Upgrade jaguar -> tiger

Ik probeer op een G4 Powerbook (iets rond de 800mhz) tiger te installeren. Ik start op van cd en begin alle stappen te volgen. De cd is volledig gecontroleerd en hij begint net met de controle van het doelvolume, maar na enkele minuten geeft hij de melding dat ik de installatie opnieuw moet uitvoeren omdat er een fout is opgetreden. Dit heb ik nu al tot driemaal toe gedaan, maar geen resultaat.

Dan heb ik eens Schijfhulpprogramma controleer en herstel gedraaid. Deze geeft als eindwaarde dat “1 volume niet kon worden gersteld als gevolg van een fout.”

Wat moet ik doen om hier toch tiger op te krijgen?

Zou opstarten via target disk modus iets uithalen en dan via mijn mac installeren op die schijf? Of moet ik hier de moeite niet voor doen.

-Sam Heijens

ps: ik weet niet of het juist zit, want dit topic heeft verschillende hoofd-onderwerpen, maar het gaat vooral over het os dus…

Draaide je het schijfhulpprogramma vanaf de DVD, of vanaf de harde schijf ? Als het namelijk een fout betreft aan de partitie waar je van bent opgestart, kan hij die niet altijd herstellen... dan moet je het schijfhulpprogramma draaien vanaf de Tiger DVD...

ik draaide hem van originele tigerdvd.

Ik heb uiteindelijk de laptop via firewire met mijn computer verbonden en wou dan installeren op die schijf. Daarvoor moest ik blijkbaar ook opstarten van cd, wat niet lukte met de tiger dvd. Dan ben ik maar opgestart van de cd die bij mijn iMac G5 zat. Installatie duurde héél lang maar het lijkt nu te werken.

Ik weet wel niet of de fouten op de schijf er nog steeds zijn? Ik zal eens eerst wachten totdat de updates binnenzijn.

Je kunt ( als je de installatie vanaf een andere Mac draait ) ook de installatie starten zonder je Mac te herstarten... Ga dan op de DVD naar de map System > Installation > Packages > en dubbelklik op "OSinstall.mpkg"

Maar persoonlijk zou ik beginnen met de schijf van de oude Mac grondig te formatteren, en daarna nog eens te controleren…

opstarten met de installatie disk.

De installatie disk heeft ook een aantal hulp programma’s aanboord, waaronder terminal.

Open de terminal en typ:

/sbin/fsck –fy

Disk wordt nu gerepareerd, mogelijk een paar keer herhalen.

Je kunt ook proberen om in single user mode te booten en dit commando ingeven.

Probeer naar de FSCK actie de installatie opnieuw.

suc6

obi