Upgraden of verkopen?

Hallo.

Ik ben momenteel de trotse eigenaar van een PowerBook Pismo.
Heb 'm nu iets over twee jaar en vind een mac echt geweldig.

Er is een klein probleem.
Ik draai momenteel met 196 MB onder OSX, en dat is geen pretje.
Nu zijn er, mijn inziens, twee mogelijkheden;

1. 512 MB erbij kopen en lekker doorhobbelen
  2. De mac verkopen (kan er ongeveer 700 voor krijgen) en 300 bijleggen voor een andere laptop. Helaas zou die andere laptop dan wel een windows machine moeten worden, daar ik het geld niet heb voor een nieuwe mac.

Ik zou graag mijn mac houden omdat ik 'm gewoon veel fijner vind werken dan mn windows of linux, als die snelheid maar gewoon eens omhoog ging.

Mijn vraag, is het de 120 euro waard om er 512 MB bij te gooien. Wordt de machine daarna aanzienlijk sneller, of blijf ik nog steeds een beetje aansukkelen?

Graag advies :slight_smile:

Hoi meneer de k.

Ik stond vorig jaar voor hetzelfde dilemma, en OSX draaide o.k., maar daar was alles mee gezegd, op mijn Pismo.
Ik heb er toen 512 MB bijgekocht , en een grotere ,snellere 5400 RPM HD ingezet. (beiden bij macstuff.nl gehaald)
Nou, het leek daarna wel een nieuwe!
Dus ik kan je het wel aanraden, ook Jaguar draait prima.

Ik dacht toen ook aan een andere, maar die Pismo’s zijn toch wel erg te gekke machines’s , je kan ze ook behoorlijk goed uitbreiden,tot een gig RAM, grotere HD erin, kunnen nog 2 batterijen in ( voor mij belangerijk) , hebben nog 2 keer firewire (voor mij ook belangerijk), dus ik zou zeggen doen, is die 120 euro zeker waard.

(Bovendien kan je ook nog eens voor relatief “weinig” een processor upgrade voor een Pismo kopen, $ 300 voor een G4 500 upgrade en er is pas een upgrade naar G3 800 MGH voor uitgekomen, beiden van Powerlogix. )

Ben blij dit advies te krijgen van iemand die hetzelfde probleem heeft gehad als mij.

Over een nieuwe HD zat ik ook al na te denken, maar dat is op dit moment geen primaire behoefte.

Ik gebruik de laptop meer voor onderweg, er staat daarom niet zo gek veel op. De 10 gig die er in zit is daarom wel voldoende.
Maar wel zou ik willen weten hoe je het gedaan hebt met de HD, want dat lijkt me een lastige klus!?

Dank voor je reactie :slight_smile:
PS: ik wacht nog op iets meer meningen :slight_smile:

[quote:285393bc6d="meneer de koekepeer"] Maar wel zou ik willen weten hoe je het gedaan hebt met de HD, want dat lijkt me een lastige klus!? [/quote:285393bc6d]

nee hoor, viel ontzettend mee, zie :

http://xlr8yourmac.com/PB_G3/IBM_Travelstar_32GB/index.html

Zelf heb ik geen 'pismo' maar een G4 tower. Ik stond ook op het punt om deze in te ruilen voor een PB. Maar dan kreeg ik misschien 1000 euro voor en dan moet ik duizenden euro's bijleggen voor een uitgebreide PB met superdrive.

Ik heb dus daarom, wegens forse prijsverschil, besloten om gewoon mijn G4 te uitbreiden met interne superdrive. Ben nu aan het uitzoeken of het mogelijk is en de superdrive herkent wordt door iDVD. En ook extra externe hardeschijf voor de grote iMovie-documenten.

De g4 met 400 mHz snelheid en 448 mb ram werkt eigenlijk nog steeds prima onder OS X.2.3, dus waarom zou je dan zoveel bij neertellen voor een nieuwere (snellere). Hij is ruim 2 jr oud. Heeft alles op wat ik nodig heb. Firewireports, ethernet, etc. Enig verschil met een nieuwere is dus voornamelijk het snelheid. En dat vind ik voor thuisgebruik niet het grootste prioriteit.

Ik zou zeggen; stel je je prioriteiten. Heb je nou echt een nieuwere nodig, als je toch geen geld voor een Mac hebt. Het zou zonde zijn dat je door geldgebrek weer (terug) naar windowsbak moet. 120 euro voor 512 MB vind ik niet veel, 4 jaar geleden moest ik voor de 4400 (behoort tot de vorige generaties mac) voor 32 mb ram extra honderden neertellen. Kun je nagaan.

Naast het "Niet genoeg geld hebben voor een Mac" zou ik nu, om eerlijk te zijn, geen nieuwe Mac [b:70c88882d9]willen[/b:70c88882d9] kopen. Laat ze eerst maar eens het processor probleem oplossen en een nieuwe fabrikant vinden, danwel Motorola een flinke trap onder de kont geven, eerder koop ik geen Mac, vandaar zo & zo de windows optie.

Maar ik denk dat je gelijk hebt, deze laptop heeft alles wat ik nodig heb, alleen valt de snelheid wat tegen. Als ik dat voor honderd eurotjes kan oplossen, lijkt me dat een mooi plan. De nieuwe harde schijf volgt dan later wel.

Bedankt voor het advies :slight_smile:

[quote:5118e184fc="meneer de koekepeer"]zou ik nu, om eerlijk te zijn, geen nieuwe Mac [b:5118e184fc]willen[/b:5118e184fc] kopen. Laat ze eerst maar eens het processor probleem oplossen en een nieuwe fabrikant vinden, danwel Motorola een flinke trap onder de kont geven, eerder koop ik geen Mac.[/quote:5118e184fc]

Zeer juist gezegt! Denk ik hier net zo over.
Maar in ieder geval,buiten mijn zeer positieve ervaring met mijn Pismo upgrade, kan je in het algemeen stellen dat 192 MB ram gewoon erg weinig is voor OSX,op wat voor machine dan ook, je zal dus absoluut een groot verschil merken met meer RAM.

Mijn ervaring met andere machine’s was, dat zo tot 700 MB RAM het duidelijk te merken was, ging ik daar weer boven zitten, dan merkte je minder snelheidswinst.

[quote:9f00e6c251="Susanne"].....G4 te uitbreiden met interne superdrive. Ben nu aan het uitzoeken of het mogelijk is en de superdrive herkent wordt door iDVD. ....[/quote:9f00e6c251]

In Mac fan heeft een keer een artikel gestaan over het ombouwen van een g4 met een dvd brander.
Van deze modellen weet ik dat ze het doen ,ook met iDvD:
Pioneer DVR 104 en DVR 105(zat of zit in de G4)
Sony DRU 500A.
De laatste is duurder,maar geschikt voor - en + schijven,maar weer niet of moeilijk regiovrij te maken.
Het ombouwen is vrij makkelijk.

....[/quote]

In Mac fan heeft een keer een artikel gestaan over het ombouwen van een g4 met een dvd brander.
Van deze modellen weet ik dat ze het doen ,ook met iDvD:
Pioneer DVR 104 en DVR 105(zat of zit in de G4)
Sony DRU 500A.
De laatste is duurder,maar geschikt voor - en + schijven,maar weer niet of moeilijk regiovrij te maken.
Het ombouwen is vrij makkelijk.[/quote]

thnx voor tip, Torz!! :stuck_out_tongue:

Zou dit dezelfde drive zijn in de externe firewireformat, en zou dit dan herkend worden door idvd ?? Ik zoek eigenlijk een externe dvd-schrijver met liefst zoveel mogelijk compatibiliteit naar de toekomst toe, die op mijn mac kan aangesloten worden, die liefst met idvd werkt, of een eigen 'goed' dvd-programma voor osx meelevert, ..... Teveel gevraagd zeker?

Misschien kan iemand die zo’n externe dvd-schrijver heeft hem eens aansluiten op een mac (mijn mac=cube)…
Aan de andere kant, hoe zou een peecee-gebruiker dit bericht kunnen lezen ???

Indien die witte raaf er toch is, gelieve berichtje te laten
davdive