Usb modem, verbinding starten en stoppen

Mijn schoonvader heeft sinds kort Zonnet gratis. Dat werkt prima, maar bij de Windows installatie wordt er een programma'tje bij gedaan om de verbinding te starten en te stoppen, je betaalt immers per minuut. Bij de MacOSX installatie zit dat er niet bij. Zodra je het modem aansluit heb je direct verbinding, zonder dat je het nodig hebt. Weet iemand een proggie of script om de usb/ethernet verbinding te starten en stoppen.

Dat zit toch al in het besturingssysteem dacht ik zo. Als je naar netwerk gaat in systeemvoorkeuren dan kun je instellen dat je de verbinding in je menubalk krijgt. Als je die dan openvouwd kun je makkelijk je verbinding aan en uit zetten.

[quote:7acb7cd805="Mek"]Dat zit toch al in het besturingssysteem dacht ik zo. Als je naar netwerk gaat in systeemvoorkeuren dan kun je instellen dat je de verbinding in je menubalk krijgt. Als je die dan openvouwd kun je makkelijk je verbinding aan en uit zetten.[/quote:7acb7cd805] Nee, bij deze wordt alleen automatisch, via DHCP, een verbinding tot stand gebracht, die niet wordt aan- of uitgezet. Heb het idee dat dat met een scriptje wel op te lossen zou zijn, maar weet (nog) niet hoe.

Ik zou dit opnemen met de helpdesk van Zonnet:

als Zonnet claimt dat ADSL “gratis” ook compatible is met OSX, dan moeten zij ook zorgen voor de juiste programmatuur.

Een andere manier om de verbinding te verbreken is wellicht de volgende:
“trek de stekker eruit”

:wink:

groet,
AJ

Nog 1 andere gedachte (weet niet of dit klopt!)

Kijk of je misschien een Nep-lokatie kan aanmaken, waarbij je instelt dat deze ALLEEN via de normale modem verbinding kan maken o.i.d., en dus niet via de USB modem. Je zou dan je internet aan kunnen zetten door de juiste lokatie aan te zetten, middels het appeltje linksbovenin je scherm

groet,

[quote:0ea01f42a4="ajschol"]Je zou dan je internet aan kunnen zetten door de juiste lokatie aan te zetten, middels het appeltje linksbovenin je scherm [/quote:0ea01f42a4]

Dat heb ik geprobeerd, maar op het moment dat het systeem een usb-modem aantreft installeert het zich vanzelf in de lijst met netwerkmogelijkheden, en dus maakt de mac er dan automatisch gebruik van.

[quote:0ea01f42a4=“ajschol”]Een andere manier om de verbinding te verbreken is wellicht de volgende:
“trek de stekker eruit”
[/quote:0ea01f42a4]

Dat is zoals we het nu doen, maar er zou toch een softwarematige mogelijkheid moeten wezen…

Groet, bedankt voor het medenken, maar wie heeft de echte oplossing?

Vreemd. Ik heb zelf hier een USB modem van Alcatel en hierbij wordt een programma geleverd waarmee je de modem als een normale "interne" modem aan kan zetten en uit kan zetten (verbinding maken/verbreken).

Ook de eerste keer dat ik hoor dat een USB modem als DHCP werkt. Zit er helemaal niets qua programma voor MacOS X op de cd?