Nitwit? Dacht je dat wij wel alwetend zijn geboren?
Even wat Mac-arrogantie tentoon spreiden: vergeet die Internet Exploder. Niet alleen omdat dat een onding is, maar voor hogere versies van MacOS is het er dacht ik niet eens.
Gebruik Firefox, Opera of Safari van Apple zelf.
Office 2004 system requirements: de eerste hit vertelt ons dat je minimaal 10.2.8 moet hebben.
En dan zijn er nog gratis open source varianten zoals OpenOffice.org en NeoOffice.
iTunes: scharrel ergens een versie 7 op. Ik dacht dat die ook nog bij Apple zelf nog over te pompen was. Let er wel op dat lagere versies niet van versie 7 kunnen ‘lenen’. Andersom wel. Itunes 8 heeft een geniusfunctie: fijn, maar ik kan zo goed zonder dat ik eigenlijk niet eens weet wat het precies inhoudt…
Ik denk dat je wel een dag kunt doorbrengen door het switchersforum hier eens door te struinen, vooral de draadjes van unSOUND (onthou die naam) en de Stickies (o.a. vervangende software) zullen je flink op weg kunnen helpen.
[b:f9b9ef5f41]Wat de 10.x versies betreft:[/b:f9b9ef5f41]
10.1 werd parallel met OS 9.2.2 (Classic) geleverd op de machine. Het was meer een even voorstellen.
10.2 jaguar was al meer een echt besturingssysteem. Maar ik heb ontdekt dat een heleboel knopjes in allerlei dialoogschermen -die je in 10.3 Panther wel hebt- in Jaguar nog ontbreken. Waardoor je vrij simpele dingen niet kunt instellen en dat is storend.
De stap van 10.2 naar 10.3 was een grotere dan die van 10.3 naar 10.4.
Men zegt dat 10.4 wel iets efficiënter werkt dan 10.3. Maar om een nieuw OS te verkopen moet je ook met iets nieuws komen en dat waren bij 10.4 vooral de widgets en automator.
Ergens in de loop van dit jaar zal de opvolger van het huidige 10.5 Leopard uitkomen. Die 10.6 zal Snow Leopard heten en naar verluidt vooral onder de motorkap verbeteringen hebben en -heel belangrijk- alleen op de intelmacs werken. Maar de minimale processor voor 10.5 Leopard (867MHz) heb jij niet.
Het grootste nadeel van Tiger is dat alle Nederlandstalige boeken erover intussen zijn uitverkocht of verramsjt (Panther is wat dat betreft beter verkrijgbaar en wat in Tiger zit, zit ook in panther maar er zijn gelukkig nog bibliotheken) en dat Apple Tiger niet meer verkoopt. Je bent dus op een kopie of het tweedehandscircuit aangewezen. In tegenstelling tot de software van Microsoft is die van Apple niet taal-afhankelijk. Er staat gek genoeg wel een taal op het schijfje, maar er is eigenlijk maar één versie waar alle talen in zitten.
Hoe lang die iMac nog meekan? Zolang als hij niet stuk gaat. Kijk: Ze is alweer 7 jaar oud, ook een Mac wordt ouder. Als extra machientje voor de download of om even op de slaapkamer wat te googlen, of om een muziekje af te spelen kan ze nog best even mee. Heb je die doorzichtige kogelluidsprekers er ook bij gekregen? Ze hebben een speciale stekker die je naast de gewone koptelefoonaansluiting inprikt.
Scharrel ergens een nieuwere poes op en kijk even rond naar een 144-pins PC133 SDRAM SO-DIMM geheugenreepje van 512 MB. Nieuw kost die iets van 30 tot 40 euro maar wie weet loopt je een afgeschreven pentium 3 laptop voor de voeten en kun je het even lenen.
Van 256 naar 768 MB ga je echt wel merken.
Ik ben gek op mijn Mac, maar toen ik haar net had in 2004 heb ik haar de eerste maand volgescholden. Ik moest zoveel afleren. maar ze heeft me veranderd en tam gekregen. 
Voor jou voorlopig:
boek
poes
reepje