USB 2.0 vs Firewire 400/800 voor backup

Ik had een vraag mbt backup van filmmateriaal, dus geen montage (want daar heb je firewire 400, bij voorkeur 800 voor nodig) - is usb 2.0, 7200 rpm voldoende, iig een stuk goedkoper dan firewire (2x zo duur), scheelt dit veel in tijd? Hoe komt het überhaupt dat er zo weinig firewire schijven meer zijn? Het is echt zoeken.

Grootste verschil is dat FireWire zelfstandig draait, onafhankwlijk van de processor. Je heb dus geen last van vertraging doordat je processor bezig is met andere zaken. In praktijk kan dit veel tot weinig schelen. Als je geld belangrijker vind dan tijd neem dan USB. Ben je daarentegen tegelijk met het backuppen zelf bezig en heb je haast neem dan FireWire. Vooral de 800 is lekker snel en betrouwbaar.

Ach, als je alleen maar dingen weg hoeft te schrijven kun je met usb wel toe na. Voor m'n series en films heb ik ook vewoon een cheap ass usb schijf, maar time machine en m'n werkbestanden blijven toch echt mooi op firewire schijven staan. :).

Als je een behoorlijk snelle computer hebt moet USB 2.0 volstaan. Ik heb na enkele problemen met de Firewire uitgangen van een paar harde schijven deze op USB 2.0 aangesloten (iMac Intel 3.06) en laat mijn Retrospect en/of Synk backups 's nachts lopen. De TimeMachine backup loopt de hele dag door en ik merk nauwelijks verschil tov Firewire 800.

We werken hier al jaren met USB 2 schijven (800) als werkschijven. Werkt prima. Firewire hoeft niet per se.

Wat betreft de verschillen in snelheid ( http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1880946#1880946 ) zie bijvoorbeeld: [url=http://www.barefeats.com/mbpp10.html]STORAGE INTERFACE SHOOTOUT: USB2 vs FW400 vs FW800 vs SATA on the 'late 2008' MacBook Pro 2.8GHz[/url] [quote:aa2bb0148e]USB 2.0 IS TRULY FASTER -- BUT STILL NOT QUITE AS FAST AS FIREWIRE 400 Up until now, every time we tested a USB 2.0 storage device on a Mac, the transfer rate was about half that of FireWire 400 even though it had a higher theoretical speed rating (480Mbit/s). Though it's still not quite as fast as FireWire 400, it's close enough to explain why Apple did away with the FW400 port on all new MacBooks and MacBook Pros.[/quote:aa2bb0148e]

Heb zelf wat 1 TB schijven van WD (mybook home edition met USB2, firewire 400 en SATA) Klein testje die ik gedaan had met een bestand, firewire 50sec en usb2 62sec.

Moet wel zeggen dat ik de USB test 2x gedaan had, de eerste keer was iets van 90 sec, de 2e keer 62 sec.
Daarna niet meer getest.

Verschil met het andere type met alleen USB was iets van €10, dus wel makkelijk de andere aansluitingen erbij.)

Ok, danku, zou het ook mogelijk zijn meerdere van die schijven aan elkaar door te sluizen, dus bijv. dmv usb hub?

Aan een hub kun je ze wel hangen ja, maar doorlussen als met firewire niet.

Zorg wel voor een hub met eigen voeding, want diegenen de hun energie via de computer krijgen geven voor sommige randapparaten niet genoeg stroom door.

Zeker als je meerdere schijven wilt gaan doorlussen is FireWire de betere keuze. Deze heeft veel meer stroom op zijn poort beschikbaar, en bijna alle FireWire schijven hebben de Daisy-chain mogelijkheid, waar je dus schijf nummer 3 gewoon aan nummer 2 koppelt, en nummer 2 weer aan nummer 1, en dat allemaal zonder hub.

Alleen is er één groot risico aan FireWire. Als een schijf op één of andere manier kapot gaat (vraag me niet wek defect, dat weet ik niet), kan ie andere doorgeluste schijven of zelfs de computer waar ze aanhangen, mee gaan "besmetten". Ik heb vorig jaar een kapot moederbord gehad, en volgens de Apple Repair technieker die hier aan huis geweest is, werd dit veroorzaakt door een kapotte uitgang van een FireWireschijf. Intussen werkten twee andere aangekoppelde schijven ook al niet meer (de FW-uitgang in elk geval, van via USB liep alles nog normaal). In mijn zoektocht had ik deze schijven al aan een andere computer gekoppeld, gevolg ook daar een beschadigde FW ingang. Sinds dan hou ik het veiligheidshalve toch maar bij USB.

Niet dat ik je niet geloof, maar het is de eerste keer in mijn leven dat ik zo'n verhaal lees. Zelfs al zou het dus echt komen door het daisy-chainen, dan nog gebeurt het blijkbaar maar heel zelden. Als je daarentegen de klachten leest over meerdere schijven op een USB hub, dat gaat toch echt vaker mis.

Ik vertel maar wat die technieker mij meedeelde. Maar de schade aan de apparaten is in elk geval wel echt. Het is trouwens niet zeker dat het probleem in de externe HD begonnen is, het zou ook de FW poort van de computer kunnen zijn die eerst stuk was en daarna doorgegeven aan de externe.

Freak accidents kunnen nou eenmaal voorkomen. Vind het niet echt een reden die je keuze zou moeten beïnvloeden.

[quote:60748784d2="Nietzman"]Aan een hub kun je ze wel hangen ja, maar doorlussen als met firewire niet.[/quote:60748784d2] Ik heb toevallig een schijf met zowel FireWire 400 als een USB 2.0 hub ingebouwd, die bestaan ook nog. Dan kun je wel "doorlussen". Maar dat zijn natuurlijk niet de goedkoopste, dus niet relevant voor de TS.

Over de slechte verkrijgbaarheid van FireWire schijven: voor het “grote publiek” is FireWire niet zo interessant, die hebben meer aan goedkope schijven, dus USB. Tel daarbij op dat FireWire op windoos machines lang niet zo wijd verbreid is als bij Apple…

[quote:11ab1a6110="MrHammond"]Over de slechte verkrijgbaarheid van FireWire schijven: voor het "grote publiek" is FireWire niet zo interessant, die hebben meer aan goedkope schijven.[/quote:11ab1a6110] Vrij vertaald: Het "grote publiek" vind geld belangrijker dan prestaties, en koopt dus USB schijven. Tel daar bij op dat de 480 in de beschrijving van USB tegen de 400 in de naam van FireWire men het (verkeerde) idee geeft dat USB sneller is.

Dit verbaast mij enigsinds en doet mijn visie t.o.v. usb en firewire flink wankelen.

Ik heb onlangs nog maar een externe hdd aangekocht speciaal voor backup gelegenheden en het transferreren van grote files.
Afgaande op de theorie van 480mbps en 400mbps heb ook ik uiteraard gekozen voor een usb2.0 hdd…

Nu, je hoort mij voorlopig niet klagen, mocht ik in de toekomst ondervinden dat het allemaal te traag gaat kan ik misschien op zoek gaan naar een firewire hdd.

[quote:090052a9d2="spyro"]Afgaande op de theorie... [/quote:090052a9d2] Je hebt in theorie en in de [url=http://www.barefeats.com/mbpp10.html]praktijk[/url]. Praktisch gezien heb je meer aan dat laatste.

Afgaande op deze benchmark tests is het verschil tussen USB 2.0 en FireWire 400 niet zo groot.