USB 2.0 en 1.1 te combineren voor gegevens en voeding?

Hallo,

mijn dochter heeft mijn oude iBook met USB 1.1.
Omdat de harde schijf maar 10 GB is wil ik nu voor haar een externe harddisk aanschaffen. Ik overweeg de LaCie Mobile drive 40GB. Die heeft USB 2.0 en voeding via de USB. Nu mijn vragen:

• Werkt een USB 2.0 externe disk ook op een USB 1.1 aansluiting?
  • Is de voeding via een USB 1.1 voor een externe disk met USB 2.0 mogelijk?
  • Gaat de externe disk bij continue aansluiting op de iBook ook automatisch in de sluimerstand als je de laatste dichtklapt?

PS: ik realiseer me dat eea trager werkt.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Dat zal niet gaan, USB 1 is veel te traag.

Is het geen idee om de interne laptop hardeschijf te vervangen voor een nieuwe en grotere hardeschijf? Om deze manier houd je je snelheid en hoef je niet met extra voedingen en adapters te slepen.

[quote:5de5580864="pietjepuk6546"]Dat zal niet gaan, USB 1 is veel te traag.[/quote:5de5580864] Onzin... USB 1.1 werkt wel degelijk, ik heb zelf een externe HD aan m'n iMac G3 gehad en dat ging prima. Alleen zou je kunnen overwegen om de voeding te laten verlopen via een USB hub met eigen voeding want ik kan me voorstellen dat de USB poort van de iBook niet genoeg stroom levert (mijn iBook G4 wel, maar ik weet niet hoe dat zit met Clamshells). Grote kans dat de stroom van de poort gaat als je de iBook in sluimerstand zet, dus dan zal de hardeschijf ook uitgaan, tenzij je natuurlijk via de USB hub zit (door de eigen voeding blijft er stroom op staan).

@ mvdenberg: de hardeschijf is allereerst nogal lastig te vervangen, net als bij alle iBooks, en daarnaast weet ik niet of de controller de 40 Gig zou herkennen (de Pismo doet dat wel, maar is weer geen iBook…).

Volgens mij hoort iedere USB boort 500ma te leveren. Ook op een oude iBook. Je batterij gaat wel sneller op, maar aangesloten op het net moet dit goed gaan.

Overigens, ik weet niet of die Lacie schijf voor de voeding nog een extra USB kabeltje heeft, want de iBook Clamshell heeft er maar 1... Ik heb zelf ook zo'n extern kastje van Sweex en die heeft 2 kabels; eentje voor de data en de andere voor de stroom (allebei USB).

@Nikita: bedankt voor de tip! Ik heb nog nooit een iBook open gemaakt, vandaar (m.b.t. laptops ken ik alleen HP / Toschiba e.d.: hier zijn de hardeschijven erg gemakkelijk toegangbaar).

De iBook van mijn dochter is de eerste versie van de witte serie. Die heeft al 2 x USB1.1

Opmerkelijk: als ik de antwoorden tot nu toe achter elkaar zet en combineer zouden zowel voeding als data (alhoewel trager) geen probleem moeten zijn. Maar verdere bevestiging (en ook ontkenning) is welkom!

[quote:0240530483="mvdenberg"]@Nikita: bedankt voor de tip! Ik heb nog nooit een iBook open gemaakt, vandaar (m.b.t. laptops ken ik alleen HP / Toschiba e.d.: hier zijn de hardeschijven erg gemakkelijk toegangbaar).[/quote:0240530483] Nadeel van de Apple laptops... Bij de PowerBook G3 was de hardeschijf nog relatief makkelijk toegankelijk... Je hoefde alleen maar het toetsenbord op te wippen, het geheugen te verwijderen, een hitteschildje weg te halen, de processorkaart op te wippen en je was bij de hardeschijf. Tegenwoordig moet je ongeveer de hele laptop uit mekaar halen :?

Wat betreft de externe hardeschijf, dat moet dan gaan lukken met 2 USB poortjes, ook al zijn ze versie 1.1 :slight_smile:

[quote:5c1c1ffabf="sultankat"]De iBook van mijn dochter is de eerste versie van de witte serie.[/quote:5c1c1ffabf]

Om de interne harde schijf te vervangen in die serie iBook’s moet de iBook tot het laatste schroefje uit elkaar. Dus dat is alleen een optie je dat leuk vindt.

Verder moet je kiezen voor een externe hardeschijf op basis van een 2.5" schijf. Deze schijven verbruiken minder stroom dan 3.5" schijven en kunnen zonder extra netstroom adapter gevoed worden door de USB bus. Ook de USB poorten van de iBook kunnen dit.

Feit blijft echter wel dat USB 1.1 een trage verbinding oplevert, dus bestanden worden minder snel geopend en gekopieerd. Omdat je nu echter zegt dat het om een witte iBook gaat zou je ook kunnen kiezen voor een FireWire schijf, deze iBook heeft namelijk ook een FireWire aansluiting in tegenstelling tot de eerste clamshell iBooks. Een externe FireWire schijf werkt vrijwel even snel als de interne schijf. En ook hier geldt dat de voeding, mits wordt gekozen voor een 2.5" model, volledig door de FireWire poort van de iBook geleverd kan worden.

[quote:44aba87917="Zeekomkommer"][quote:44aba87917="sultankat"]De iBook van mijn dochter is de eerste versie van de witte serie.[/quote:44aba87917] Feit blijft echter wel dat USB 1.1 een trage verbinding oplevert, dus bestanden worden minder snel geopend en gekopieerd. Omdat je nu echter zegt dat het om een witte iBook gaat zou je ook kunnen kiezen voor een FireWire schijf, deze iBook heeft namelijk ook een FireWire aansluiting in tegenstelling tot de eerste clamshell iBooks. Een externe FireWire schijf werkt vrijwel even snel als de interne schijf. En ook hier geldt dat de voeding, mits wordt gekozen voor een 2.5" model, volledig door de FireWire poort van de iBook geleverd kan worden.[/quote:44aba87917]

Dat klinkt interessant: firewire is kennelijk sneller dan usb 1.1 en zoals je zegt zijn die er kennelijk ook met voeding via de firewirepoort. Maar als ik me goed herinner zit er maar één firewirepoort op. Gaan daar dan tegelijkertijd voeding en data doorheen?!
Heb je wellicht suggesties voor een externe harddisk met firewire die tevens via de mac zorgdraagt voor de voeding? 40 Gb is genoeg, meer mag

[quote:fa5ce10390="sultankat"]Dat klinkt interessant: firewire is kennelijk sneller dan usb 1.1 en zoals je zegt zijn die er kennelijk ook met voeding via de firewirepoort. Maar als ik me goed herinner zit er maar één firewirepoort op. Gaan daar dan tegelijkertijd voeding en data doorheen?! Heb je wellicht suggesties voor een externe harddisk met firewire die tevens via de mac zorgdraagt voor de voeding? 40 Gb is genoeg, meer mag[/quote:fa5ce10390] Firewire heeft een doorvoersnelheid van 400 Mbit/s, USB 1.1 heeft 12 Mbit/s... LaCie heeft ook oplossingen met FireWire schijven (en ook USB / FW combo's). Kijk maar op hun website.

[quote:a71aaea5c1="sultankat"] Dat klinkt interessant: firewire is kennelijk sneller dan usb 1.1 en zoals je zegt zijn die er kennelijk ook met voeding via de firewirepoort. Maar als ik me goed herinner zit er maar één firewirepoort op. Gaan daar dan tegelijkertijd voeding en data doorheen?![/quote:a71aaea5c1] Zeker, en flink meer dan door een USB poort. Daarom moest je de eerste iPods ook opladen en vullen met FireWire.

Beste Sultankat.,

Discussie snel sluiten,
ik heb deze schijf van Lacie op een Ibook G3 700Mhz draaien en werkt perfect

Peppie

[quote:132b0cc06e="sultankat"]Maar als ik me goed herinner zit er maar één firewirepoort op. Gaan daar dan tegelijkertijd voeding en data doorheen?! Heb je wellicht suggesties voor een externe harddisk met firewire die tevens via de mac zorgdraagt voor de voeding? 40 Gb is genoeg, meer mag[/quote:132b0cc06e]

Ja, door die ene FireWire aansluiting gaat zowel de voeding als de data overdracht. Ik weet niet precies wat er zoal te koop is. Maar zoals al gezegd heeft LaCie ook mooie FireWire schijven. Deze bijvoorbeeld: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10652. 40GB, FireWire en USB aansluiting (mocht je hem eens op een computer willen aansluiten zonder FireWire) en geen externe voeding nodig.

Zeeeeeer bedankt!

Ik heb zelf geen ervaringen met onderstaande webwinkel, maar als ik een lacie zou kopen, zou ik het hier doen: http://www.disc-planet.nl/

Da's balen,

Ik wist niet dat er ook een USB & Firewire versie was.
Ik heb afgelopen woendag de USB versie gekocht.

(ben er zeer tevreden over maar een firewire versie was beter geweest voor mijn Ibookje)

Peppie

Ja, op een mac kan je booten vanaf firewire: dat vind ik interessant. Firewire schijnt ook minder belastend te zijn voor de processor.

[quote:ad30b13a06="mvdenberg"]Ik heb zelf geen ervaringen met onderstaande webwinkel, maar als ik een lacie zou kopen, zou ik het hier doen: http://www.disc-planet.nl/[/quote:ad30b13a06]

Ik heb wel ervaring met hun, en ik vind het een zeer goede winkel.
Ik zou er zo nog een keer wat kopen