upgrade naar tiger

ik wist niet percies waar het thuishoorde maar omdat het met een upgrade naar tiger te maken heeft zet ik het bij OS en nu terzake :)

ik ga binnenkort tiger installeren op m’n iMac G5 (1,6 GHz, 1GB ram) en ik wil een clean install (ik wou eerst een upgrade doen maar toen las ik een topic over dat iemand op z’n imac tiger had geinstalleerd (geupgrade) dat hij niet meer goed kon afsluiten)doen dus zoek ik een of ander programma waarbij ik al m’n prefs en m’n mail en bookmarks (etc) op een externe HDD kan zetten

Laat je niet bangmaken, doe gewoon een upgrade. Wel eerst een goede backup maken. Mocht dat misgaan dan kun je altijd nog een clean install doen. Ikzelf heb een Powerbook G4. De upgrade is vlekkeloss verlopen. Tijd 45 minuten. Sindsdien heb ik een soepel lopende machine. Als je een .mac account hebt kun je een zeer goede backup maken van al je prefs en en files.

Pbook

oke dus gewoon een upgrade doen of wat ik kan toch ook een archive and install doen en daar worden de prefs ook terug gezet en ook de user files maar dan moet ik toch maar een upgrade doen?

mmm ik ben gisteren naar een voorstelling van Tiger gegaan, gegeven door iemand van Apple staff. Iemand uit publiek had dezelfde vraag als jij en deze man antwoordde daar op dat bij sommige testen de snelheid van je machine significant trager werd en dat dit reeds door een aantal gebruikers bevestigd is + zij merkten dat na een clean install het merkbaar vlotter ging. Dit is bij sommigen, maar niet bij allen...

Zelf zei die medewerker van het Apple staff dat hij zelf zijn machine heeft upgegrade omdat hij geen zin had om allemaal zijn instellingen nadien weer te veranderen + dat een klein verlies in prestatie daar bij hem niet tegen opwoog…
Hij merkte niet dat zijn machine trager liep, alles ging lekker, maar…

Groet!

Ik adviseer je om wel een clean install te doen. Ik had eerst ook een upgrade gedaan, maar het systeem draaide niet lekker. Na een clean install liep alles prima!

Een clean install en daarna alles importeren vanaf een andere HD duurt ook maar 1,5 uur ofzo dus daar hoef je t niet voor te laten.

Een upgrade kan geen kwaad ( het kan gewoon en je zult er ook geen last mee hebben), voordeel aan een clean install is dat je enrzijds je computer weer wat ordent en anderzijds (en dit heeft te maken met de prestaties) Apple heeft een ander soort launch mechanisme ingebouwd in Tiger.

Deze is sneller als het launch mechanisme van Panther, daarom is het wel nuttig oom een clean instaal te doen. STel dat je echt opziet tegen het werk op macosxhints.com staat ergens beschreven hoe je jet nieuwe lanch mechanisme manueel kan starten (dan maakt de computer er voortaan gebruik van). Heb nu geen tijd om te zoeken maar als je bij macosxhints zoekt op “launchd” dan zul je em wel vinden.

???

Ik heb een upgrade gedaan:
ps -ax | grep lauchd geeft:
1 ?? S<s 0:08.40 /sbin/launchd
52 ?? Ss 0:10.77 /usr/sbin/mDNSResponder -launchdaemon

Launchd is dus gewoon actief, ook na eenupgrade.

Ik denk dat als je je systeem een beetje schoonhoud, dus niet vol stopt met hulpprogramma’s die niet helpen en meer van die goedbedoelde rotzooi er geen verschil in snelheid zal zijn.

Na de upgrade is mijn Powerbook gewoon een stuk sneller.

Pbok

Ik heb mijn Imac G5 ge-upgrade, ging probleemloos. Start volgens mij nu nog iets sneller op. Clean install heeft alleen de voorkeur als je gewoon wilt beginnen met een schoon nieuw systeem.

probeer eerst een upgrade, dit gaat in 9 van de 10 gevallen heel goed.Mocht je systeem trager lijken dan kun je altijd nog naar de clean install. Vergeet ook niet dat bij dit soort forums bijna alleen maar problemen worden besproken, wat nog niet wil zeggen dat iedereen deze problemen heeft. Er zullen vast vele 10duizenden zijn die hun mac probleemloos hebben geupdate naar Tiger

[quote:f1beaa7aff="rvanloosen"]Een clean install en daarna alles importeren vanaf een andere HD duurt ook maar 1,5 uur ofzo dus daar hoef je t niet voor te laten.[/quote:f1beaa7aff] dat is juist mijn probleem ik heb geen HDD die groot genoeg is om al men files op kwijt te geraken dus toch maaar een upgrade?

Doe anders een Archive en Install, dan heb je ook een geheel nieuwe Tiger, waarbij je je documenten en instellingen behoudt. Is het beste compromis tussen volledig opnieuw installeren en updaten.

maar ik heb gelezen dat dat alleen maar de files onder /user/<naam user> worden gearchiveerd maar worden dan de prefs terug gezet en alle files?