interne) geheugen uitbreiden en Panther (of straks 10.4?) aanschaffen.

Voor wat betreft de hardware uitbreiding: Als dit mogelijk is (hoop ik), hoe, waar en tegen welke prijs ???

Tenslotte: beschikt dit systeem nu over USB 2.0 of de oude 1.1?? (kan er maar niet achter komen…)
Bij voorbaat dank voor jullie ongetwijfeld deskundige adviezen!!! :smiley:

Tjakko de Jonge[b] :

1 vraag kan ik beantwoorden : het is usb 1.1 :wink:

hey,

Als je het zelf wil doen, moet je bij een computerwinkel een dvd-brander gaan halen en inbouwen.
Anders, en aan te raden als je er geen ervaring mee hebt, naar de apple-dealer, en daar laten oplossen.

BTW. Panther lijkt me meer als genoeg, voorlopig om dvd te branden.

greetzz

Wanneer je en Panther en een superdrive wilt is het dan wellicht een idee om je huidige iMac te verkopen en een nieuwe iMac met superdrive aan te schaffen? Echt veel duurder zal dat toch niet zijn en je gaat er qua specs flink op vooruit. Of zeg ik nu iets geks?

En een tweedehands iMac 17" 1.25 Ghz is al te vinden vanaf 1400 euro. Die dingen worden veel ingeruild op een G5 geloof ik…

En als je toch gaat upgraden, zet dan een Pioneer 107D brander er in. Die wordt door OS X herkend als een officiële brander, dus dan kun je via iDVD straks ook DVD's branden.

Daarvoor moet je wel de Mac helemaal uitelkaar schroeven, maar dat is met enige voorzichtigheid goed te doen. Info kun je hier krijgen met de zoek functie en anders gooi je nog maar eens een vraag in de groep.

2 tips als de iMac open gaat:

• de koelpasta MOET je vervangen, anders krijg je problemen met de warmte afvoer
  • vervang meteen het interne geheugen van 256 MB door 512 MB want dit kun je alleen vervangen als de iMac helemaal open is gemaakt

∴ NA-NIL-IN ∴

Hartelijk dank voor de vele reacties, en zo snel !!!! 't Is een prima gebruikersgroep, dit OSX forum.

Ik zie toch maar af van het zelf geheel openschroeven van de iMac, voorzien van Latex handschoenen, om de drive te verwisselen, pasta aan te brengen, het geheugen op te krikken tot 512 Mb en dan maar hopen dat het werkt…

Zal gaan informeren bij een Apple winkel/dealer voor de nodige acties. Misschien dat ik het geheel daar ook kan inruilen.

Nog tips voor een goede Apple dealer in/bij Amsterdam???

Nogmaals: DANK !!!
Tjakko de Jonge

Als ik dan toch mn eigen iMac zou willen upgraden, kocht ik denk ik gewoon een nieuwe DVD brander, kijk es bij LaCie? de nieuwe dubbellaags brander voor n paar 100 euro?

maar ja…die keuze moet iedereen zelf maken he.

[quote:49b02a87bf="Tjakko de Jonge"]Nog tips voor een goede Apple dealer in/bij Amsterdam????[/quote:49b02a87bf]

RAF, Rijnstraat. Eigen ervaren Apple technicus.

machouse, raadhuisstraat

greetzz

[quote:0b5aeb0112="fozzy"]Als ik dan toch mn eigen iMac zou willen upgraden, kocht ik denk ik gewoon een nieuwe DVD brander, kijk es bij LaCie? de nieuwe dubbellaags brander voor n paar 100 euro?

maar ja…die keuze moet iedereen zelf maken he.[/quote:0b5aeb0112]

Dank fozzy, ik zal de zaak es flink op een rij gaan zetten!

Ateazz en Passenger: bedankt voor deze namen van Apple winkels. Zal er maar es even naar toe gaan.