Upgrade van de processor???

Ik heb rond gezocht op macosx.nl, maar niets gevonden. Ik hoorde van iemand dat ik mijn processor kon upgraden door een nieuwe kaart in mijn powermac G4 te stoppen. Dat kon ik vinden op deze site:

http://www.chipmunk.nl/Uitbreiden/G4-quicksilver.html

Is dit wel goed voor een mac of kan ik dit met een gerust hart doen?
Daarnaast vroeg ik mij af het volgende bij bv.:

• FastMac X2 G4 versneller 1,2GHz

is dit tot 1,2 GHz of 1,2Ghz erbij?

Nee, hij vervangt je oude, dus niet 1,2 GH erbij...

Als je je licht hierover wilt opsteken kijk dan op www.xlr8yourmac.com en zoek in de processor upgrade reviews database.
Volgens mij is de “Fastmac” dezelfde als die door OWC onder eigen naam worden verkocht en die komen er lang niet slecht vanaf.

Zelf heb ik bijzonder goede ervaringen met Gigadesigns, ik heb momenteel in een Digital Audio een dual G4 1,25 GH, overclocked tot 1.467 GH zitten, tot volle tevredenheid. Ongeveer 3 weken nu, 24/7 aan en nog niet 1 crash.
Niet slecht voor $670,- met de huidige euro/dolar koers

Helaas zijn die in Nederland niet te koop voor zover ik weet, maar ik heb 'm gewoon via internet in de USA gekocht. In 3 dagen via Fedex in huis en niet 1 enkel probleem.

Zou ik mijn G4 867 Mhz kunnen upgraden naar 1,4 Ghz of is dat teveel?

Ja dat kan,

De meeste problemen ontstaan door te hoog oplopende processor temperaturen(kernel panics, crashes) maar dit is bijna altijd te wijten aan ontwerp fouten van de upgrade en zijn dus merkgebonden. De duals van Powerlogix staan er bekend om en ook de kaarten van Sonnet hebben er last van doordat er geen “nieuwe” heatsink wordt bijgeleverd maar deze gebruik maken van de bestaande Apple heatsink wat niet ideaal is uiteraard.

Nogmaals: lees de user reviews op xlr8yourmac en trek je eigen conclusies,

Bedankt, ik zal het eens rustig door lezen en een beslissing nemen.

Kijk eens bij [url=http://eshop.macsales.com/Accelerators/index.cfm]OWC[/url] Daar is erg veel info te vinden over alle accellerators die er in omloop zijn. Op het forum kun je wel lezen wat de mogelijke hobbels zijn. Ik geloof dat er weinig op de resterende merken die nog brood zien in het maken van upgrades is aan te merken. In de Macworld staat zo nu en dan een test waarbij altijd alleen het geknutsel in je computer als nadeel staat opgegeven, en de relatief hoge prijs. Maar verder is er weinig op tegen. Je zet ook gewoon echt een snellere processor in je Mac, het is geen opvoersetje, zoals overclocking natuurlijk wel is. Ik draai nog een 9600 waar een 120MHz 604 in zat nu met een 300 MHz G3 kaart. En die heeft nog nooit iets raars vertoond.

mm, daar staan wel mooie aanbiedingen.

Vooral deze:

OWC Mercury Extreme G4/1.4-1.467GHz Processor Upgrade w/2MB DDR L3 Cache for PowerMac G4 AGP Graphics(Sawtooth), Gigabit Ethernet, Digital Audio, & QuickSilver 2001. New, 3yr Warranty, 30 Day 100% Money-Back!*MACWORLD 4 MICE 10/03 Issue + Recommended Buy

voor 549,99 dollar.
Dat is volgens mij zo.n 433 euro’s. Pus nog wat verzendkosten. Dat valt toch wel mee of niet?

Psies (Citaat: Turbanus)

Dat zeg ik! (citaat Deskman)

Let wel dan Apple je hardware niet meer support, en dat je dus bent aangewezen op de leverancier van je processor upgrade.

Zo ken ik iemand die geen Panther kan installeren vanwege zijn proc. upgrade.

Dat is voor mij reden genoeg om te zeggen: upgrade je processor niet! Dat is leuk voor tweakers maar ik zou zelf gewoon een nieuwe Mac kopen.

[quote:ecb664771d]Let wel dan Apple je hardware niet meer support, en dat je dus bent aangewezen op de leverancier van je processor upgrade.

Zo ken ik iemand die geen Panther kan installeren vanwege zijn proc. upgrade[/quote:ecb664771d]

Wat een onzin zeg!
Wat denk je, als ie z’n oude processor er nog in had laten zitten dat ie nog wel door Apple ondersteund was? Ben het in zoverre eens dat wanneer een upgrade fabrikant bij redelijk oude macs z’n toevlucht moet nemen tot rom firmware upgrades of andere software matige ingrepen om z’n processor te laten draaien dat dat idd waar is. Maar dan praat je wel over echt oude macs.

Ik heb hier nog een antieke 9500 met een 500 mhz G3 staan, die draait op dit moment geen panther, wel 10.15, maar met de originele 132 mhz 604 was ie niet verder als OS 9.1 gekomen…

Nou ja, laat ik het zo zeggen: als er iets raars gebeurt of als er iets niet werkt en je hebt een processor upgrade dan zal Apple zeggen: dat komt door die proc. upgrade, het spijt ons, we kunnen je niet helpen.

Da’s dus een risico.

[quote:8d3d0eface="colpolyp"]Nou ja, laat ik het zo zeggen: als er iets raars gebeurt of als er iets niet werkt en je hebt een processor upgrade dan zal Apple zeggen: dat komt door die proc. upgrade, het spijt ons, we kunnen je niet helpen.

Da’s dus een risico.[/quote:8d3d0eface]

Ik ben het met je eens. Je neemt een risico en het is nog maar de vraag of het het waard is. Een kennis van mij heeft zijn oude G3 tower zojuist ge-update met een G4 kaart, en dat is een wereld van verschil.
Als ik een 500 mhz upgrade zou doen van G4 naar G4 dan denk ik niet dat me dit veel zou opleveren. Dit is me het risico niet waard.

Ja, helemaal gelijk, maarrrr... Ik kocht 3 jaar geleden een digital audio dual 533 mhz met extended apple warranty waarvoor dus vet extra is betaald. Wat heb ik daar nu nog aan in case of problems? Hetzelfde macje draait nu zonder enig probleem dual 1467 mhz 7455 processors en kan nog een jaar of 2 mee of apple moet bij een volgende system update support voor alles wat minder is dan een G5 laten vallen. Maw, je moet het aan de realiteit blijven toetsen

Ik denk dat je voordat je overgaat tot een processor-upgrade je heel goed moet weten hoeveel snelheidswinst je krijgt. Budget is een grote factor, immers een processor kost een schijntje in vergelijking met een nieuw systeem. Maar de prijzen vertegenwoordigen prestaties. Zelf ben ik er geen fan van omdat een echte snelheidswinst afhankelijk is van meer factoren dan alleen de processor. Ik zou absoluut geen upgrade willen in mijn Quicksilver 733 die naar de huidige maatstaven ook al verouderd is. Hoogstens wat RAM bijprikken, maar daar laat ik het dan wel bij.

Het bekijken van readers-reviews met exact (of bijna exact) systeem als de jouwe lijkt mij hier een zeer verstandige keuze. Als iedereen roept dat de snelheidswinst top is dan zou ik zeggen ‘go for it’.

Ik heb altijd goede ervaringen met CPU upgrades dus ik zou niet schromen op zelfs in mijn 933 mhz QS vroeg of laat een dual 1.4 te plaatsen want de snelheidswinst is dan ook groot en dan kan je weer 3 jaar met je mac mee. Het ligt er gewoon aan wat je doet met je mac of het het waard is.

Maar ja ik wacht nog wel voorlopig tot er ooit een nog betere upgrade komt! :wink:

Natuurlijk als je het geld hebt dan is het makkelijk om een nieuwe mac te kopen maar soms kan je dat niet of het aanbod is gewoon niet goed genoeg.

Toen ik mijn 7500/100 upgrade met een 400 mhz CPU waren er alleen maar B&W G3’s met 450 mhz CPU’s als vervanging beschikbaar en die kosten toen 3x zoveel als de CPU upgrade. Een iMac was toen helemaal geen optie want die was veelste gelimiteerd en dan kon ik al mijn externe apparaten de deur uit doen. De snelheidswinst was enorm en hoewel het natuurlijk niet zo snel is als een nieuwe mac komt het toch goed vooruit.

Upgraden IK heb hier een keer een artikel overgeschreven. Gaat in principe prima.Is ook niet moeilijk uit te voeren. Wel even goed opletten met het aanbrengen van de pasta om de koelrib aantesluiten(niet teveel ,niet te weinig). Als je kijkt bij [url=http://ladd.dyndns.org/]xbench/[/url] vind je daar een lijst van jou computer/mac plus benchmarks en daar zitten ook opgevoerde modellen tussen.Krijg je een idee van de snelheidswinst. Mijn G4 400 is nu 1,1 gig(gigadesigns)single en heeft ongeveeer zijn snelheid verdubbeld sinds de upgrade!

Ik heb ook absoluut geen problemen met mijn processor upgrade. Ik heb ni december, dank zij een aardige aktie van mijn werkgever, een PowerLogix dual 933 kunnen kopen, die ik betaalde met 3 verlofdagen, en 100 euro van mezelf. Die upgrade ging in een - tot dan toe - single 733 G4. Was niet moeilijk te doen, en werkt prima. Ook de warmte is geen probleem: hij draait sinds 16 december nonstop. En, de snelheid is fors hoger!