USB-Ethernet adapter MacBook Air werk niet

Weet er iemand hoe ik een USB-Ethernet adapter op een MacBook Air kan laten werken. Deze verbinding heb ik dringend nodig voor op reis.

Dit werkt ook niet,
je moet een speciale verloop kabel kopen bij een apple store of mediamarkt etc. van thunderbolt naar ethernet

waarom zou dat niet werken ??
Apple verkoopt ze zelf, ik heb er één en dat werkt gewoon goed.

Zo’n speciaal kabeltje heb ik gekocht, maar dan wel de USB-versie.

precies en dat werkt gewoon.
wellicht moet je wifi even uitschakelen.

Ik heb reeds van alles geprobeerd maar het lukt niet. Via het net kwam ik de onderstaande oplossing tegen maar bij systeemvoorkeuren → ‘Netwerk’ staat bij ‘te kiezen interface’ de USP-poort niet vermeld…

Tussendoor : de MBA is een 1.8 GHz Intel Core i7 en draait onder OSX 10.9.4.

Het rood lichtje in de adapter brandt, het knippert op geregelde tijdstippen maar de MBA kan blijkbaar het signaal niet opvangen.

Als er lampjes knipperen heb je niet de Apple adapter. (die heeft geen LED-jes)

Als je een andere hebt moet je drivers installeren om het te laten werken.
De USB-ethernet adapter van Apple werkt onder 10.8.x en 10.9.x zonder extra software. (je moet misschien wel een keer system preferences -network open doen om de adapter te accepteren).

@mjsanders bedankt voor de tip.

Ja het gaat om een (identiek?) adaptertje aangekocht via ebay (JP1081B NO: 9200). Voor de driver heb ik de verkoper gecontacteerd want bij de levering stak zo’n mini cd’tje dat ik onmogelijk in mijn iMac kan ldraaien.

Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn Macbook Air, gewoon een USB naar Ethernet adaptertje. Werkt prima, vergeet alleen niet je Wifi uit te zetten.

Heb je geen thunderbolt op de macbook air zitten? Dan zou ik namelijk thunderbolt -> ethernet gerbruiken. Is veel sneller (gigabit). OF als je nog een airport express hebt, die meenemen en die creeert dan een draadloos netwerk vanuit de ethernet kabel waar jij met je air vervolgens op kan.

Bedankt Rickje voor je tip!

Die ethernetaansluiting heb ik nodig om mijn bankzaken e.d. te regelen in een plaatselijk internet-café. Die (gratis) hotspots vertrouw ik niet :wink:

Vanuit ons vakantieadres koop ik bij Vodafoon een prepaid 3G-kaart voor op de iPad 2.

ken je deze: http://mylabsk.blogspot.nl/2012/02/generic-usb-20-10100m-ethernet-adaptor.html
Lijkt dezelfde chipset te gebruiken als jouw adapter. (er zijn er niet zo veel verschillende chipsets…)
De gebruiker heeft de inhoud van het CD’tje online gezet. Handig voor mac’s zonder DVD.

of probeer deze http://www.mmnt.net/db/0/0/95.82.248.32/Drivers/Lan/USB%20LAN-RD9700/MAC%20DRIVER
of deze link http://www.pccables.com/70618.html (de zip bevat ook mac drivers)
Ik heb ooit een PC usb-ethernet adapter gehad, en moest diverse drivers proberen om het te laten werken.
de meeste drivers zijn (nog ) niet geschikt voor de laatste versie van OSX, maar proberen kan altijd…

@mjsanders hartelijk bedankt voor de linken.

Ondertussen heb ik ze allemaal eens uitgetest en bij geen enkel heb ik resultaat. Wellicht zit er niks anders op dan eerstdaags een officieel Apple-netwerkadaptertje met ThunderBolt-aansluiting te kopen.

In elk geval iedereen bedankt voor de spontane hulp (y)

Bij mij werkt de standaard USB-ethernet adapter van Apple ook prima in de MBA.

http://support.apple.com/kb/HT5520?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Ja die wel maar de namaak adapter die arnautje heeft doet dat niet. Die heeft een chipset die gelukkig breed wordt gebruikt bij dit soort netwerkkaartjes dus is het ook eenvoudig om daar een passende driver bij te vinden. Aangezien het ding van eBay afkomt is het ook niet ondenkbaar dat ie gewoon een rot model heeft gekregen (de kwaliteit van die dingen is heel erg laag).

Als je Mac Thunderbolt heeft dan zou ik eerder de officiële Thunderbolt versie kopen. Thunderbolt is namelijk een stuk stabieler dan usb en de kaart wordt standaard door OS X herkend. Als je een vergelijkbaar model maar dan met usb zoekt kom je uit op de duurdere usb3 adapters waar je weer een driver voor moet installeren. Bespaar je wel weer een Thunderbolt poort zodat je bij een MacBook Air een extern scherm kunt aansluiten en ook nog eens bedraad kan netwerken (met Thunderbolt is het of het een of het ander).

Hele hoge topic kick.
Is het noodzakelijk om bij ethernet gebruik de instellingen van de router (draytek vigor2132F) aan te passen? (ik heb nooit eerder ethernet gebruikt maar wifi op zolder is bagger dus u tijd voor een ethernet kabel)

Ik heb een driver gedownload maar die zorgt er niet voor dat systeemvoorkeuren nu de usb-ethernet adapter herkend. Dan werkt de driver waarschijnlijk niet?

Inderdaad. Zolang je de adapter niet bij ‘Netwerk’ ziet staan in je systeemvoorkeuren werkt het niet. In je router hoef je in principe niets te wijzigen. Maar begrijp ik nou goed dat jij 3 jaar later exact hetzelfde Chinese nep-adaptertje gebruikt als @arnautje?

Waarschijnlijk wel dezelfde.

Ik heb ontdekt dat ie wel zichtbaar is in systeemoverzicht.

Maar waarom niet voor een paar tientjes de Apple adapter gebruiken i.p.v. moeilijk doen met drivers?