USB 2 of firewire?

Dag Forum,

Ik ben de gelukkige bezitter van een iBook G4 (1.2) met een harde schijf van 60 gig.
Beschik daarmee over 2 x USB (2.0) en 1 x firewire (400).
Nu sta ik op het punt om een externe harde schijf te kopen voor back-up e.d.

Naar verluid is USB (2.0) zelfs sneller dan firewire (400). Dit betekent dus dat ik het beste een externe harde schijf met USB (2.0) kan kopen. Daarmee houd ik ook nog eens de firewirepoort vrij voor andere toepassingen (mijn iPod en videocamera).

Is mijn redenering juist, of zie ik iets over het hoofd?

Dirk Jan

USB 2 is idd sneller maar maakt gebruik van je processor van je computer. Ik denk dus dat wanneer je de harde schijf wil gebruiken bij processorintensieve zaken (videobewerking of zo) USB 2 snelheid verliest tov firewire. Firewire doet nl. zijn eigen rekenwerk en laat uw processor bezig zijn met andere dingen Dat van die firewirre poort vrijhouden voor andere dingen is natuurlijk een keuze die je voor jezelf moet maken. Maar dat zou in mijn ogen geen slechte redenering zijn

juist... en usb2 is meer compatibel met pc's (lees: ni elke pc heeft FireWire ) :P

er is wel ni zo veel snelheidswinst… 400 vs 480 (usb2.0)

ik ga binnekort ook een externe hd kope :smiley:

heb je suggesties?

ik dacht: lacie… porsch dinges… 160gb of 200 of 250 (weet het nog ni zo goed)

Ik was van plan een lacie porche te kopen, 250GB

maar Lacie zit volgens de dealer met een productie achterstand zodat ze
pas in september geleverd kunnen worden helaas…

P.s. ik dacht dat firewire toch sneller was ondanks de lagere snelheid. Volgensmij kan de hardeschijf met firewire sneller lezen en schrijven.
Dat dacht ik dan…

Jurriaantje

Op de Lacie firewire hardeschijf zit een extra firewire aansluiting, zodat je bv ook nog een ipod aan kunt sluiten!

Je kunt dus een tweede apparaat aansluiten via de externe harde schijf en verliest daarmee geen firewire ingang op je computer. Wel zal de verbinding trager zijn als je twee apparaten via 1 poort laat lopen.

Je kan van een Firewire ext. opstarten en van een USB niet (geloof ik). Er loopt vandaag een ander lijntje over... waar dit ook ter sprake kwam DEZE:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23170

FireWire! absoluut superieur aan USB 2.0.(Firewire is SCSI techniek en USB is IDE techniek)maar volgens mij worden zowat alle externe schijven met FiWi/USB 2.0 geleverd.

Als ik op de lacie site kijk, dan kun je zie dat firewire toch sneller is.

firewire = Max Sustained Transfer Rate : 41 MB/s
usb2 = Max Sustained Transfer Rate : up to 34 MB/s

dus is firewire nou beter of toch maar usb2 nemen?

In de praktijk is Firewire altijd sneller dan USB 2 Ik zou zelf Firewire nemen, ook omdat bij mij alle USB poorten al in gebruik zijn.

Maar als je bang bent dat je de boot mist zonder USB, waarom niet allebei ? LaCie levert externe HD’s met Firewire 400, Firewire 800 én USB 2

Oh ja, de Lacie disks met twee Firewirepoorten kun je doorlussen. Dus je hangt je camera gewoon aan de disk, ipv aan je computer.

Deskman had wat snelheidstesten gedaan met een van mijn kastjes en daaruit bleek een duidelijk verschil in het voordeel van Firewire.

Bedankt voor alle reacties....ik ben er uit! Het wordt firewire. Zeker nu ik weet dat deze werken als een soort firewireHub

Dirk Jan

Koop in godsnaam gewoon een goeie FW/USB combo enclosure en stop daar een HD van je eigen keuze in. Dat is hetzelfde wat LaCie doet, je bent goedkoper uit, en je hebt meer mogelijkheden. Een goede suggestie is [url=http://www.dsp-memory.de/v1/catalog/product_info.php?products_id=10004]DIT[/url] bijvoorbeeld. Werkt als een trein, geen fan nodig en een stuk mooier dan dat plastic porsche gedoe waar je geen nieuwe grotere HD in kan zetten. Firewire is overigens in de praktijk sneller dan usb 2.0. Anyway dat zijn mijn €0.02.

Dat zijn inderdaad hele mooie G5-achtige kasten. Ben er ook nog achteraan geweest om die te kunnen verkopen, maar de producent blijft bij zijn keuze in Duitsland.

Twee vrienden van me hebben die gekocht met een 250Gb drive, en ik heb het 5.25" broertje er van voor een dvd-brander, en we zijn allemaal super tevreden. Perfecte afwerking en werkt zonder problemen.

[quote:66adb58a73="CubeOwner"]Werkt als een trein, geen fan nodig en een stuk mooier dan dat plastic porsche gedoe waar je geen nieuwe grotere HD in kan zetten.[/quote:66adb58a73]

Interessant. Ben zelf ook in de markt voor ext HD. Begrijp ik hieruit dat de LaCie wel een ingebouwde fan heeft? En waarom heeft deze ‘zelfbouw’ er geen een nodig? Ik lees dat er IDE schijven ingaan, is dit gelijk aan LaCie? (vragen, vragen, vragen :lol: , dank in iedrgeval)

Bijna iedere externe enclosure heeft een fan om de warmte van de HD af te voeren. De enclosure waarnaar ik heb gelinkt is gemaakt van aluminium die de warmte afvoert, dus geen fan nodig. LaCie en elk merk dat externe HD's/DVD/CD±rw levert koopt hun kasten in bij een taiwanese of chinese supplier, en zet daar dan een IDE hitachi, maxtor, NEC, you name it, loopwerk/drive in en verkoopt dat dan voor de hoofdprijs. Het enige waar je op moet letten als je een externe enclosure koopt is of er de juiste chipset (Oxford 911) in zit. Verder is er geen verschil. Op xlr8yourmac hebben ze een compatibility database waar je meer info kunt halen. Ik weet in ieder geval dat die [url=http://www.macpower.com.tw/products/hdd3/pleiades/pd_400plus]MacPower[/url] enclosures goed werken (de naam zegt het al). Je kan er gewoon een IDE drive in stoppen en het werkt. Simpel.

[quote:e0c1252eaa="dirkjan"]Bedankt voor alle reacties....ik ben er uit! Het wordt firewire. Zeker nu ik weet dat deze werken als een soort firewireHub

Dirk Jan[/quote:e0c1252eaa]

Niet bij elke is dat zo. Ik heb bijvoorbeeld een LaCie 250GB 400/800 en daar kan je niet bij doorlussen!!!

@ CubeOwner: Thanks for info. Die zelfbouw had ik nog niet bij stil gestaan.