Upper Lower dominance

Op een of andeere manier is de field dominace van: "Upper" naar "Lower" dominance gegaan. Hoe kan ik op een snele manier de clips weer "Upper" dominance maken?

Greetz Tijgje

gezien er geen toets op het toetsenbord voor zit moet je even iets specifieker zijn welk programma je gebruikt.

Das wel een erg magere vraag. Iets meer details zou handig zijn geweest.

Maar… misschien een oplossing:

Naar mijn weten is de field-dominance niet iets dat door-en-door in een videobestand zit maar slechts een bit in de header van een file die dat bepaald.

Ik weet niet of je aftereffects hebt? Die haalt in principe gewoon de info uit de file over fields, maar als je een file importeert en je CTRL-klikt erop… dan kan je Interpret Footage > Main doen en dan kan je de Fields volgorde forceren… Dus in jou geval aanpassen…

Echter… Of dit jouw probleem verhelpt, ligt eraan wat en waar het fout is gegaan met jouw field-setup.

Mocht je nl iets in een compositing of 3D pakket gerenderd hebben met de verkeerde field-settings, dan heb je dus een probleempje. Het “tweede” field is namelijk altijd een half frame verder “in de tijd” dan d het “eerste”. Als je ze dus omwisseld krijg je dan een schokkering effect.

Om wat voor materiaal gaat het?

Wat je altijd kan doen: De-interlacen! Dus zonder fields uitrenderen. Dit kan vanuit veel programmas. Echter, de-interlacen levert, afhankelijk van de gebruikte methode, verlies van beeldscherpte op. Ik weet niet hoe belangrijk dat voor je is. Maar dan heb je wel je fields-probleem opgelost. Uiteraard kan je het ‘ge-deinterlacte’ (prachtig woord) materiaal wel weer met de juiste fields uitrenderen… maar meestal is dat niet nodig… beetje afhankelijk van het doel!

Succes!

NickArts

PS- heb dit een snel getikt dus ik hoop dat het goed is gegaan :stuck_out_tongue: rennen voor de metro :smiley:

Inderdaad, een beetje weinig info, je kent het wel even snel snel.

Werk op Final cut pro, materiaal ingeladen met digi beta dus werk in montage “upper field”.
Heb project een keer bewerkt om naar DV weg te schrijven en de “field dominance” veranderd.
Maar nu moet ik de “field dominance” weer terug zetten en weet niet meer hoe ik dat vorige
keer gedaan heb!

Het is dus wel mogelijk, misschien maar een “hypnose” sessie ondergaan.

Greetz Tijgje

Alle pro video formaten zijn UPPER

Behalve DV (cam) dat is LOWER en nog enkele ander in ongebruik geraakte

Vhs ehh dat verschilt per frame :smiley:

En progressive heeft geen frames meer.