Upgradekaart G4 DP of G5 DP???

Ben in het bezit van een G4 450 DP met 1024mb intern geheugen en 70gb aan hd.

Ik heb meestal veel programma’s open staan waaronder iTunes, Safari, Mail, NewsNetwire, HP All-in-one director, Remote Desktop Connection etc. Ik gebruik de G4 ook soms voor video (analoog overzetten naar digitaal en dan bewerken) en Excel. Daarbij gebruik ik ook nog ADSL met Airport.

Steeds vaker loop ik tegen kleine problemen aan, bijvoorbeeld mijn draadloze logitech muis beweegt niet meer, iTunes hapert in het afspelen. Alleen opnieuw opstarten krijgt de muis weer in beweging maar het haperen met iTunes blijft. Komt dit omdat de G4 met veel apps open dit niet “trekt”?

Is dit op te lossen met een processor-upgrade of kan ik beter een nieuwe G5 aanschaffen (1,8 DP of 2.0 DP)?
Tevens hangen en nog 2 externe hd aan van totaal 700 GB (LaCie Big Disk 500 en 200) via firewire.

Wat kan ik het beste doen, gaarne ietwat advies.

Natuurlijk ben ik van het grote prijsverschil tussen de 2 opties op de hoogte maar het gaat mij ook om de lange termijn!

Als je voor de langere termijn een oplossing wilt zou ik een G5 kopen. Een upgrade kaart is een paardemiddel, je versnelt alleen de processor. Het moederbord en alle andere zooi wordt dan de bottleneck.

G5 Ik heb precies dezelfde G4 als jij daar hebt staan en heb dezelfde overwegingen gehad. Uiteindelijk toch voor de sprong voorwaarts gekozen. Slechts een 1.6, maar toch een sprong voorwaarts. Maar bedenk je wel een paar zaken: [list:d7b335be54]je interne HD's zijn niet in een G5 te gebruiken (sATA en geen plek) SCSI is een afgesloten hoofdstuk. Eventuele aparatuur die nog wel met een G4 en een SCSI-kaartje draaide is nu niet meer mogelijk Lang niet alle PCI-kaarten kunnen in een G5 geprikt worden.[/list:u:d7b335be54]

Problemen met de muis zullen niet zozeer aan de snelheid van je Mac liggen. Anders moet je eens kijken hoeveel processorcapaciteit er gebruikt wordt op moment van problemen.

En met de nieuwe Tiger heeft Apple duidelijk gekozen om over te schakelen op het 64 bits platform. Tiger zal G5 geoptimaliseerd zijn. Met Quartz en Quartz extreme is ook met iedere update van het OS (10.1, 10.2 en 10.3) een steeds hele groep (oude) macs niet meer ondersteund. Reken er op dat met de opvolger van Tiger verder gemigreert zal worden naar 64 bits.

Als je kiest voor de lange termijn zou ik voor een G5 gaan. Zeker nu je G4 nog wat waard is (want toch best nog een leuke machine!) op de tweedehands markt.

En dat gehaper zou niet aan de snelheid van je systeem moeten liggen als het niet tijdens het werken met zware apps is (render je video ofzo tijdens het haperen?). Heb je het ‘sandaard’ riedeltje met het herstelle van permissies e.d. al gedaan? Kijk anders op www.versiontracker.com voor een programma als OnyX dat dat soort ‘opruimwerk’ voor je kan doen.

Als je 't kunt permiteren: G5 DP kopen en de G4 houden. Maak er een klein netwerkje van. Op de G4 doe je vooral de minder intensiefe dingen en laat je G5 maar grrrommen. WOW!

Ja dat laatste zou ik zeker doen. Dat heb ik ook, erg handig.

Als je niet naar het prijs verschil hoeft te kijken, is het duidelijk, G5.Bovendien zijn dual upgrade kaarten erg duur. Draadloze muizen van een derde merk willen wel eens problemen geven.Zoek maar eens op apple support.(apple site). Als je dan een netwerk heb van de twee kun je nog altijd de G4 licht upgraden.

Heb al drie macs (G4, iMac G4 en iBook dual usb) en een wintel hier dus dat vind ik ff genoeg.

Goed het verhaal is duidelijk, G5 dus, maar dan? Dual 1,8 of 2.0. Videokaart 128mb of voldoet de 64mb versie prima (heb in deze G4 overigens ook een 64mb Ati 9000 zitten).

En wat is precies het verschil tussen de “oude” versies en de nieuwe?

Wederom alvast bedankt

oude versie had 4x super-drive nieuwe 8x

als je veel video gaat bewerken dan moet je 128 ram op de gpu nemen anders 64
en met de cpu hetzelfde veel cpu intesieve dingen pak de 2Ghz minder pak de 1,8Ghz
maar de 1,8 dual is al best snel en is nu al wat in prijs gezakt door de intro van de andere(relatief gezien)

dus ik zou voor de 1,8 met 128mb(radeon 9600xt)gaan