Upgraden van oude iMac waar laten doen?

Hallo allemaal,
Ik heb een:

• iMac 8.1 20" uit september 2008
  • 2 GB 800 MHz DDR2 SDRAM geheugen
  • 2,66 GHz Intel Core 2 Duo
  • Mac OS X versie 10,6,8
    en een:
  • iMac 10,10,1 24" uit november 2007
  • 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
  • 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
  • OS X Yosemite versie 10,10,1
    Beide draaien dus op een verouderd besturingssysteem en ik zou ze graag op een recenter besturingssysteem laten draaien zonder er “een kind met een waterhoofd” van te maken.
    Wie kan mij adviseren waar ik beide computers kan laten upgraden!

Alvast dank voor je reactie,
Jos

Dat kan je zelf doen via de Mac App Store. Het is vrij eenvoudig, maar wellicht durf je dat niet aan.
Geen idee waar je woont, maar als je in de buurt van Amsterdam, Haarlem of Den Haag woont, kan je een afspraak maken bij de Genius Bar. Daar kunnen ze je helpen met een upgrade uitvoeren. Woon je daar niet in de buurt, dan zou ik een lokale Apple Reseller proberen. Wat ook nog een kans is, is dat er een welwillend OMT forum gebruiker een keertje op de koffie wil komen. Maar dat ligt aan diegene uiteraard.

Maar nogmaals. Het is zeker niet ingewikkeld, dus ik zou het zelf doen.

Hallo Mac Daddy,

Tja ik begrijp dat het misschien wel “kinderlijk” eenvoudig kan zijn maar als computer gebruiker die weet waar de aan/uitknop voor dient laat ik dit liever aan iemand anders over.
Maar als er een OMT forumlid mij kan helpen, graag.
Ik woon in Ridderkerk.

Groet,
Jos

Ze hebben beiden maar 2 GB RAM. Daar moet dus meer in.
De ene iMac 8,1 (Early 2008) kan max 6 GB hebben, de ander iMac heeft verkeerde gegevens, want de 10.1 komt uit 2009 en is een 21" of 27".
Check even opnieuw.

Volgens mij moet die tweede iMac een 7,1 zijn. Dat is het eerste alu. model kijkende naar de specs. Daar kan ook max 6GB in.

Er zal dus in beiden eerst meer RAM moeten, maar het verkrijgen van het juiste RAM kan een probleem zijn. Je kan naar een Apple Premium Service Provider gaan. Dit zijn volgens Apple de locaties in de buurt.
https://locate.apple.com/nl/en/service/?pt=4&lat=51.870073&lon=4.6021546&address=Ridderkerk

RAM uitbreiden en SSD (laten)plaatsen. Anders zo laten. Ik heb zelf een 207 iMac met ssd en geheugen uitbreiding. Draait op El Captan.

upgrade heeft volgens mij alleen zin als je het zelf kan, anders wordt het al snel te duur, sowieso kun je je afvragen hoe lang een bijna 10 jaar oude mac nog meegaat, misschien is het tijd voor een nieuwe…

En ik denk ook niet dat de officiële resellers zo’n oude Mac nog gaan openen. De kans dat iets stuk gaat en ze het dan niet meer kunnen vervangen is natuurlijk aanwezig.

In beide machines zit 2GB… zeer waarschijnlijk in een 1+1GB combinatie…Om daar iets bruikbaars van te maken zul je in ieder geval 1 van de 2 modules moeten vervangen door een 4GB balkje… en die zijn me daar toch duur geworden de afgelopen jaren…

zie dit fijne grafiekje:

prijzen liggen inmiddels boven de 100 euro voor een PC-5300 So Dimm 4GB (voor de 20" heb je de PC-6400 So-Dimm nodig)

Een andere optie is 2 x 2Gb plaatsen, is flink voordeliger, maar nog steeds ± 60 euro… Een boel geld voor een heel klein beetje meer power.

SSD plaatsen is relatief makkelijk in deze iMacs als je een schroevendraaier kan bedienen… Als je de SSD klein houdt en voor een voordelige EVO of een BX-series gaat ben je daar ook 60-80 euro aan kwijt.

Voor deze behoorlijk oude machines zou ik als ik jou was gewoon zelf de stoute schoenen aantrekken en het zelf doen. Meer dan de hierboven genoemde 120-140 euro zou ik niet meer investeren in dergelijke machines. Sterker nog, ik zou er maar 1tje doen en ondertussen lekker doorsparen voor een nieuwe (/nieuwere tweedehands)