Upgraden Imac G4 met OSX 10.1.2

Goedemorgen,

We hebben een Imac G4 (bolletje) hierop is OSX 10.1.2 geinstalleerd (volgens mij geupgrade vanuit versie 9).
Deze compu hebben we gekregen, hier is een aantal jaren niets mee gedaan.

Leuke compu, ben nu aan het ontdekken hoe het allemaal werkt, ben nl. niet bekend met Mac.

Waar we deze compu in ieder geval voor willen gebruiken is internet, itunes voor het gebruik van mijn ipod, maken van tekstbestanden en printen, bewaren van foto’s.

Volgens mij is het noodzakelijk de compu te upgraden zodat we nieuwere versies van programma’s hebben die beter communiceren met bijv. internet en mijn ipod. Maar ik heb geen idee of dat nog kan, hoe dit aan te pakken (kan ik het ook laten doen), of het de investering waard is etc.
Info van de compu: Powerpc G4, 700MHz,/256MB/40HD.

Daarnaast zit er een duits toetsenbord bij, kan ik hier zo een ander nl. toetsenbord aan vast koppelen?

Wie kan ons adviseren? Ik hoor het graag.

Jocelyn

Misschien is het verstandig om er wat RAM geheugen bij te doen. Dan loopt alles toch net even een tikkie sneller. (Is de bestellen op geheugen.com, het plaatsen moet niet moeilijk wezen.)

Verder is een recente versie van iTunes ook handig. Gewoon gratis te downloaden op apple.com/itunes!
Voor het maken van tekstbestanden raad ik u Pages aan, een programma van Apple. Maar Microsoft Word is er ook gewoon voor de Mac. Ik denk niet dat de allerlaatste versie van Microsoft Office:2008 heel snel zal gaan lopen op uw Mac, dus dan zou ik voor de 2004 versie gaan. Die is niet meer te koop dacht ik, maar een speurtochtje op www.thepiratebay.org doet wonderen. :innocent:

Voor deze G5 iMac heb ik ook een bolletje gehad, vond het zelf een top apparaatje, alleen omdat ik altijd veeeel programma’s aan heb staan werd hij mij iets te traag.

Onthoud wel, echt nieuwe programmas worden meestal voor Intel Macs gemaakt, soms ALLEEN voor Intel macs. De G4 is een PowerPC, dus niet alle programma’s die in de toekomst uit gaan komen zullen voor uw Mac beschikbaar zijn…

Welkom op het forum trouwens! :mrgreen: :apple:

Aan die 700MHz kan je weinig of niks veranderen.

256MB is te weinig, op deze site van Kingston http://www.kingston.com/ kan je kijken welk geheugen dat je moet kopen en daarna kan je met deze gegevens hem bestellen in een Computerwinkel of via een Internetwinkel ( ga voor zoveel mogelijk )

Mocht 40HD ruimte niet voldoende zijn dan kan je altijd een exteren harde schijf kopen die je verbind met USB

Een tweede hands toetsenbord moet wel te vinden zijn Link = http://macwereld.nl/tweedehands/

Nuttige site’s
http://www.apple.com/nl/support/imac/g4
http://macmiep.nl/
http://www.intermactivity.be/
http://www.appletips.nl/

En let er ook op dat software vaak alleen werkt in nieuwe versies van OS X. Op zijn minst is 10.3 (panther) raadzaam, maar het beste kun je met 10.4 (tiger) of zelfs 10.5 (leopard).

Ik weet niet of je systeem hogere versies van OS X trekt, maar om alle huidige software te runnen zul je die nodig hebben. Nadeel van huidige software is dat de systeemeisen ook hoog zullen zijn, dus het werkt allemaal niet optimaal.

Veel succes en veel plezier met je Mac!

10.5 trekt die machine niet, sanius. En ook de laatste versie van iTunes zou wel eens wat zwaar kunnen worden. iTunes moet je eigenlijk alleen opwaarderen als je door de aankoop van een iPod of zo daartoe gedwongen wordt. Kijk eerst eens hoe je uit de voeten komt met iLife'6, daar kom je echt al een heel eind mee.

Hoi, welkom op dit forum.
Je kunt er elk usb-toetsenbord inprikken, al geniet er eentje met een Apple lay-out wel de voorkeur, zeker als je al die sneltoetsen nog niet kent. In de landinstellingen kun je natuurlijk ook doen alsof dat Duitse toetsenbord een andere indeling heeft, al zullen plakkertjes op de toetsen niet lang leven.

Wat dit beestje uit 2002 nog waard is (in verband met upgraden van het werkgeheugen) kun je een beetje nagaan op mac2sell.com. De prijzen op tweedehands.nl zijn te vaak illusies van mensen die het bonnetje bewaard hebben en er opnieuw van schrikken.

Via de mactracker kun je een hoop technische details zien.
Wat voor jullie bolleke van belang is, is dat er onderin een reepje laptopgeheugen van 512 MB bijgeprikt kan worden. Hoe, dat lees je hier.

En dat het jongste OS dat het trekt OSX 10.4 Tiger is. Als je pech hebt leest jullie iMac nog geen DVD’s en dan moet je de torrentsites of usenet afstruinen naar de 4-CD versie ervan. Of je moet de DVD-drive van een andere Mac even lenen via de FireWire poort. De schijfjes die bij een Mac zijn bijgeleverd zullen niet werken op een andere Mac!
Probeer minimaal 10.3 Panther erop te zetten. De stap naar Tiger was niet zo heel groot, of je moet gek zijn op widgets en Automator.

Verdere upgrades van geheugen en harde schiijf betekent helemaal openschroeven en dat zal zich helaas niet meer lonen om te [i:e68d2f5e7e]laten[/i:e68d2f5e7e] doen. Apple ondersteunt deze machine helaas niet meer. Zelf doen zou ik een beginneling afraden, omdat de koeling een heel precair ontwerp is, waarbij het aanbrengen van de koelpads/koelpasta van het grootste belang is. Voor de rest zijn het vrij storingsvrije machines, heb ik van meerder Apple technici begrepen.

Als mac OSX helemaal nieuw voor je is, dan zou ik zeker in een boek investeren. En kijk even bij MacMiep.

Oh, en haal geen Apple muis in huis. Dat zijn ondingen. ‘Mooi meisje, maar ze kan niet koken.’ :wink:

Fijn zo'n forum, scheelt een hoop uitzoekwerk.

Bedankt voor de tips, maar ik vraag me af wat nu echt handig is om te doen.

Het probleem dat ik nu met internet heb is dat sommige sites slecht draaien op de huidige versie van internet explorer (oa. Yahoo mail ziet er niet uit). Kan ik gewoon een update downloaden en werkt deze dan op OSX 10.1.2?

Die Word 2004, kan ik deze ook installeren op wat ik nu heb?

En Itunes, kan ik nieuwere versies installeren op het huidige systeem? Ik heb vorig jaar een ipod gekocht en ik denk dat deze niet communiceerd met de huidige versie van Itunes die erop zit, dit moet ik nog uitproberen.

Wat zijn de voordelen om te upgraden naar bijvoorbeeld 10.3 of 10.4.

Ik moet zeggen dat ik nog een behoorlijke nitwit ben als het gaat om het gebruik van een Mac. Ik heb hem opgestart en bekeken wat er allemaal inzit. Dus een boek is niet verkeerd, ga ik eens induiken.

Verder ben ik van plan hem te gebruiken maar vraag me af hoe lang deze pc nog meekan in alle nieuwe ontwikkelingen.
Een hoop vragen dus, ik hoor graag jullie mening en tips.

Groeten, Jocelyn

Nitwit? Dacht je dat wij wel alwetend zijn geboren?

Even wat Mac-arrogantie tentoon spreiden: vergeet die Internet Exploder. Niet alleen omdat dat een onding is, maar voor hogere versies van MacOS is het er dacht ik niet eens.
Gebruik Firefox, Opera of Safari van Apple zelf.

Office 2004 system requirements: de eerste hit vertelt ons dat je minimaal 10.2.8 moet hebben.
En dan zijn er nog gratis open source varianten zoals OpenOffice.org en NeoOffice.

iTunes: scharrel ergens een versie 7 op. Ik dacht dat die ook nog bij Apple zelf nog over te pompen was. Let er wel op dat lagere versies niet van versie 7 kunnen ‘lenen’. Andersom wel. Itunes 8 heeft een geniusfunctie: fijn, maar ik kan zo goed zonder dat ik eigenlijk niet eens weet wat het precies inhoudt…

Ik denk dat je wel een dag kunt doorbrengen door het switchersforum hier eens door te struinen, vooral de draadjes van unSOUND (onthou die naam) en de Stickies (o.a. vervangende software) zullen je flink op weg kunnen helpen.

[b:f9b9ef5f41]Wat de 10.x versies betreft:[/b:f9b9ef5f41]
10.1 werd parallel met OS 9.2.2 (Classic) geleverd op de machine. Het was meer een even voorstellen.
10.2 jaguar was al meer een echt besturingssysteem. Maar ik heb ontdekt dat een heleboel knopjes in allerlei dialoogschermen -die je in 10.3 Panther wel hebt- in Jaguar nog ontbreken. Waardoor je vrij simpele dingen niet kunt instellen en dat is storend.
De stap van 10.2 naar 10.3 was een grotere dan die van 10.3 naar 10.4.
Men zegt dat 10.4 wel iets efficiënter werkt dan 10.3. Maar om een nieuw OS te verkopen moet je ook met iets nieuws komen en dat waren bij 10.4 vooral de widgets en automator.
Ergens in de loop van dit jaar zal de opvolger van het huidige 10.5 Leopard uitkomen. Die 10.6 zal Snow Leopard heten en naar verluidt vooral onder de motorkap verbeteringen hebben en -heel belangrijk- alleen op de intelmacs werken. Maar de minimale processor voor 10.5 Leopard (867MHz) heb jij niet.
Het grootste nadeel van Tiger is dat alle Nederlandstalige boeken erover intussen zijn uitverkocht of verramsjt (Panther is wat dat betreft beter verkrijgbaar en wat in Tiger zit, zit ook in panther maar er zijn gelukkig nog bibliotheken) en dat Apple Tiger niet meer verkoopt. Je bent dus op een kopie of het tweedehandscircuit aangewezen. In tegenstelling tot de software van Microsoft is die van Apple niet taal-afhankelijk. Er staat gek genoeg wel een taal op het schijfje, maar er is eigenlijk maar één versie waar alle talen in zitten.

Hoe lang die iMac nog meekan? Zolang als hij niet stuk gaat. Kijk: Ze is alweer 7 jaar oud, ook een Mac wordt ouder. Als extra machientje voor de download of om even op de slaapkamer wat te googlen, of om een muziekje af te spelen kan ze nog best even mee. Heb je die doorzichtige kogelluidsprekers er ook bij gekregen? Ze hebben een speciale stekker die je naast de gewone koptelefoonaansluiting inprikt.

Scharrel ergens een nieuwere poes op en kijk even rond naar een 144-pins PC133 SDRAM SO-DIMM geheugenreepje van 512 MB. Nieuw kost die iets van 30 tot 40 euro maar wie weet loopt je een afgeschreven pentium 3 laptop voor de voeten en kun je het even lenen.
Van 256 naar 768 MB ga je echt wel merken.

Ik ben gek op mijn Mac, maar toen ik haar net had in 2004 heb ik haar de eerste maand volgescholden. Ik moest zoveel afleren. maar ze heeft me veranderd en tam gekregen. :wink:

Voor jou voorlopig:
boek
poes
reepje

ik heb jaren gewerkt met zo'n zelfde machine met OSX 10.3.9 er op, werkte als een tierelier! (10.4 ook geprobeerd maar dat was net iets te zwaar). echter had ik er wel het maximale geheugen inzitten, dat merk je behoorlijk.

afhankelijk van wat je er mee wilt doen is dit natuurlijk een prima machine of niet, zoals je in eerdere berichten al kon lezen, is hij als google of mp3 machine prima, zelfs imovie en iphoto kan hij prima mee uit de voeten, alleen wel de oudere versies.

een NL toetsenbord kan er zo op, geen probleem.
je kunt ook op www.macstuff.nl kijken voor geheugen, goede service en goede levering, tegen schappelijke prijzen.

veel plezier ermee!!

Thanx allemaal,

Ik kan er weer verder mee, dat kwartje van die poes moest nog even vallen (wat bedoelt ie er nou mee), maar hij is gevallen, duurt bij mij altijd even.

Met Miep heb ik ook al vrienden gemaakt, valt allemaal wel mee, kom er achter dat ik eigenlijk al best wel wat weet.

Ik heb ook op verschillende plekken gelezen dat als je installatie cd’s koopt, dat dit dan zwarte cd’s moeten zijn ipv grijze. Deze grijze zouden alleen werken met de bijgeleverde computer? Klopt dit?

En kan ik van 10.1 zo overstappen naar 10.3 of 10.4? Op moeten de tussen upgrades ook uitgevoerd worden?

En als ik ga zoeken, zoek ik dan naar bijvoorbeeld een 10.3 of een 10.3.9. Ben ondertussen al bezig…

[quote:68e2897cd6="trabant"] De schijfjes die bij een Mac zijn bijgeleverd zullen niet werken op een andere Mac! [/quote:68e2897cd6]En dat geldt andersom natuurlijk ook. [quote:68e2897cd6="jocelynerik"]Ik heb ook op verschillende plekken gelezen dat als je installatie cd's koopt, dat dit dan zwarte cd's moeten zijn ipv grijze. Deze grijze zouden alleen werken met de bijgeleverde computer? Klopt dit?[/quote:68e2897cd6]-De bijgeleverde schijfjes zijn -voor zover ik weet bij OSX- inderdaad grijs. Ze worden wel eens tweedehands aangeboden, vaak tegen absurde fantasieprijzen. Iemand die veertig, vijftig euro vraagt voor een schijfje dat alleen op een bepaalde machine werkt, die kan de boom in. Die schijfjes horen bij een bepaalde computer, er staan ook hardwarediagnosetools op. Verkoop je die schijfjes terwijl je de computer nog hebt, dan ben je stom bezig en als je de computer van de hand doet, horen die schijfjes erbij. Punt. -Op de bijgeleverde schijfjes staat overigens ook de iLife-versie van dat moment. Op losgekochte OSX-DVD's staat alleen OSX. -En dan zijn er nog upgradeversies, maar die waren nooit los te koop. Ik geloof dat je die voor een tientje kunt krijgen als je vlak na een OS-update een nieuwe Mac hebt gekocht waar het vorige OS nog op stond. Ik sluit niet uit dat upgradeschijfjes ook hun beperkingen hebben, kan er echter niets met zekerheid over zeggen.

[quote:68e2897cd6]En kan ik van 10.1 zo overstappen naar 10.3 of 10.4? Op moeten de tussen upgrades ook uitgevoerd worden?[/quote:68e2897cd6]Dat kan inderdaad direct.

Wat me ineens te binnen schiet. Ik heb ooit de harde schijf van mijn iMac G4 20" laten vervangen door een 500 GB schijf. En om dat te testen had de ASP (Apple Service Provider, dat is de technische dienst van een APR, premium reseller) er een kale Tiger op gezet. Die installatie gebruik ik nu nog steeds.

In welke hoek van het land zit je? Misschien dat er iemand in de buurt is die je een schijf wilt lenen. De installatie van OSX is in een vloek en een zucht gedaan, windows neemt zich daar veel meer tijd. Je zit ook niet met lange registratienummers of activeringen te hannesen. Stop eens een willekeurige DVD in die machine en kijk of ze die ook wel kan lezen. Zoja, dan scheelt dat alweer aardig met een installatiedisk zoeken, want je hoeft niet naar de CD-versie te zoeken. Al is de CD-versie nog niet zo lang geleden in een mac binariesnieuwsgroep gepost.
Die kun je natuurlijk ook met een Windowsmachine binnenhalen :beret:

Trabant zei: [quote:073fd7ca20]Men zegt dat 10.4 wel iets efficiënter werkt dan 10.3. Maar om een nieuw OS te verkopen moet je ook met iets nieuws komen en dat waren bij 10.4 vooral de widgets en automator. [/quote:073fd7ca20]

Ik zou daar toch even de aanwezigheid van Exposé aan willen toevoegen, de brand en slimme mappen, en spotlight.

thijsvanzwam zei:

[quote:073fd7ca20]ik heb jaren gewerkt met zo’n zelfde machine met OSX 10.3.9 er op, werkte als een tierelier! (10.4 ook geprobeerd maar dat was net iets te zwaar).
echter had ik er wel het maximale geheugen inzitten, dat merk je behoorlijk. [/quote:073fd7ca20]

Extra RAM is belangrijk, 256 MB is echt te weinig. Maar wat 10.4 betreft: ik denk niet dat dit OS “te zwaar” is. Mijn vorige Mac was weliswaar een “Power Mac G4”, maar de twee CPU’s waren “maar” 450 MHz. 10.4 draaide daar uit de kunst op. De minimale eisen voor 10.4 is overigens een G3 en 256 MB.

Ik ben inmiddels op zoek gegaan naar een 10.3 of 10.4, ik merk dat het lastig is dat te vinden. Heeft iemand een tip, is lenen inderdaad een betere optie?

DVD’s kan de compu lezen dus dat zit goed.

Ik ben het met hendrik eens, ik denk dat Tiger ( 10.4 ) de beste optie is... Die loopt best goed op de wat oudere machines. Maar ik zou het dan wel laten bij 10.4.4, en niet verder updaten. Daarna werd alle software Universal, en werd het voor de oudere machines toch wat zwaarder. Dus update alleen verder als je dat ook echt nodig hebt.

P.S. Ik zie bij je profiel een Zweeds vlaggetje, woon je ook in Zweden ?

Dat Zweedse vlaggetje klopt niet, woon gewoon in Nederland vlakbij Utrecht, moet dit nog wijzigen maar weet nog niet hoe dit werkt.

Nog een tip waar ik versie 10.4 op de kop kan tikken?

Kijk even op www.tweedehandsmac.nl en dan bij software zie daar enkele advertenties staan van mensen die tiger en panther aanbieden. :D

Ik heb ook nog een losse Tiger DVD liggen... Ik stuur je nu even een PM.