Upgradeadvies nodig: iMAC DV+ 450

Ik heb sinds vandaag eindelijk weer eens een Mac aangeschaft, na vier jaar 'droog' te hebben gestaan. Deze is wel nadrukkelijk voor erbij, maar ik mis het OS en wil er graag weer eens mee spelen :D Het is een iMAC DV+ 450Mhz (die plus weet ik niet zeker). Omdat ik van plan ben om zo snel mogelijk OSX er op te gaan draaien wil ik graag weten wat mijn upgrademogelijkheden zijn? Ik heb al vrij goed gezocht (Google en verscheidene fora), maar het zijn niet de meest ideale zoektermen, dus vergeef me als ik een al bestaande thread over het hoofd heb gezien of een als bekend veronderstelde vraag stel ;)

De huidige configuratie is als volgt:

• HDD = 1x 20GB
  • RAM = 2x 64MB

Welk geheugen moet ik hebben? Ik meen te hebben gelezen dat dit PC100 CL2 SDRAM moet zijn, maar moet dit van een bepaald merk zijn of moet dit nog ergens anders aan voldoen? En kan ik eventueel ook PC133 geheugen gaan gebruiken? Ik wil sowieso minimaal 512MB gaan plaatsen.

Is 20GB voldoende voor OSX en een aantal applicaties of is dit echt te krap? Wederom dan de vraag: moet er een speciale HDD worden aangeschaft of voldoet elke ATA100 HDD? En is de HDD makkelijk te vervangen?

Verder ben ik nog van plan er een Airport-kaartje bij te kopen voor m’n WLAN thuis. Werkt Airport alleen samen met Apple’s Airport base station of ook met mijn huis-tuin-keuken accespoint?

Veel vragen nog, maar ik ga weer een leuke tijd tegemoet! :smiley:

• jp

Ik zou sowieso al meer ram erin prikken, os x lust het namelijk enorm graag.

Een harde schijf is niet meteen nodig als je em gebruikt voor het gewone werk en anders is denk ik een externe firewire harde schijf minstens even makkelijk als een nieuwe interne.

De airport kaart werkt gewoon met alle andere wifi toestellen.

Hai,

Dank voor je antwoorden! Da’s al een hele geruststelling qua Airport en harde schijf.
Dat er meer geheugen bij moest had ik al een beetje begrepen ;), mijn vraag was dan ook welk geheugen precies en ben ik nog aan een bepaalde leverancier gebonden of hoef ik alleen maar op het type te letten (en welk type dan precies)?

Nog een aanvullende vraag: is er nog een aanbevolen partitieindeling voor MacOS X? De schijf is nu opgedeeld in een systempartitie van 2GB en een datapartitie van 18GB.

Groet,

• jp

Hier heb je alvast wat meer info over je mac: [url=http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=dvplus]Apple-history[/url]

Ik zou je harde schijf maar in één partitie delen want zo groot is ie nu toch ook niet :?

http://www.macstuff.nl/systemen/imacdv.html

hier vind je alles wat je moet weten over het geheugen (en kun je ook nog bstellen, redelijk goedkoop). Ik zou em ook in 1 partitie laten tenzij je echt iets speciaal van plan bent.

Heel erg bedankt! Deze pagina's kende ik nog niet, dus weer wat toe te voegen aan de favorieten :) De bestelling voor 512MB is geplaatst, we zullen het beestje es effe lekker laten roken ;)

• jp